Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vraket 9-5

  1. #1

    Vraket 9-5

    Hei!
    Jeg har ikke vært så mye på stcs før, har stort sett holdt meg til stcn Og nå behøver jeg hjelp av dere svenske saab-elskere. Jeg lånte bort min 98-modell 9-5 til min lillebror for etpar uker siden, og da så bilen slik ut:

    Etter et par timer så den desverre slik ut:

    Noe av årsaken til ulykken var vel at den hadde steg4 fra maptun, og brorsan hadde hatt lappen i 5 uker..
    Broren min og jeg har et såpass ålreit forhold, at siden forsikringen ikke dekker denne rundvelten, vil han betale av egen lomme. Jeg har sagt at det naturligvis er greit, og jeg vil få satt bilen istand igjen på billigste måte. Et alternativ da, er noe som kalles karosseribytte. Det betyr at man bytte motor/gir/bakhjulsoppheng på den ødelagte bilen, og setter det over på en annen. Den andre bilen kan være utenlandsk, og jeg slipper å betale i dyre dommer for avgifter. Betaler kun for arbeidet med bilen og for "donorbilen". Grunnen til at jeg henvender meg til dere, er at nå er jeg rett og slett på jakt etter en slik donorbil
    Bilen MÅ ha følgende specs: 2,3 liter, manuell. Den bør helst være fra 98 eller 99, men jeg kan faktisk bruke en nyere bil, men da begynner det å bli dyrt for selve bilen. Det MÅ også være en sedan, altså ikke stasjonsvogn.
    Ønsker for bilen: Billig som mulig, fin i karosseriet, farge sort eller sølv, helst så mye utstyr som mulig (jeg hadde selv as3, skinn +++, og dette kan jo flyttes over, men jo mindre arbeid jo bedre). Hjelper også med sideskjørt, da det ene mitt ikke tålte rundvelten Motorras/turboras/ødelagt vaxellåda er bare en kjempefordel, da blir bilen billigere å kjøpe
    Jeg tror nok at bilen kan være avstalld, men det må være mulig å exportere denne til Norge.
    Jeg vet om blocket.se som et greit utgangspunkt for kjøp og salg av biler i sverige, men finnes det andre gode sider på nettet? eller kanskje noen har et konkret tips om bil jeg burde vurdere?
    håper dere unnskylder mine dårlige forsøk på svensk, men vet at noen ord kan være vanskelige å forstå både for norrbaggar og svensker, så jeg prøver å oversette litt hist og her

    mvh oddi
    n108 hos stcn
    Saab 9-5, 2.3t 1998

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Vraket 9-5

    Hej Oddi!

    Hoppas det gick bra för din bror.
    Jättetråkigt med sån fin bil.

    Jag skulle tycka att denna tråd bör finnas under Bilar Köpes eller under Pryltorget Köpes i och med att du frågar efter bil eller delar så att du kan reparera ihop till en 9-5:a i det skicket din bil var innan smällen.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88

    Re: Vraket 9-5

    Ajaj!! Tråkigt att se! Hoppas verkligen det gick bra för bror din..

    Kolla på www.kvd.se Bilauktion som brukar sälja en del 9-5or varje vecka.
    Blocket.se är ju jättebra! Testa sätta in en köpesannons där. Och en här och kanske en på Garaget.org också.

    Lycka till!
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  4. #4

    Re: Vraket 9-5

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hej Oddi!

    Hoppas det gick bra för din bror.
    Jättetråkigt med sån fin bil.

    Jag skulle tycka att denna tråd bör finnas under Bilar Köpes eller under Pryltorget Köpes i och med att du frågar efter bil eller delar så att du kan reparera ihop till en 9-5:a i det skicket din bil var innan smällen.

    Mvh Michael
    aiai, ja, jeg glemte nesten å fortelle det viktigste, alle 3 i bilen gikk uskadet ut, bortsett fra litt kuttskader etter glasskår de fikk da de krabbet ut av vraket Helt sykt at det gikk så bra egentlig. han viking redningstjenste-mannen som leverte bilen trodde oss ikke da broren min og jeg tok imot bilen.. "du ser jo uforskamemt hel ut etter å ha kjørt den bilen der" sa han Hva er forresten strafferammen for å kræsje slik med bil i sverige? jeg ser for meg at broren min får en bot på kanskje så mye som 10 000 nok, samt at han mister lappen i ca et halvt år, og må ta oppkjøring på nytt igjen...

    mvh oddi
    Saab 9-5, 2.3t 1998

  5. #5

    Re: Vraket 9-5

    Citat Ursprungligen postat av J0NTIZ
    Ajaj!! Tråkigt att se! Hoppas verkligen det gick bra för bror din..

    Kolla på http://www.kvd.se Bilauktion som brukar sälja en del 9-5or varje vecka.
    Blocket.se är ju jättebra! Testa sätta in en köpesannons där. Och en här och kanske en på Garaget.org också.

    Lycka till!

    kvd skal sjekkes ut ja blir nok en annonse eller 2 her på stcs også

    mvh oddi
    Saab 9-5, 2.3t 1998

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vraket 9-5

    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Re: Vraket 9-5


  8. #8

    Re: Vraket 9-5

    Velvel, noen år siden denne tråden har blitt oppdatert, men det har vært en passe lang vei til karosseribytte +++
    Bilen er godkjent, og gjort en del ting med motor og gir:
    byttet til maptun steg 4 (som jeg hadde på den forrige bilen)
    bytte register/wössner-stempler, alle pakninger +++
    byttet til aero-clutch, quaife-diff og oppdatert/overhalt girkasse
    Ellers har jeg noen bilder, og kan la de tale for seg selv:



    Bilen er akkurat hentet fra lakkering. Fikk det billig av en nordmann i uddevalla. Gripen på tanklokket var der da jeg kjøpte bilen, og er motivlakkert
    Den er vel på langt nær ferdig, kunne tenke meg el-seter, gjerne med vifter eller noe annet kult.. AS-3 har jeg, og er veldig fornøyd med det, men en ny headunit med ting som gps og mp3 hadde også vært greit Vil også ha større bremser, god plass bak 19" hirsch ja! Menmen.. får se når den tid kommer
    mvh oddi
    Saab 9-5, 2.3t 1998

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Vraket 9-5

    Oj oj oj den blev ju kempe fin

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Vraket 9-5

    Kul att se att det löste sig till slut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12

    Re: Vraket 9-5

    Roligt att det löste sig
    Vad är det för kjolar du har ?

  13. #13

    Re: Vraket 9-5

    Citat Ursprungligen postat av mlycke-marcus
    Roligt att det löste sig
    Vad är det för kjolar du har ?
    Vet ikke, de fulgte med da jeg kjøpte bilen. Leppa foran og bak er fra plastoson. Vet at det ikke ser så veldig pent ut med hengerfestet, men må ha bilen litt praktisk også Jeg har avtagbart hengerfeste liggende, men vet ikke hvordan jeg skal få det på


    mvh oddi
    Saab 9-5, 2.3t 1998

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •