Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

  1. #1

    Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Hej. Som nybliven ägare till en sprillans diesel 9-5:a, så har jag vid ett (alltför) snabbt tillfälle fått demat för mig hur man kan ställa in en tid, där dieselvärmaren går igång på morgonen. Detta låter underbart, men hur gör gör man?? Jag får det inte att funka! Det står jämt Heater Off/ Heater Manual hur jag än provar med tändningen och set-knappen... Någon som kan hjälpa en dummis??

  2. #2

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Vi har också problem med timerinställningen av värmaren på en 9-3 TiD (150 hk) -05. Ibland går den och ibland inte. Inställningarna som görs är korrekta, klockan rätt inställd, krut i batteriet, vi loggar ur menyerna med <Tillbaka>/<Avsluta> osv.
    Så det går inte att hitta någon "Skit bakom spakarna" till att det inte vill sig eftersom det trots allt funkar ibland...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Ni har kollat instruktionsboken eller i en tilläggsmanual förmodar jag?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Ni har kollat instruktionsboken eller i en tilläggsmanual förmodar jag?
    Nja ...
    ... men ibland fungerar den och ibland inte. Trots att man gör på exakt identiskt vis. Man kanske måste prova timern flera gånger på morgonen för att få den att starta och så går det på t.ex fjärde försöket, och ibland på första.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Såhär gör man:

    Programmerad start via tiduret i SID
    1. Stäng av motorn och ta ur nyckeln.
    2. Tryck kort på knappen i/SET (rattens vänstra sida) tills ”Heater” visas i
    displayen.
    3. Håll i/SET –knappen intryckt tills en ljudsignal hörs och ”Timer A” visas i
    displayen.
    4. Välj Timer A, Timer B eller Timer C med i/SET –knappen.
    5. Håll i/SET –knappen intryckt tills en ljudsignal hörs och ställ sedan in klockslag
    med upp/ner knappen på ratten.
    6. Tryck kort in knappen i/SET för att bekräfta inställningen.

    Direktstart av värmaren via SID med motorn igång
    1. Stega fram till ”Heater” med i/SET –knappen
    2. Håll i/SET –knappen intryckt tills en ljudsignal hörs och ”Heater ON” visas

    Det går inte att komma åt timern under körning.

    Kan annars tipsa om att skaffa GSM-styrning, helt underbar extrautrustning Till den finns dessutom en separat knapp för start/stopp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Citat Ursprungligen postat av hydrolift
    Vi har också problem med timerinställningen av värmaren på en 9-3 TiD (150 hk) -05. Ibland går den och ibland inte. Inställningarna som görs är korrekta, klockan rätt inställd, krut i batteriet, vi loggar ur menyerna med <Tillbaka>/<Avsluta> osv.
    Så det går inte att hitta någon "Skit bakom spakarna" till att det inte vill sig eftersom det trots allt funkar ibland...

    Samma problem med min bensinvärmare. Ganska sällan det händer men tillräckligt ofta för att inte lita på den.
    När bensinvärmaren inte startat visas trots detta en symbol om att timern är satt och går man in i menyn visas rätt tid. Men om inte din från 05 fungerar till 100% så känner jag att ny mjukvara inte lär hjälpa. Min är en tidig 03:a.

    Jag tror att det är mjukvaran i SID som inte fungerar helt bra för jag gör rätt!
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Ibland när man inte kört värmaren kan den vara svårstartad, bildas en massa sot/skit på tändstiftet, eller vad det nu kallas kommer ej ihåg. Ibalnd får man plocka ned och rengöra.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Jag läste igenom bruksanvisningen igår kväll och det var i varje fall inte jag som gör fel med inställningarna...

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Ibland när man inte kört värmaren kan den vara svårstartad, bildas en massa sot/skit på tändstiftet, eller vad det nu kallas kommer ej ihåg. Ibalnd får man plocka ned och rengöra.
    Finns det några anvisningar om hur man plockar isär och rengör den?

    Dock så indikerar det att den går nu när temperaturen är under 8 grader. Den lyser så fint mitt på instrumentpanelen.
    Eller blir inte det samma sak?

    Man funderar ju annars som "wikander" var inne på att det är dåligt skrivna datorprogram av Saab som gör att den inte går på titt som tätt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Intressant det där med GSM-tillägget. Har SAAB det tillbehöret som orginaltillbehör?

  10. #10

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Hur var det?
    Fanns det någon som vet hur man rengör dieselvärmaren?

    Jag sökte på "rengöra dieselvärmare" och den enda tråd som dök upp var denna.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    hej
    till er som värmaren inte startar i bland.
    kan just inte funktionen till dessa värmare exakt med på annat bilmärke så startar inte dieselvärmaren ( fabriksmonterad med tidur ) om det är under 1/4 tank.
    sen vill jag minnas att man ställer inte in när värmaren ska starta utan när bilen ska vara varm, sen så räknar någon ut när det är dags för värmaren att starta.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    till er som värmaren inte startar i bland.
    kan just inte funktionen till dessa värmare exakt med på annat bilmärke så startar inte dieselvärmaren ( fabriksmonterad med tidur ) om det är under 1/4 tank.
    sen vill jag minnas att man ställer inte in när värmaren ska starta utan när bilen ska vara varm, sen så räknar någon ut när det är dags för värmaren att starta.
    Vi brukar nog nästan aldrig ha under 1/2 tank så däri ligger inte problemet.

    Angående tid så kan det säkert variera mellan olika bilar.
    På just 9-3:an ( i varje fall en 05:a ) så bestämmer man när den ska sätta igång.

    Jag provade nu på morgonen med manuell start och den försökte ett par gånger att gå igång men klarade inte...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Citat Ursprungligen postat av nima01
    Intressant det där med GSM-tillägget. Har SAAB det tillbehöret som orginaltillbehör?
    Nej inget Saabtillbehör.
    Var ett himla bök innan firman lyckades hitta rätt prylar, men när prylarna väl fanns på plats gick det klockrent att montera

    Kan tilläggas att man även kan starta ventilationen (fläkten) via GSM varma sommardagar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Tja. har suttit och pillat i siden och fått igång värmaren vid den tidpunkt jag vill ha, men lyckas dock inte radera tiden sen? vill ju inte att värmaren ska starta kl 06 varje dag. har en 9-5 Vector Sportkombi 2.2tid -02

    Mvh Nicklas

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Hej !

    a) Ett antal fall av handhavande fel "gissar" jag på, läs o följ instruktionen!

    b) Rengörning gör genom att köra värmaren.

    c) Startar den inte:
    1) Tickar det under bilen, framför hö. b.hjul?
    Om inte: nå't är fel, glödstift är väl det vanligaste.

    2) Ryker det under magen på bilen?
    Om inte: får nog ingen soppa, kolla bränslematningen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    24

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Var köper man GSM-tillägget till dieselvärmaren?
    Fabrikat/Leverantör?
    9-3 SC TTiD -09

  17. #17

    Re: Tidsinställd Dieselvärmare - Hur funkar?

    Ett par frågor ytterligare:

    Är det några problem att installera en vanlig motorvärmare och uttag till kupévärmare utan att det här andra dieselvärmarspektaklet fungerar?

    Hur får man upp värmen i motorn nu då dieselvärmaren inte vill?
    Som det är nu vill inte värmen komma i motorn...

    Lägga ner pengar på en dålig dieselvärmare gör jag inte!

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare 9-5 06 TID
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •