Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: hur demontera transmissionskåpa?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    hur demontera transmissionskåpa?

    med motorn i? 9-5
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Det är trångt , men det går. Jag lossade bakre motorfästet, det som sitter vid växellådan mot torpedväggen, och flyttade över hela motorpaketet åt vänster. Behövs bara några centimeter för att kunna få ut bröstkåpan.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  3. #3

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Glömde säga att man behöver inte skruva loss fästet helt, bara lossa bultarna lite.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Glömde säga att man behöver inte skruva loss fästet helt, bara lossa bultarna lite.
    ok tack men hur är bultarna nere på transkåpan går det några igenom till oljetråget behöver bultar på oljetråget lossas?
    sen remskivans bult om jag ej lyckas dra loss den kan man sätta på block nyckel o dra på startmotor för att få loss den?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    .....sen remskivans bult om jag ej lyckas dra loss den kan man sätta på block nyckel o dra på startmotor för att få loss den?
    Inget jag rekommenderar. Se till att låna upp dig på en slående mutterdragare i stället. Bulten brukar sitta som f:n, men lossnar alltid med ett "klick". Sen kan du ta den för hand från första varvet.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Glömde säga att man behöver inte skruva loss fästet helt, bara lossa bultarna lite.
    ok tack men hur är bultarna nere på transkåpan går det några igenom till oljetråget behöver bultar på oljetråget lossas?
    De två nedre bultarna håller tråget i kåpan. Det är en fördel att ta bort tråget för det är trångt som fan när man ska ha dit kåpan igen. Lätt att skada topplockspackningen om man inte släpper ner tråget och tar ut styrstiften till bröstkåpan.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Oljetråget MÅSTE ner och rengöras. Ofta behöver oljesilen bytas!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Glömde säga att man behöver inte skruva loss fästet helt, bara lossa bultarna lite.
    ok tack men hur är bultarna nere på transkåpan går det några igenom till oljetråget behöver bultar på oljetråget lossas?
    De två nedre bultarna håller tråget i kåpan. Det är en fördel att ta bort tråget för det är trångt som fan när man ska ha dit kåpan igen. Lätt att skada topplockspackningen om man inte släpper ner tråget och tar ut styrstiften till bröstkåpan.
    Hehe, Det är många som inte tar bort styrstiften till kåpan. Vet inte hur många verkstäder som har bytt kamkedja och lyckats förstöra topplockspackningen. Vi har fixat iallafall 6st bilar som har fått topplockspackningen förstörd. 2 av dom var från en auktoriserad Saab verkstad i norr. ;/

    Rekomendarar att man köper 12mm solida styrstift när man ska montera ihop allt. Då sätter man bara dit kåpan och skruvar in 2st bultar. Dock inte hela vägen. Därefter knackar man in dom nya solida styrstiften genom transkåpan och in i blocket. Då får man en perfekt passning och slipper dra sönder öronen på topplocket.

    /Eric. www.biljouren.com

    /Eric.

    /Eric.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Oljetråget MÅSTE ner och rengöras. Ofta behöver oljesilen bytas!
    Behöver man ta bort något innan man lossar tråget och lyfter ner det? Eller behöver man bara hissa upp bilen lossa bultarna och sen är det klart? Behöver man tex lossa motorn och flytta den åt något håll för att kunna lirka ner tråget. Kan man även byta silen utan extra meck?
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Du måste lossa ner katalysatorn för att få ner tråget..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Du måste lossa ner katalysatorn för att få ner tråget..

    Mvh. Mathias
    Har lossat katalysatorn och tråget. Men jag fick inte bort tråget ändå i går. Det är fortfarande en balk till höger som tar i. Det gick inte att jucka och lirka ner det heller, misstänker att silen gör att jag inte kan flytta det så mycket som det skulle behövas. Måste jag lossa motorn och flytta den åt vänster för att kunna lirka ner tråget eller måste jag även lyfta motorn uppåt för att komma bort från balken.
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Glömde säga att man behöver inte skruva loss fästet helt, bara lossa bultarna lite.
    Det verkar finnas en vertikal bult och 3 horisontella. Är det de horisontella som ska lossas?
    Hur går det med drivaxlarna när jag flyttar motorn? Kan jag låta dom sitta kvar?
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  13. #13

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Om du lyfter upp motorn lite så är det inga problem att få bort tråget sen. Du måste ju ändå ta bort högra motorfästet om du ska ta bort transmissionskåpan.
    Det är de tre horisontella bultarna du ska släppa lite på. På sista bilen som jag bytte kamkedja på så tog jag aldrig bort drivaxlarna, det gick bra ändå.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av Vagnsbult
    Om du lyfter upp motorn lite så är det inga problem att få bort tråget sen. Du måste ju ändå ta bort högra motorfästet om du ska ta bort transmissionskåpan.
    Det är de tre horisontella bultarna du ska släppa lite på. På sista bilen som jag bytte kamkedja på så tog jag aldrig bort drivaxlarna, det gick bra ändå.
    Mycket tack för hjälpen.
    Jag tog bort alla motorfästen utom det bakre, där lossade jag bultarna som du sa. Drivaxlarna sitter kvar. Jag hoppades att motorn skulle kunna flytta på sig utan att lossa främre och vänstra motorfästena men det gick inte.
    När jag hade lossat motorn och flyttat den uppåt vänster så lyckades jag även lirka loss tråget, som för övrigt inte innehöll något kladd.
    I kväll tar jag ledigt och mental-laddar inför lossandet av remskivan utan maskinverktyg...
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

  15. #15

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Ner med tråg för att kunna montera transkåpan med tätt resultat, även oljepumpen ska vara demonterad när d monterar kåpan...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    64

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Lossade min remskivebult utan större problem med manuell kraft. Se bara till att ha rejäla saker och en lång hävarm. Be någon hålla i startkransen med 2 mejlsar så att det blir rejält stumt. Sedan är det bara att knäcka till några gånger så brukar den släppa, se bara till att trycka hylsan hårt mot bulten så att du inte slinter då bultens huvud är rätt "smalt".

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    17

    Re: hur demontera transmissionskåpa?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus89
    Lossade min remskivebult utan större problem med manuell kraft. Se bara till att ha rejäla saker och en lång hävarm. Be någon hålla i startkransen med 2 mejlsar så att det blir rejält stumt. Sedan är det bara att knäcka till några gånger så brukar den släppa, se bara till att trycka hylsan hårt mot bulten så att du inte slinter då bultens huvud är rätt "smalt".
    Jag fick tipset att köpa en elektrisk slående mutterdragare från typ Jula. Så jag köpte en på ÖoB för 350 kr som fungerade bra. Den var på 750W, Jula har en på 900W som säkert är bättre, men som sagt, ÖoB-muttermaskinen funkade. Behövde inte ens hålla emot på startkransen. När jag skulle tillbaka med muttern så drog jag med långskaftad momentnyckel och då fick man så klart lov att hålla fast startkransen.
    Saab 9-5 kombi 2.0t -00
    Saab 900 2.0 -96

Liknande ämnen

  1. Transmissionskåpa 9-5 2.3T m.m.?
    Av wetter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 18:24
  2. laga transmissionskåpa 9-5
    Av bojhak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 13:36
  3. Skillnad transmissionskåpa??
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 00:33
  4. Demontera transmissionskåpa Saab 9-5
    Av Fal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •