Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: FAQ:Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    FAQ:Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?

    Vilka bilar har dessa värmeplattor?
    De modeller det förekommer VP på är:
    900 94-98
    9000 94-98
    Allt enligt epc. Men det är nog ingen svara säkert på på vilka modeller det sitter VP. På vissa finns de och på andra finns de inte. Alla Saabar har alltså inte värmeplattor.
    Det finns i.a.f. inga 2,0ltt med VP, annars har de kommit och gått. För att ta reda på om du har en VP eller inte så kan du kika i säkringboxen och se om där finns en säkring som heter HEATPLATE.

    Var sitter VP och varför finns de?
    Mellan insugsgrenröret och topplocket hittar man en ca 10mm tjock platta med 4 st värmeelement/plattor i varje inloppskanal (man kan alltså välja att kalla detta både för värmeplatta eller värmeplattor) för att förbättra bränsleförångningen. Detta leder till minskade emissioner speciellt vid kallstarter. Bra för miljön alltså!

    Så här ser den ut:



    När är VP aktiva?
    Motortemp under 85 grader. De är påslagna fyra minuter eller till 85 grader beroende på vad som inträffar först. De styrs av Trionic.


    Vad är skillnaden på en bil med VP?
    Pga att plattorna till del hindrar luftflödet in i cylindrarna har bilar med värmeplattor speciellt anpassad programvara i styrdonet (något högre laddtryck ca 0,2bar).

    Kan jag använda VP på t.ex en og900?
    De enda modeller som plattan passar på utan modifiering är:
    900,9000 , -94 -98
    9-3 , -98 -02

    Lättast att se hur mycket jobb det är att få det passa på någon annan modell lär ju vara att jämföra insugspackningarna.


    Kan jag ta bort mina VP?
    På standard eller lätt trimmade bilar är det ingen mening med att ta bort plattorna. På lite mer trimmade bilar är ett fritt luftflöde viktigt och plattorna bör tas bort. Tar man bort plattorna MÅSTE man se till att programvaran i styrdonet är anpassad till detta, annars kan det bli riktigt tossigt. Du måste ha även ha en ny insugningspackning och även andra insugningbultar för bilar utan VP då dom som sitter till VP är längre.
    Innan du tar bort plattorna: Fundera noggrant över om den trimningsgrad du tänkt dig verkligen kräver detta!! Allt för miljön...



    "
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Jag hade tagi bort den där plattan redan vid orginaleffekt!
    Varför vill man som bilägare ha en "broms" framför insugskanalerna?
    M.V:H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Av miljöskäl

    MVH Lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 19:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    miljö smiljö de e ju inte presis maskroser som hoppar ur avgasrören vid last på våra bilar ens när dom är orginal. de e som att sila mygg och svälja elefanter.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 19:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Nej, det tycker jag inte...det är ju stor skillnad på vissa utsläpp vid kall motor som när den har uppnått arbetstemperatur? Är ju därför dessa sitter där...just för att kallstarterna ska bli något bättre.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag hade tagi bort den där plattan redan vid orginaleffekt!
    Varför vill man som bilägare ha en "broms" framför insugskanalerna?
    M.V:H.
    Av miljöskäl

    MVH Lerne
    Bara vid kallstart!
    Men jag brassar ju på med 5kw bränslevärmare så då är det ändå onödigt.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Japp,skrev ju det

    Men de flesta har ju ingen bränslevärmare,och använder knappas den året om,eller hur..?
    Men man kan ju lägga till i FAQ-texten att nödvändigheten av VP vid orginal eller moderat trimnivå, är betydligt mindre vid användande av bränslevärmare..? Låter det ok?

    Min poäng (och troligtvis den som skrev texten i gamla FAQ:en) är ju att man inte behöver skita ner miljön mer än nödvänligt ,det är ju därför folk bli upprörda när t.ex vissa vill plocka bort katalysatorn på sin bil. Jag är ju knappast guds bästa barn heller ,men tycker att STCS´s policy i dessa frågor ska vara att man strävar efter så lite utsläpp som möjligt,även fast vi trimmar våra bilar. Därför bör man inte skriva att man bör plocka vp på en helt standard eller moderat trimmad saab i en FAQ i klubbens regi.

    Är du med på vad jag menar..?

    MVh lerne
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Är det någon som vet hur mycket en bensinvärmare släpper ut?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80

    Re: FAQ:Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    hej!
    Tar man bort plattorna MÅSTE man se till att programvaran i styrdonet är anpassad till detta, annars kan det bli riktigt tossigt.
    Hejsan jag är lite nyfiken över vad som går fel om man tar bort värmeplattorna men inte ändrar något i styrdonet?? Förra ägaren trimmade bilen hos SQR och har beställt chip med plattor sedan tagit bort plattorna. Vad för problem kan det ställa till med?? Har ställt samma fråga till SQR.

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: FAQ:Vad är en värmeplatta och vad gör den för nytta?

    Vette tusan om det är den slutgiltiga sanningen att programmet MÅSTE anpassas vid VP-plockning. Jag plockade min efter att vanligtvis mycket välunderrättade källor här på forumet bestämt menade att det skulle vara inom marginalerna. Jag vet att DrBoost vid något tillfälle intagit en mer försiktig position men jag körde rätt länge med std 200-progg och VP borta utan några som helst symptom. Om inte annat borde något ovanligt kunna skönjas på stiften, men NÅGOT knas borde ju inträffa om det inte var okej.

    På motor med trimprogram däremot = vet ej, men har en känsla av att försiktighet vore på sin plats.

    /jn
    Senast redigerat av Moderator den 2022-06-11 klockan 20:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612

    orig

    Jag kör med original styrdon och VP borttagen, ingen skillnad.

    Bilar anpassade för USA har jag för mig att de inte fick någon värmeplatta.

    Varför VP sitter där är väl för att det skall bli lite varmare förbränning så att avgasvärdena stämmer fortare.
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    vad kan hända om man tar bort värme plattona o har fel programvara vad kan gå sönder ?
    Aspire

  13. #13
    Mailade speedparts om värmeplattor og deras program og fikk detta svar:

    Hejsan
    alla våra program är anpassade utan värmeplatter
    vi rekomenderar alltid att dessa demonteras

    MVh Claes



    --------------------------------------------------------------------------------
    From:
    Sent: den 13 september 2005 17:00
    To: info@speedparts.se
    Subject: Specs. på styrprogram ng900


    Hei!
    For ca 2,5år siden kjøpte jeg et steg1 kit til min ng900.
    Jeg undrer på om styrprogrammet er anpassad til motor med, eller uten varmeplater.

    Prog nr: 4781761 Steg1

    WhhhhhHHEEEEEEEEeeeeee.......

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Hur fungerar det egentligen med ett program för VP, när man kör utan VP...
    Ett program för VP ger en bråkdel av samma mängdbensin vid kall start som ett program för utan VP.
    Just pga. som det har skrivits tidigare att bränslet sprutas på VP som då förångar bränslet, som vid normal körning (bränslet sprutan på varm ventil)
    Det borde gå riktigt snålt vid kallstart med ett program för VP i en bil utan.

    Jag har iof haft en 9000 -97 med Aero spec. med prog. för VP men jag hade inga VP. Kompenserar Tronic för detta helt själv?

    Angående E85 skulle det fungera mkt bra med VP vid kallstart!

    Och effekten på VP, testade mkt vetenskapligt hur lång tid det skulle ta att värma en kopp med vatten men 1/4 värme element. Tog Ca 5-6min
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Dålig väghållning med 16" OG9-5
    Av Super Mandus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 09:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •