Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 116 av 116

Ämne: Balansaxel eller ej? B2x4/B2x5

  1. #101
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Tar du bort spännare blire haveri om du inte pluggar, samma med balansaxlar o brythjulet.
    De enda du ska ta bort är kedjan.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #102
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Har läst lite i trådar här nu och undrar ifall man bara kan ta bort kedjan och ha resten kvar?

    Funkar det?
    Vilka nackdelar är det med en sån operation?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #103
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Funkar gör det, nackadel är att en del får problem med vibrationer men de e ganska få, annars inget vad jag kan komma på.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #104
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Är du helt säker på detta??

    Nån skrev nåt om att spännar pinnen kan åka ut och då tappar man oljetrycket, stämmer detta?? Tycker det känns som att den inte kan ploppa ur...

    En del säger också att om man lämnar kammarna kvar så kan dom läka olja i lagerbanorna och medföra dåligt oljetryck, stämmer det? säger också att dom kan orsaka missljud om dom sitter kvar...
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #105
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    Jag har inte balansaxelkretsen kopplad på min (iofs t5 botten)
    men den går inte lika mjukt som en med kretsen kopplad så jag ångrar att jag inte köpte t5 dreven o kopplade skiten.
    Missljud pga detta?? ingen aning... 3" systemet överröstar motorn med råge.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #106
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Jo men du kör ju med T7 system och jag har T5 och vad jag har läst så reagerar T7 mer på borttagen kedja än vad T5 gör.

    Jag har ju T5 alltihop.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #107
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    ska du ändå byta så byt allt, låter kedjan just nu men kamkedjan är ok så klipp den tills vidare.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #108
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Indalsman
    Citat Ursprungligen postat av Robert E

    Jag har inte balansaxelkretsen kopplad på min (iofs t5 botten)
    men den går inte lika mjukt som en med kretsen kopplad så jag ångrar att jag inte köpte t5 dreven o kopplade skiten.
    Missljud pga detta?? ingen aning... 3" systemet överröstar motorn med råge.
    Jo men du kör ju med T7 system och jag har T5 och vad jag har läst så reagerar T7 mer på borttagen kedja än vad T5 gör.

    Jag har ju T5 alltihop.
    Som jag har uppfattat det är nog problemet att motorupphängningen i 9-5:an inte räcker för att svälja de extra vibrationerna, vilket kan finnas en logik bakom eftersom 9-5:an aldrig sålts med 4:a utan balansaxlar (för dieslarna har väl också balansaxel?).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #109
    Har nu klippt på min 9-3 aero t7, jag var väldigt orolig efter allt man läst här om att klippa den på t7, att det knappt går att köra bilen pga vibrationer osv.. men det blev ingen större skillnad utan kedjan, märks knappt att den är borta, Men nu är äntligen motorn fri från skrammel

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sjuntorp/Trollhättan
    Inlägg
    2
    Har precis köpt en 900 2.0 T -98 med rasslande kedjor, skulle tippa på att det är balansaxelkedjan och ev kamkedjan eller dess styrningar som är slut. Nån nämnde att man får hålla koll på kolven som spänner när man tar bort balansaxelkedjan eftersom den jobbar med oljetryck och skulle då hoppa ut med oljetrycksfall om man inte pluggar denna. Tänkte börja med att montera bort transmissionskåpan och kolla vad för fel det är men kommer att klippa balanskedjan i vilket fall. Har en reservmotor från en 9000 -97 som jag kan ta delar från om det skulle va något som är sönder. Bilen har för övrigt bara gått 22k mil och är väldigt fräsch för övrigt.
    Opel Calibra

  11. #111
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Spännaren till balansaxelkedjan kan man ta bort och ersätta med en bricka som man skruvar dit
    Om jag inte kommer ihåg fel så fräste jag en bricka som motsvarar anliggningsytan från spännaren och skruvade sedan fast den med oljebeständig tätning/packning
    Dessa brickor finns att köpa färdiga
    Om man väljer att ta bort axlarna så måste man båda plugga axlarna samt styra efter lagren så att dom täcker oljesmörjhålen till axlarna

  12. #112
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Balansaxlars vara eller inte vara?

    Hej, försöker få svar på varför en del väljer att ta bort balansaxlarna vid motorbygge.
    Förmodar att dom har någon funktion att fylla?
    Hur i så fall får man tag på en kamkedja med rätt längd?

    Tack för hjälp med detta :-)

  13. #113
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är en egen kedja för balanstransmissionen.
    Syftet med balansaxlarna är att dämpa ut vibrationer. På en 9-5 som används som bruksbil så vill man absolut ha de kvar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #114
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av Janne Viper Visa inlägg
    Hej, försöker få svar på varför en del väljer att ta bort balansaxlarna vid motorbygge.
    Förmodar att dom har någon funktion att fylla?
    Hur i så fall får man tag på en kamkedja med rätt längd?

    Tack för hjälp med detta :-)
    Finns ingen anledning att ta bort dem om man inte har åka fort ambitioner, på en bil man använder dagligen ska man absolut behålla dem. Men man plockar bort dem för att:

    -Mindre roterande massa
    -Aningens högre oljetryck
    -Finns det inga kedjor så havererar de inte
    -Om man tappar oljetrycket av annat skäl, så är de det första som skär och fyller motorn med glittrande spån
    - 3-4 kg ren viktbesparing

  15. #115
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej Erol,
    det är väl bara en spännare som är "olje driven" som jag förstår, detta hålet borde ju gå att plugga, eller är jag fel ute nu?
    Mvh
    Janne L

  16. #116
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Även balansaxlarnas lagringsytor försörjs ju med motorolja. Men det går ju att låta axlarna sitta kvar och bara hänga av kedjan. Det sista kedjehjulet har två metallringar som blir väldigt rassliga utan någon kedja monterad, så man vill göra något åt detta om man tänker köra utan kedja. Sträckarens oljematning går att plugga.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?
    Av EPG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 18:00
  2. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  3. Köpa kamtransmission B2x4 B2x5
    Av NP i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 23:32
  4. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •