Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur / Vart tar man truckkort?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Hur / Vart tar man truckkort?

    Någon som vet vart man tar truckkort i Stockholm (gärna norrort) och vad det brukar kosta?
    Såg på någon hemsida att det fanns A, B, C och nått annat truckkort. Vilket är det som dom flesta kräver för t.ex lagerarbete om man ska jobba lite extra någontstans?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Någon som vet vart man tar truckkort i Stockholm (gärna norrort) och vad det brukar kosta?
    Såg på någon hemsida att det fanns A, B, C och nått annat truckkort. Vilket är det som dom flesta kräver för t.ex lagerarbete om man ska jobba lite extra någontstans?

    Halloj!
    Ta kontakt med närmaste instruktör från TYA.
    http://www.tya.se/tya/truck_maskin/truck_utb.asp

    Det kan variera i kostnad, jag fick mitt via förra firman.
    Ska du utföra vanligt "lagerarbete" brukar det vara alla kategori "B" som du ska ha, dvs ledstaplare, ståtruckar, eldrivna pallvagnar, pallstaplare osv. Dessutom tycker jag personligen att du ska ha motvikstruck upp till 10ton.

    Jag har:
    A1. Plocktruck, låglyftande
    A2. Ledstaplare
    A3. Låglyftande åktruck, stående/sittande
    A4. Låglyftare
    A5. Drag-/Flaktruck

    B1. Motviktstruck, t o m 10 ton
    B2. Åkstaplare, stående/sittande
    B3. Skjutstativstruck
    B4. Plocktruck, höglyftande
    B5. Smalgångstruck
    B6. Fyrvägstruck

    Allt i kategori C är hjullastare, containertruckar och egentligen allt över 10 ton.

    Många gånger krävs just TYA's utbildningsintyg för den aktuella trucksorten.

    Mvh Johan

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Kolla med Ams, har för mig jag har sett nån gång att dom hade nån annonsering för utbildning av truckförare, liten chansning. men om det finns så lär det bli billigast så..

    Annars så kan du kontaka nån av dom större truckleverantörerna i sverige, tex Linde,Jungheinrich,still/stocka,Atlet.
    Jag slår ju självklart ett slag för Toyota(Gamla BT) eftersom jag jobbar där .
    http://www.toyota-forklifts.se/Sv/tilla ... ining.aspx
    Men alla dom har utbildningar

    Själv så har jag A,B och C. men som soundcorp säger så är A och B dom du ska inrikta dig på.

    Edit: Hos oss, så kostar det 5250kr för B utbildningen (A+B truckar) Men då ingår Lunch å kaffe (+kurslitteratur självklart)
    Det tar 5dagar, 2dagar teori och 3 dagar praktisk körning, (truckarna står vi för)
    Vecka 46 och 50 så går det kurser i stockholm (kan tänka mig att det är i Bromma)
    Finns mer at läsa här (klicka på kurskatalogen till höger) :
    http://www.toyota-forklifts.se/Sv/tilla ... ining.aspx
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Tack för svar.
    evo_460: Som Soundcorp skrev så kan det kanske vara bra att ha TYA's utbildningsintyg, men kanske får ett likandat eller liknande intyg från "er" kurs?
    Mvh Timmy

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Tack för svar.
    evo_460: Som Soundcorp skrev så kan det kanske vara bra att ha TYA's utbildningsintyg, men kanske får ett likandat eller liknande intyg från "er" kurs?
    Ja absolut, du får ett diplom/intyg som du skickar med en kopia av när du söker arbetet, sen så får du ett kort (typ körkort) där det också står..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Precis.
    Det finns ju godkända TYA utbildare lite överallt.
    Min utbildare var anställd av det Åkeriet som drev terminalen där jag jobbade.
    Han var alltså terminalarbetare.

    Se bara till att utbildningen följer TLP-2 (utbildningsplan) då spelar det ingen roll vart man går utbildningen.
    Du får ett grönt kort med en liten söt TYA elefant på i körkortsformat.

    Lycka till!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Jag tog mitt truckkort i november hos ett företag som heter ”Truck Trans”, men samma koncept finns över hela landet.
    http://www.truck-trans.se/

    Min chef betalade mitt truckkort (efter massa år av tjatande) men Truck Trans berättade att de som gick kursen som privatpersoner betalade 3600 kr + moms. Stora kunder fick rabatter, hemligt hur mycket.

    För min del så tog kursen ”hela” 2 dagar, eftersom jag var så pass ovan vid truckkörning. Teorin läste vi in i förväg på internet. Så första dagen fick vi se en videofilm, gjorde ett teoriprov, lunch, och sen var det övningskörning för dem ovana på kursen och uppkörning för dem som redan kunde köra. Sen den andra dagen när det inte var så många kvar så fick vi nybörjare mer tid att öva med motviktstrucken.

    Övningarna: Till ledstaplaren hade vi två tompallar att öva med. Till skjutstativtrucken hade vi tre koner att åka slalom runt. Till motviktstrucken var det en labyrintbana: Åk igenom och hämta en pall och ställ sen tillbaka pallen. Den övningen var också uppkörning för hela kursen.

    That’s it. Inget lyfta i pallställ, inget lasta upp pallar på lastbilar. Egentligen inget alls. Ändå så får jag köra A1-A4 och B1-B4. Första gången jag rörde vid en plocktruck eller lyfte ner en pall från ett pallställ var ute hos en kund. Jag jobbar som uthyrd hos ett bemanningsföretag och kan alltså bli inhyrd som truckförare om någon behöver en.

    Så systemet att läsa in teorin över internet passar utmärkt till sådana som redan kan köra truck och bara behöver ett formellt truckkort, men för sådana som aldrig har suttit i en truck så rekommenderar jag en längre utbildning än 1-2 dagar.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Bra tips "mr Magic". Tänkte egentligen ta en sånn där kurs där teorin är på internet, men det kanske lönar sig att ta en 4-5 dagars kurs istället. Ska kolla på dom olika alternativen här över och se vilken som är närmast mig (upplands väsby)
    Mvh Timmy

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Det är mycket möjligt att det finns läsa-över-internet-kurser som tar längre tid än 1 dag, så undersök i första hand hur mycket övningstid som ingår ifall du är ovan vid truckkörning. För själva idén att läsa in teorin över internet fungerade klockrent för mig. Hellre det än att försöka hänga med på några lärarledda lektioner.

    Jag har efter det att jag fick mitt truckkort frågat andra truckförare hur lång tid det tog för dem att få sitt kort. Svaret har varit allt från en dag (internet kurser) till 6 veckor (när AMS har betalat). I AMS kurserna har det också ingått praktik hos olika företag. Det känns verkligen skrämmande att samma utbildning skiljer sig så enormt i tid och antalet övningar.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Det är mycket möjligt att det finns läsa-över-internet-kurser som tar längre tid än 1 dag, så undersök i första hand hur mycket övningstid som ingår ifall du är ovan vid truckkörning. För själva idén att läsa in teorin över internet fungerade klockrent för mig. Hellre det än att försöka hänga med på några lärarledda lektioner.

    Jag har efter det att jag fick mitt truckkort frågat andra truckförare hur lång tid det tog för dem att få sitt kort. Svaret har varit allt från en dag (internet kurser) till 6 veckor (när AMS har betalat). I AMS kurserna har det också ingått praktik hos olika företag. Det känns verkligen skrämmande att samma utbildning skiljer sig så enormt i tid och antalet övningar.
    För min del tog det 3 timmar att ta samtliga behörigheter jag listade ovan.
    Anledninge var att jag kört truck i flera år tidigare utan kort och formell utbildning, men nu tyckte företaget att det skulle bli lite "ordning och reda".
    Jag hade INGEN uppkörning alls, utan vi körde bara teori och han koncentrerade sig på enbart säkerhets-aspekten.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Glöm inte att ni ska ha ett intyg från arbetsgivaren där det står vart och vilka truckar ni får köra också. Även ett intyg av praktisk erfarenhet bör finnas.
    Räcker alltså inte med "tuckförarbeviset" man får från utbildaren.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Det är arbetsgivaren som bestämmer ifall man får köra truck, och vilka truckar man i så fall får köra, på hans eget företag.

    Enligt dem nya reglerna så får man inte låta någon köra truck som inte har ett skriftligt bevis på att han eller hon har genomgått en utbildning i truckkörning. Det spelar ingen roll att man ifall man har kört truck dagligen i tjugo år, det måste vara skriftligt. Beviset för en genomförd utbildning är ett ”truckkort”, och det kan aldrig återkallas. Men självklart så är det ens arbetsgivare som bestämmer ifall man får köra truck på just det företaget, och det medgivandet kan återkallas.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    jag (+några till) tvingade våran arbetsgivare att ge oss en kurs, eftersom vi har en truck ombord på båten och den används.

    fick nått 10-tons kort, tänkte inte så mycket på det.
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  14. #14

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Nu är det ju inte så dyrt längre att ta truckkort. Tog mitt i Stockholm
    hos truckutbildarna och betalade 2000:- för en 2 dagars kurs på helgen tror dom har kurser i skara oxå. Sen finns det ju olika truckkort iofs men jag tog truckkort
    a och truckkort b. sen fanns det truckkort C oxå men nu har jag fått jobb
    så det får bli nån annan gång..

    Kan verkligen rekommendera truckutbildarna eftersom jag var grymt nöjd
    me kursen och dessutom nu har truckkort

    Så ni som inte har jobb fixa truckkort och börja jobba direkt som jag gjorde

  15. #15

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Motivera genomför truckutbildningar i Stockholm vet jag. Även för privatpersoner. De var ute hos mitt företag och utbildade en hel grupp, men vi hade kört truck tidigare. Läraren var väldigt bra och proffsig. Kolla med dom: www.motivera.com

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Så här ser mitt ut och jag känner att det räcker gott och väl.


    Har mest den här typen av truck. 10tons motvikt.
    http://www.gostas.se/images/productimages/ORG.84.jpg

    Tog kortet hos Coor f.d Celero
    Har även ett från Atlet
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

  17. #17
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Citat Ursprungligen postat av magnus*

    Har mest den här typen av truck. 10tons motvikt.
    http://www.gostas.se/images/productimages/ORG.84.jpg

    Tog kortet hos Coor f.d Celero
    Har även ett från Atlet
    Får man fråga vad det är för truck!?
    märke alltså..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    [quote=evo_460]
    Citat Ursprungligen postat av magnus*":1rr7oef3]

    Har mest den här typen av truck. 10tons motvikt.
    [url="http://www.gostas.se/images/productimages/ORG.84.jpg
    http://www.gostas.se/images/productimages/ORG.84.jpg[/url]

    Tog kortet hos Coor f.d Celero
    Har även ett från Atlet
    Får man fråga vad det är för truck!?
    märke alltså..[/quote:1rr7oef3]

    Det är en Kalmar
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

  19. #19
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Hur / Vart tar man truckkort?

    Citat Ursprungligen postat av magnus*

    Det är en Kalmar
    hehe,, ja den va gullig
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

Liknande ämnen

  1. Vad är ett 18T#6 värt ??
    Av Talladega-98 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 14:42
  2. [LÖST] Tryckvakt vart sitter den och vart skruvar man på den? OG900
    Av saab_900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 18:24
  3. är det värt det ????
    Av Mean_grean_machine i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 17:47
  4. Vart få tag på EPC?
    Av /J i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 19:26
  5. Är det värt det??
    Av P.A i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •