Hej.
Jag har precis köpt en ny 9-5 biopower.
Idag när det är 7 grader ute så hostade bilen som f-n och sen dog när jag försökte starta den. På andra försöket startade den men det lät lite motvilligt.
Är detta normala problem när man kör på etanol?
Hej.
Jag har precis köpt en ny 9-5 biopower.
Idag när det är 7 grader ute så hostade bilen som f-n och sen dog när jag försökte starta den. På andra försöket startade den men det lät lite motvilligt.
Är detta normala problem när man kör på etanol?
Hej !
Prova att köra slut E85, tanka sedan en tank bensin.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Vad ska det leda till?
När man kör på bensin så tas en del "äckliga beläggningar" bort. Dessa beläggningar stör insprutningen av soppa o brukar ge symptom som startar för att sedan stanna kvickt, gå illa vid kall motor.
du kolla inte länken....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Men beläggningar på en ny bil som inte gått 50 mil än? Aja vi testar så får vi se.
Tackar!
Hej !
NÄ, inte på så ny bil, åter till dit du köpte den!
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Så de ska inte tjura alls vid några temperaturer? Ska de starta som en vanlig bensinare runt nollan? Var väl 7 grader i morse när jag försökte starta den och den tjurade men hade varit runt nollan i natt.
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ursprungligen postat av DrBoost
Det svar jag fick från verkstaden där jag köpte bilen (Bilforum i kungsängen var)
----
Hej
Under 10 grader skall man använda motorvärmare om man kör på etanol annars
kan dom bli svårstartade
---
Är det verkligen så illa att det bara är att skippa etanol om man inte har möjlighet att använda motorvärmaren överallt?
Hej !
FEL FEL FEL o åter FEL!
Vid temperatur understigande MINUS 10 grader C så gäller det att vara beredd med motorvärmare, så lyder rådet. INTE vid de temperaturer du upplevt.
BE DEM LÄSA ÄGARHANDBOKEN! (eller TSB 248-2547)
TSB 248-2547.pdf
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 15:05. Anledning: Länkat in TSB 248-2547
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej !
Kan ju tillägga att vid temperatur kring 0 grader C så startar de i princip som vanligt, alltså kring 1 s.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Vad är TSB 248-2547 ?Ursprungligen postat av DrBoost
Senaste svaret jag fick från dem var att:
Hej de e normalt får tanka bensin om du inte har tillgång till stolpe
Hej !
TSB är en service bulletin, finns i WIS. Du har uppenbarligen inte träffat på begåvningsreserven...
BE DEM LÄSA TSB 248-2547! Eller ägarhandboken!
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej !
Sprang(!) till arkivet o kollade...
Titta i ägarmanualen nästan längst bak! Du kan ju hänvisa till den sidan....
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Bara jag hittar det så. Du menar själva instruktionsboken antar jag. Under kapittlet start och körning någonstans.Ursprungligen postat av DrBoost
Edit: Hittade:
Om motorvärmare inte kan användas när temperaturen är ca -10C och därunder bör man anv'nda en större dandel bensin för att undvika att bilen blir svårare att starta.
Fö så sa ju säljaren när jag handlade bilen att det inte ska vara några problem ens vintertid då bensinbolagen blandar i mer bensin i etanolen.
Jag får väl ta kontakt med säljaren istället för verkstaden och se om det händer nått då istället.
Det var -4 här i förra veckan, inga som helst problem att starta, det man kan se är något högre tomgång en stund efter start.
///Mackanized
Tillbaka
Ok. Ska testa att fimpa jet och köra på nått annat bolag och se om det blir nån skillnad. Det senaste jag fått från dem var att då de haft bilar med startproblem på vår/sommar/höst så har de haft för hög etanol halt.Ursprungligen postat av Mackan
Samt att startproblem kan bero på kortkörningar samt att man måste köra bilen 5 min efter att man tankar och det sistnämnda har jag gjort.
De tycktee att jag skulle testa lite och sen skulle de ta in bilen om problemet fortfarande var ett problem.
Jag har i tidigare trådar skrivit att vi på företaget haft rejält med bekymmer med JET. Inte bara problem att starta utan också högre förbrukning.
Prova någon annan. Börja gärna med att åka förbi och fyll med en 5 liter bf95 om du har JET E85+++ i tanken så får du se på skillnad.
På E75 går det att starta i -20 grader om det behövs.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Det låter som det kan stämma. Ligger väldigt högt i förbrukning.Ursprungligen postat av Fral
ca 1.45 l/mil så hoppas att du har rätt.....
Ska köra ur det jag har i tanken nu sen blir det en full tank etanol på Shell eller OK istället.
Istället för att köra ur så fyll med 5-10 liter bf95 till att börja med.
När JET började med E85 tog de 6-95 litern. Naturligtvis åkte vi på det. Runt fikabordet kom vi på att det var trassel efter JET soppan. 1,25 blev 1,3-1,35 för en manuell 2,0t bio.
Nu är väl inte din inkörd ännu.
Har man riktig E85 i tanken så startar det lätt. Lite hög tomgång som stabiliserar sig efter en 15-20 sekunder.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Ok så vad är anledningen att jag bör fyllla på med bf95 till att börja med istället för att köra ur det jag har (vilket inte är så mycket direkt)Ursprungligen postat av Fral