Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm OG9-3

    Hej

    Behöver lite felsökningstips för min OG 9-3 årsmodell -99 (automat) BSR Steg 1.

    Problemet är att den på tomgång hackar till lite då och då. Det började med att det hände nån enstaka gång ibland, men nu är det hela tiden när bilen står på tomgång. Det har även hänt några gånger att tomgången rasat ner till ca 500 rpm för att sedan hoppa upp til 1500 rpm och sen tillbaka till normalt varvtal. Det inträffar oavsätt om någon växel är i eller neutralläge.

    Sen vill den inte starta ibland när man kört och den stått en liten stund så motorn fortfarande är lite varm. Började också med att det inträffade nån enstaka gång ibland, men nu ganska ofta.

    Jag antar att något är på väg att ge upp men vad? Hade massa problem med bilen för ca 1 år sedan och då byttes bl.a. Tändkasett, båda lambdasonderna, vevaxellägesgivare, styrdon. CE- lampan lyser inte. Bilen har full servicebok och mellanservice är gjorda. Stiften byttes vid förra servicen (ca 700 mil sedan).
    9-3 2.0T

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Hej!

    Låter ju onekligen som vevaxelgivaren på dina symtomer. Bytes den verkligen?

    Gå genom alla vaccum slangar så dom sitter där de ska och inte är trasiga.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Låter ju onekligen som vevaxelgivaren på dina symtomer. Bytes den verkligen?

    Gå genom alla vaccum slangar så dom sitter där de ska och inte är trasiga.

    Mvh
    Ja, jag tycker också att det verkar som den. Det är inte omöjligt att den pajjat igen. Bilen har gått 5000 mil sen förra hösten. Men jag har mätt motståndet i den och det var ok? Vakumslangarna har jag därimot inte kollat så noga bara kikat så alla sitter på sin plats.
    9-3 2.0T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Idag dog den helt på tomgång. Startade sedan utan problem, men står den på tomgång en liten stund så dör den. Vid rödljus får man lägga ur växeln och hålla den vid liv med foten. Har inte tid att felsöka själv då jag har 2 projektbilar som måste bli klara så proffsen får ta hand om den här.
    9-3 2.0T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Citat Ursprungligen postat av geronimoe
    Idag dog den helt på tomgång. Startade sedan utan problem, men står den på tomgång en liten stund så dör den. Vid rödljus får man lägga ur växeln och hålla den vid liv med foten. Har inte tid att felsöka själv då jag har 2 projektbilar som måste bli klara så proffsen får ta hand om den här.
    Kan ju vara en kass tomgångsventil.... Försök att finnan någon att provbyta med... Tomgångsventil sitter lätt tillgängligt.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Kan ju vara en kass tomgångsventil.... Försök att finnan någon att provbyta med... Tomgångsventil sitter lätt tillgängligt.[/quote]

    Jo, iof. Men jag ska lämna in den på tisdag så får jag se vad dom hittar.
    9-3 2.0T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Igår var bilen inne på verkstad för felsökning. Inga fel hittades. De sa att det eventuellt kunde vara tomgångsmotorn som kärvar så de gjorde rent och smorde upp den, men det hjälpte inte. Nästa steg skulle bli att byta ut den, men om de ska felsöka bilen genom att börja byta ut delar på måfå kan jag lika gärna göra det själv. Om jag nu byter tomgångsmotorn och det inte blir bättre vad kan det tänkas vara mer (mest logiskt alltså, för det skulle ju kunna vara vad fan som helst). Tips?
    9-3 2.0T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Provat nya stift om du inte redan gjort det.... Jag har en tomgångsventil liggandes om du är intresserad.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG missar på tomgång och svårstartad ljummen

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Provat nya stift om du inte redan gjort det.... Jag har en tomgångsventil liggandes om du är intresserad.
    Ja och ja! Provat nya stift och jag är intresserad av din tomgångsventil.
    9-3 2.0T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm

    Nej då, tomgångsventilen var det inget fel på. Det var väl väntat iof. Men det är bra, nu blev jag påmind om varför man aldrig ska lämna in sin bil på verkstad.

    jag har beställt en ny vevaxellägesgivare och blir det inte bra med den så köper jag en ny tändkasett, blir det inte bra med den så kör jag in bilen i ett träd så slipper jag felsöka mer, blir nog billigast så
    9-3 2.0T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm

    Trädet närmar sig

    Bytte vevaxelgivaren.....Problemet kvar. Dock så har det blivit värre de senaste dagarna så nu kan jag inte köra med bilen överhuvudtaget. Den går helt felfritt när den är kall, sen börjar den rycka lite vid tomgång och jämngas och sedan så dör den. Startar man upp den igen så kan man åka en bit till innan den dör igen. Och så håller den på.... Tänkte byta tändkasett imorgon men vad gör jag om det inte hjälper? Jag har slut på egna ideér?
    9-3 2.0T

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: 9-3 OG ojämn tomgång, dör ibland och svårstartad varm

    Ny tändkasett löste problemet
    9-3 2.0T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad och ojämn tomgång NG9-3 B207 BioPower
    Av pjuta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 18:47
  2. [LÖST] Svårstartad ojämn tomgång misständer OG9-5
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 20:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •