Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 116

Ämne: Balansaxel eller ej? B2x4/B2x5

  1. #61
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Som alla andra märkert du vad som händer.. varför ta bort den när du inte ska ha gigantiska efekter, fix idé?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Orkar inte läse igenom hela tråden, men en fråga bara hur många har paijat balans plyrar vilka är i bra skick? Själv valde jag den vägen att jag moterade "re-built" paketet från saab.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310
    jag har ett konstigt ljud i min bil när jag stampar på... så jag har en kompis som är saab mekaniker och han sa att det var balanskedjan som inte är bra, jag tyckte det kom från kamkjedja, men nej sa han då...hmmmm jag tyckte ändå att jag skulle bytta kamkjedja o allt där till, men så ble ju frågan om balanskjedjan...bytta eller ta bort....
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Balansaxel kedjan är den som går sönder snabbast och om den rasar så är det illa. Om man kör med orginal motorfästen och kapad balans kedja så uppkommer inga extra vibrationer på en ng900. Den har vad jag vet kortmotor.

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    ursäkta en som just håller på att lära sig all förb... motoralternativ mm, med dess konstruktion, nackdelar och fördelar..

    Hur är det på T7? Har den balansaxel och i så fall finns det någon som plockat den??

    Har en -00 9-5 aero kombi... vill ju inte ha ras pga balanskjedja och några kusar till är ju inte fel... Motorn har gått 19400 mil

  6. #66

    tja

    jag har pricis plockat bortt min på min 9-5 2,0t . det e ju mindre risk till att den rasar om man ta r bort balans kedjan .men låt dom övriga detaljerna sitta kvar i motorn.mvh johan

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Vibrationer.

    Jag har en 2.0 i som jag tog bort kedjan på när jag bytade motor. Innan hade jag en 2,3 i men eftersom dessa är svåra att få tag på till rimligt pris och som inte redan har gåt en livstid så fick det bli en -98motor som gott 12000mil. Till att börja med kan jag säga att jag inte märker några vibrationsljud eller känner av några, däremot kan man under huven se en antydan till mer vibrationer än förra motorn. ",3 ska egenligen enligt toleranser ha jämnare vikt mellan delar som stakar o kolvar. Den största skillnade vi märker beror således på de olika delarnas inbördes förhållanden på varje bil. Effekten på en standardmotor ska vara 10-15hk mer, beroende på storlek. Med ökat kraftuttag är det troligen betydligt mer. Som någon skrev att det bara är motståndet i lager o glidet är ju lite dumt sagt. för då skulle axlarna inte göra någon nytta alls. Axlarna har vikter som sitter en bit utanför centrum och dessa kostar kraft att driva runt det är där effekten försvinner, och som sagt 10-15hk, det är samma värde på volvos bilar där jag haft en del insyn i det hela.
    Jag skulle defenitift plocka bort dem ju mer effekt jag plockar ur motorn, och skulle jag byta kolvar och stakar skulle jag inte chansa på att låta bli att göra det riktigt från början så då gäller viktning, kontroll av vevaxelbalans och balansering med alla delar sittande på veven, som utförs av ett proffs, eller så lär man sig hur man SKA göra. Dessutom riskerar man inte ett haveri i just balansaxeldelarna på en trimmad motor vilket är en onödig risk att ta.

    Har man ändå ur grejorna så tycker jag man kan ta bort den. Men spännaren måste låsas eller så får man tillverka en täckplatta för det oljetryckshål som går ut i spännaren.

    Som sagt motorer vibrerar mer eller mindre, balansaxlar tillsattes efter kritik från bilreportrar om vibrationer och att bilarna då känndes omorderna och inte platsade i premiumklassen. Mao är det inget som gör så att motorn kan gå sönder för att man kopplar bort det. snarare är det på det viset att är det fel så det vibrerar hemskt mkt kommer det ge sig iaf för då har det blivit fel från början, detta kan axlarna trolla bort till viss del, men inte väga upp slitaget som blir av obalanserade saker.

    jag vet inte om man tappar så mkt i vridmoment, men motorerna blir rappare precis som vid svängjulslättning, dock tappar man mkt vrid när man lättar svängjul. Jag känner ingen större skillnad i axeleration eller kan inte heller mäta mig till det mellan den gamla 2,3 o denna 2,0 så det gör garanterat sitt i effekt. Sen kör jag ju med 2,3 boxen och sportsystem. vilket kanske väger upp en del. däremot märks det stor skillnad i vrid men det är ju inte så konstigt iom förutsättningarna ligger i storleken på motorn.

    Ja så va de med det.
    lycka till med era kedjor o trimmningar.

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97
    min 9000 2.3t -96 fick diagnos rappade kuggar av magnus99? Han provade bilen i 10sek och gav sen sin dom. Sagt och gjort. Motorn ur och plockades isär och som han sa. båda balansdreven var runda och fina... inte en jäkla kugg kvar. Detta medförde totalrenovering av hela motorn.

    På inrådan monterades balansaxeldrivning vid renovering. Motorn går betydligt jämnare.

    Tror Magnus99? kör med balansaxlar i sin 600hk 99a... eller rättare sagt gjorde sommaren 07.

    / Andreas

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Ingen som plockat bort balansaxelkedja på en 9-5 aero 2002 och kan berätta om det gör någon skillnad?

    En del säger ju att ju mer effekt man har, ju mer gör det om man tar bort den, ska in vecka 2 eller 3 för kamkedjebyte och det är ju ett ypperligt läge att ta bort den, men isåfall gäller motorgaranti och dyl fortfarande och tror ni att kronobergsbil, saabhandlaren, gör detta om man ber dom när det är ett garantijobb.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Andreas 75

    Ja visst går det att köra med 600hk o balansaxlar utan större problem, men när det smäller så gör det det desto hårdare.
    En motor som måste lugnas med diverse balansutjämnande funktioner är ju faktiskt enligt mitt tycke och mina kunskaper inte helt ok.

    Visst ett däck som det är obalans i sätter man vikter på för att balansera. Du skulle lika enkelt kunna balansera upp en motor. men det skullle fungera sisådär, med risk för eller snarare stor risk för att vikterna lossnar. Ett annat alternativ är att balansera alla prylar våga o mäta, borra ur vikt på rätt ställen, väga o mäta igen och igen och igen. Allt ska slutligen synkas ihop och då spinner motorn så fint som du bara kan drömma om, även med 600hk. MEN detta kostar och funkar inte i serieproduktion, därför har man valt att installera balansaxlar för att ta bort vibrationer osm uppkommer pga av toleransavvikelser på delarna. Innan balansaxlarna kom fungerade faktiskt saabs motorer fint utan dito. Och jag kan inte påstå att de vibrerade som en ladugårdstrimmad fylleracer. Visst lite vibrationer trollar axlarna bort men men det är trots allt inte något in i hästväg det handlar om på en normalmotor. Det är biljournalister som mer eller mindre krävt fram detta och som vi vet kör de ju inte bara i svennsonfart på våra vanliga vägar som får bilen att både skaka, vibrera och dåna mer än vad motorerna någonsin har gjort.


    Så min åsikt är, ska man göra det ordentligt då kör man utan balansaxlar och kostar på de tusenlapparna som det kostar att blansera upp vevaxel med stakar och kolvar.

    Kan upplysa om att jag har en bekant som hade en Ford Mustang -67 med 750hk, normalt skulle du inte kunna ströga med en sådan motor utan en massa problem. Men den motorn var balanserad uti minsta detalj. Man kunde lätt ställa en 1krona på motorn utan att den trillade. Och V8 motorer är inte kända för att spinna som katter som ju raka 6:or gör. Men denan gjorde det. Men det kostade också. Sen hade han en motor som tålde en hel del.

    Ju mer en motor vibrerar desto mer obalans är det i den, och desto mer slitage på lagerdelar och resterande delar blir det. Och detta oavsett om balansaxlarna sitter i eller ej.
    Så som sagt det funkar fint att trimma o köra med balansaxlar, men det funkar super att köra utan och med välbalanserad motor istället.

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Jag tog bort min för drygt ett år sedan.

    Nu stod bilen nerplockad i ett par-tre månader och kedjan togs bort under den tiden och skillnaden mot för innan förutom att bilen blivit snäppet rappare är för liten för att jag ska kunna säga om det blivit någon.
    Men kör jag andra 9000 med samma motor och kedjan kvar så märker jag ingen skillnad i vibrationer eller ljudnivå.

    Jag är nöjd med att den är borta så jag slipper oroa mig. Tyckte inte den var värd att byta med alla de kostnaderna.
    Kan tänka mig att den gör större nytta innan motorn är inkörd

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    vibrationer

    Sitter det nya motorkuddar/bussningar överallt blir de stummare. då kommer de att överföra mer av vibrationerna till karossen och kupen och framförallt växelspaken som i sin tur skarar som en skallerorm.
    Vilket i de gamla SAABARNA inte var ett problem, men i VOLVO hoppar spaken som bara f..n och det var där det hela tog riktigt fart. just på B23.
    Dessa skakade spaken hejvilt på framför allt vid tomgång och kallstarter på vintern. VOLVO rådde bot på detta med andra motorkuddar och balansaxlar.

    Sedan skulle alla bilar ha det oavsett hur det var utan. Och för att nämna någon så var Den kände skribenten i aftonbladet en av de som ojade sig mest över att SAAB inte hade balansaxlar som tog bort vibrationer som VOLVO då hade fixat till. Så tack vara eller pga honaom, bra eller inte så föll SAAB till föga för klagomålen och införde balansaxlar på 2,3 motorerna och senare även på 2,0 motorerna.
    Och som jag tidigare sa en välbalanserad motor med snåla toleranser kostar mer att bygga. och de kostar mkt mer att bygga än att ha 2 balansaxlar, kedja, släp och spännare i motorn.

    Miljömässigt i bieln skulle vi dock vinna på att motorn var bättre balanserad från början. Men är vi redo att betala den skillnaden?
    Förvisso under en bils livcykel skulle detta kunna tjänas in i bränsleekonomi. på köpet får man en starkare motor utan att det kostar mer bränsle.
    Läs gärna "HAYNES - FOUR STROKE PERFORMANCE AND TUNING - A. GRAHAM BELL"

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    KAnske en dum fråga,men kan man ta bort balansaxlarna fast transmissionskåpan sitter kvar?

    Mvh

  14. #74
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Nej!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    lägger till min röst.
    bytad kamkedja o drev på min ng900 2,3

    skippade balanskedjan, altså den åkte väck.
    har inte märkt nån skillnad, eller jo, det blev lite rappare vid varvning. thats it.
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Znyper

    Nej balansaxlar sitter inte för att kompensera för olika vikter på stakar o kolvar.Syftet är att kompensera för en fyrcylindrig motors ogynnsamma tändcykel,denna motor är inte bra ur tändningssynpunkt tändschemat överlappar varandra dåligt därav vibrationer.En sexcylindrig går jämnare av samma skäl och bättre är en v8 och vi ska inte snacka om en 12a den går som en dröm.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Nej, balansaxlarna har inte med dessa vibrationer att göra. De kompenserar de vibrationer som uppkommer pga kolvarna inte är rör sig med sinusformad hastighet upp och ner i cylindern. Enklast att tänka sig för en fyrcylindrig motor är att när vevaxeln står med två cylindrar uppe och två nere så ligger tyngdpunkten i mitten, när man vridit vevaxeln 90 grader så står alla fyra en bit nedanför denna tyngdpunkt (pga det faktum av vevslängen står åt sidan), dvs motorn kommer att vilja hoppa upp och ner två ggr per motorvarv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Balansaxel eller ej? B2x5 (B2x4)

    Hejsan har hört att en del tagit bort balans axel kedja och nu har jag en fråga eller ett par ang detta
    1.förstör man motorn när man gör detta
    2. är det endast för att få ut mer effekt eller varför gör man detta?
    3:måste man plugga något eller kan man låta spänn rullar osv sitta kvar?
    4.Är det sant att man kommer åt detta om man tar bort tråget och isåfall hur skall man veta vilket som är balans axel kedja och inte kam kedjan så man tar bort rätt?

    Tackar för svar och berätta gärna hur du/ni gjort på era bilar och resultat så man inte gör något dumt


    mvh Björn
    Saab 9-5 02:a 2,0t
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  19. #79
    Hej

    1.Nej man förstör inte motorn genom att klippa balansaxelkedjan, men däremot kan det bli vibrationer som kan kännas mer på vissa varvtal. Det råder delade meningar om detta men själv skulle jag inte rekomendera att ta bort kedjan på en bil som används som bruksbil.

    2.Nej inte enbart, att byta kamkedja är ganska dyrt om man inte gör det själv, så då kan man klippa balansaxelkedjan och bara rulla i en ny kamkedja på de gamla dreven och komma billigt undan. Det är inget bra sätt, för det går inte så många tusen mil förrän den nya kedjan också är slut.

    3. Man behöver inte ta bort några drev eller spännare.

    4. Ja det gör man, balansaxelkedjan är den yttersta, alltså den närmast bröstkåpan.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Är det ingen som seriöst har tagit reda på hur många hk balanstransmissionen tar? är det mer eller mindre än 5hk?
    De har ju en viss massa som ska accelerera och dessutom till det dubbla varvtalet jämfört med motorn.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?
    Av EPG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 18:00
  2. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  3. Köpa kamtransmission B2x4 B2x5
    Av NP i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 23:32
  4. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •