Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Sjuk hund! Och ARG Micke

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585

    Sjuk hund! Och ARG Micke

    Tjosan.



    Nån som kan några regler mm om vad som gäller för vetrinärer?

    Har en 2,5års Boxer.
    Han gick ner 8kg på 1vecka, allmänt slö, kräks och ser "helt död ut".

    Har haft han hos 3olika Vetrinärer nu.(skara,vårgårda,göteborg)
    Dom tagit massa prover,röntgat, ultraljud mm mm mm.
    Provsvaren visar allt e ok, och dom hittar inget fel på hunden.
    Och jag står med en räkning på 30lök.
    Och ingen kan ge mig några svar, dom har spekulerat på allt från njurar till buksportsköttel och mjälten.

    Haft han hemma sen i måndags, och som han e nu så anser jag inte att han lever ett "värdigt" liv.
    Men avlivning vill jag verkligen INTE så länge det finns en möjlihet att han kan bli frisk!

    Ganska stort problem för mig då det tar både sykiskt och mycket tid från mig.

    Så vad gör man?
    Mer prover? (som inte visar nått)
    Eller hoppas på att de går över???
    Mitt arbete blit kraftigt påverkat av detta.

    Suck... ganska råd lös nu.... och pank för den delen

    Mvh
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    210

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Jag känner igen problemen, har haft liknande med min hund, bara det att han inte minskat så fort i vikt, har du satt han på någon diet eller dietfoder? Det brukar va en bra start så att kroppen får vila lite, men sen borde veterinären satt in någon antibiotika eller så tycker jag?

    Hunden borde ju va ganska uttorkad, har dom inte velat lägga in honom för att vätska upp honom och kunna ha lite koll?

    Hoppas du har en bra försäkring så du slipper lägga ut alla pengarna själv!
    Hör av dig om du har några frågor för jag är expert på att ha en sjuk hund tror jag..... Iaf när det kommer till sånna här problem tyvärr..

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Har dom kollat om det är stopp i tarmarna?
    Hunden kan ha ätit något som inte syns på röntgen (strumpa, svamp eller annat).
    Använde dom kontrastvätska vid röntgen?
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Jobbigt läge, min hund dog en vecka innan sin ettårsdag. Jag märkte att han var slö när jag cyklade med honom, sen dagen efter så började han hosta. Han hostade hela förmiddagen och jag och frugan sa att vi måste åka till vetrinären på måndag. Vi hörde ett illavarslandes yl, Sudden flämtade kraftigt och det syndes att han skulle dö. Tårarna sprutade ur mina ögon när jag höll om honom, höll han i min famn tills han tog sitt sista andetag. När jag lyfte upp honom efter hans död, så rann det stora mängder blod ur honom. Fy satan vad jag ångrar att jag inte åkte akut med honom när han hostade, men vem kunde ana utgången på detta. Lider verkligen med dig, ens husdjur är en familjemedlem och det finns mycket känslor med.

    Har förövrigt avlivat en mycket trogen hund när han var 8 år, i samband med att första sonen föddes togs detta beslut. Tyson nosade på min lilla son Alvin nere vid vetrinären, detta hände innan han fick sina sprutor. Sen att se honom ta sitt sista andetag var jobbigt, detta var nästan lika jobbigt som när min son Teo fick cancer.

    Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er, håller tummarna.

    Mvh Lennart Andersson
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Jättetråkigt med sjuka hundar och andra djur men har man inte sina husdjur försäkrade nuförtiden?

    Hoppas det löser sig SQR-Micke.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jättetråkigt med sjuka hundar och andra djur men har man inte sina husdjur försäkrade nuförtiden?

    Hoppas det löser sig SQR-Micke.

    Mycket hänger ju på att försäkringen är dyr.

    Farsan hade 2 hundar tidigare, ena 14år och andra 15 år, dessa tog han helt oförsäkrade då försäkringen för 3 år kostade lika mycket som hunden själv, under dessa 14-15 åren har båda hundarna kostat ca 3000kr hos vetrinären, så det är ju ganska lätt räknat att "spara in".
    Då han haft försäkring på sian tidigare hundar och det har alltid medfört div krav självrisker osv att det knappt lönat sig, inga ersättningar för resor, man var tvungen att åka till FB uvald vetrinär 8 mil enkel resa bort, det var ny självrisk för varje gång vilket knappt betalade sig.
    I detta falllet så hade nog inte försäkring hjälp så mycket då det helt klart blivit 3 självrisker pga olika vetrinärer osv.

    Så vad jag fått lära mig är att djurförsäkringar är dyra och dåliga...

    Personligen hade jag avlivat hunden långt innan man nått 30K räkningar hos vetrinären.... mår hunden så illa dåligt hade jag nog lagt pengarna på en avlivning för att skona hunden och tagit resterande till en ny hund.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jättetråkigt med sjuka hundar och andra djur men har man inte sina husdjur försäkrade nuförtiden?

    Hoppas det löser sig SQR-Micke.

    Mycket hänger ju på att försäkringen är dyr.

    Farsan hade 2 hundar tidigare, ena 14år och andra 15 år, dessa tog han helt oförsäkrade då försäkringen för 3 år kostade lika mycket som hunden själv, under dessa 14-15 åren har båda hundarna kostat ca 3000kr hos vetrinären, så det är ju ganska lätt räknat att "spara in".
    Tidigare var hundförsäkringarnas premier relativt överkomliga upp till hunden blev 10 år gammal, sedan blev det svårt att motivera premiekostnaden. Kanske är helt annat nuförtiden?

    Edit: Räknade lite på en 2.5 års Boxer i min hemkommun och fick en årspremie på ca 3000 kr hos Folksam.
    Självrisk Veterinärvård: 1 500 kronor för varje behandlingsperiod om 125 dagar plus 20% av resterande kostnad. Du betalar bara en självrisk om din hund behandlas för flera sjukdomar eller skador under samma period.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    betalar 70:- i månan för min. tycker inte alls det är dyrt
    Subaru Legacy

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av davva
    betalar 70:- i månan för min. tycker inte alls det är dyrt

    om du aldrig behöver bruka den så är det det...

    som Lm säger 3000kr, det var ungefär den premie farsan fick per hund vi hade då, 6000kr/året, för den summan kunde vi köpa en ny hund varje år om det skulle te sig så illa att någon blev alvarligt sjuk, vilket inte hände på dessa 14 år, 14*3000kr + 15*3000kr - 3000kr blir ganska stora summor, iaf i mina ögon.
    Våra var ju dock jakthundar och inte direkt sälskapshundar.

    Men skulle i vilket fall inte läga 30 lök för att försöka rädda en väldigt sjuk hund, nog att det är plågsamt att kolla på när hunden mår dålig, men sämst mår nog ändå hunden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Falun
    Inlägg
    70

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Hur kan ni låta bli att försäkra era djur? 3000:-/år är iofs mycket pengar, det är ett liv vi pratar om här...
    Respektera djuren och ge dom möjligheten till att kunna leva ett fullgott liv med möjlighet till veterinärvård när och om det skulle behövas.
    Om jag vore tvungen att avstå från försäkring på vovven pga priset så skulle jag genast dra ner till halvförsäkring på bilen eller göra vad som helst för att fixa fram pengar till vovveförsäkringen.
    XC90...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av Göranson
    Hur kan ni låta bli att försäkra era djur? 3000:-/år är iofs mycket pengar, det är ett liv vi pratar om här...
    Respektera djuren och ge dom möjligheten till att kunna leva ett fullgott liv med möjlighet till veterinärvård när och om det skulle behövas.
    Om jag vore tvungen att avstå från försäkring på vovven pga priset så skulle jag genast dra ner till halvförsäkring på bilen eller göra vad som helst för att fixa fram pengar till vovveförsäkringen.
    frågan är ju dock vart man drar gränsen mellan att försöka ge hunden ett bättre liv eller plåga den genom att försöka hålla den vid liv så länge som möjligt just för att må bara själv.

    Tvungen att avstå är väl ingen som skaffar djur, det väljer man själv, varför betala 3000kr per år om man aldrig behöver det, har man valt att inte ha försäkringen så får man ju betala när nått händer..
    Skulle jag ha en hund som jämt och ständigt blev sjuk så hade iaf jag valt att plocka bort en sånn hund.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    3k låter ju sjukt mkt. vad är det för hundar? f-bolag? har själv en jakthund men den kostar ju inte ens 1k i premie per år.. verkar skilja väldigt mkt
    Subaru Legacy

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av davva
    3k låter ju sjukt mkt. vad är det för hundar? f-bolag? har själv en jakthund men den kostar ju inte ens 1k i premie per år.. verkar skilja väldigt mkt
    Jag hade också för mig att det var billigare men nu sökte jag bara på första bästa försäkringsbolag där det gick att räkna direkt på websidan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Hej.

    Jodå Han e försäkrad. 3700:- tror jag vi betalar för han.
    Vi får betala 1900:- + 25% av räkningen.
    Hade med glädje betalat om nog kunde berätta vad som e fel på han.

    Dom har provat allt, spårvätska,röntgen,ultraljud.
    Massa olika prover på: njurar,lever,blod,buksportsköttel,tli mm mm mm.
    Skickade idag in avföringsprov och visar detta ok blir det att gå in med kamera i tarmarna...
    Han låg 3dagar med dropp och går just nu på diet.
    Felet har med näringsupptag och vitablodkroppar att göra, men ingen kan säga varför.
    Tyvärr finns nått som heter ppm och kan vara med fött.

    Plågar mig att se min 40kg hyperaktiva gosse, blivit slöare än "båtsman"
    http://web.telia.com/~u57006223/cosmos.htm

    Mvh
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    E så jä#¤%# ARG!!!!

    Dom har hittat någon typ av parasit i avföringen på min hund, kommer inte ihåg namnet just nu.
    Av mängden att bedömma går detta inte att behanla, så det blir nog avlivning.

    Denne parasit smittas 9 av 10fal genom katters avföring.
    Andledning till min ilska finns att läsa här:
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 19.4500097

    Det e alltså över 1års sedan jag anmälde min granners kattar första gången.
    Ovh nu pga Polisen lathet och ovilja att ta tag i detta måste jag avliva min lille kille.

    FY FAN!!!!
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Sjuk hund! Och ARG Micke

    Trist att läsa.. kollade även in texterna om "grannfejden". Finns det inget staket mellan era trädgårdar? Förstår inte hur deras hundar skiter på eran gård. Katter smiter iofs emellan hursomhelst och det är ju lite svårare att hantera och var förmodligen orsaken också..

    En anmälan till rätt instans (vet inte alls vilken som är lämplig) kanske kan få ordning på deras djurhållning. Galet dyrt det var med veterinär förresten..

    Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt, även om det inte ser ljust ut just nu.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    Och nu pga Polisen lathet och ovilja att ta tag i detta måste jag avliva min lille kille.
    Anser nog att skulden ligger mer på grannen och dennes katter i så fall.

    Beklagar naturligtvis att hunden är sjuk men det är knappast polisens fel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av davva
    betalar 70:- i månan för min. tycker inte alls det är dyrt

    om du aldrig behöver bruka den så är det det...

    .
    jag utgår från att vare sig du eller din pappa har hemförsäkring, eller privat sjukförsäkring heller för den delen... endast trafikförsäkring på bilen... osv

    för OM man inte behöver.. osv
    JAGUAR - spinner som en katt

  19. #19

    Re: Vad göra? Sjuk hund!

    Citat Ursprungligen postat av sqr-micke
    E så jä#¤%# ARG!!!!

    Dom har hittat någon typ av parasit i avföringen på min hund, kommer inte ihåg namnet just nu.
    Av mängden att bedömma går detta inte att behanla, så det blir nog avlivning.

    Denne parasit smittas 9 av 10fal genom katters avföring.
    Andledning till min ilska finns att läsa här:
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 19.4500097

    Det e alltså över 1års sedan jag anmälde min granners kattar första gången.
    Ovh nu pga Polisen lathet och ovilja att ta tag i detta måste jag avliva min lille kille.

    FY FAN!!!!
    Låter som toxoplasmos, orsakad av en parasit som heter Toxoplasma Gondii. Det går att behandla. Läs mer här:http://www.sva.se/en/navigera/tjanst...och-neosporos/
    Det här är ganska läbbiga saker som ofta har katter som värddjur. Toxoplasma kan bland annat oraka vattenskalle hos bäbisar om mamman exponeras för detta under graviditet.
    Lycka till och hoppas att din kompis blir frisk.
    mvh
    Markus
    _____________________
    Impreza STI
    http://www.garaget.org/kolapan

  20. #20
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356
    Shit vad tråkigt. Hoppas det som KolApan skriver stämmer, och att din kompis kan bli rätt behandlad och frisk igen. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Tips från Micke på Sveriges Racingmästerskap för gatbilar
    Av tornros i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-27, 12:46
  2. Hund i 9-3 SC
    Av mariagbg i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 18:19
  3. Helt sjuk upplösning, 26 gigpixel
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 13:34
  4. HJÄLP: Bilen är Sjuk
    Av aero_marcus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 08:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •