Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur boxar du Og-armar?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Hur boxar du Og-armar?

    Hej!

    Hur ska man boxa bärarmarna fram på og900? Har sett olika varianter,dels den man helt enkelt "boxar" genom att svetsa på plattjärn längsgående så armen blir fyrkantigt homogen. Hur långt bör man gå med järnet inåt,ska man även svetsa fast järnet i den runda pinne som sitter mellan infästningarna?

    Risken jag ser med denna variant är att där man slutar med förstärkningen blir det såpass mycket påfrestning så det finns sprickrisk(?).

    Den andra varianten är ju att ta en trekantig plåt och moppa dit på undersidan bara,det ser man på alla folkrace-bilar.

    Sen är då frågan... vad säger besiktningen?

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Den andra varianten är ju att ta en trekantig plåt och moppa dit på undersidan bara,det ser man på alla folkrace-bilar.

    Sen är då frågan... vad säger besiktningen?
    Jag kör på "folkracevarianten"

    Ska vara den variant som stabiliserar upp mest vad jag har hört från olika källor, även saabs tävlingsavdelning använde sig av detta sätt. Att bara lägga plåtar på insidan känns väldigt meningslöst, då man eftersträvar att stabilisera upp rörelser mellan de två "separata" delarna på länkarmen.

    Har bestiktigat med det utan problem iår, även på en reg bes var det OK!

    Finns någon bild på min garaget-sida.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Jag svetsade plåtar på både över och undersidan på både övre och undre länkarmarna, gör man det får man inte gå för långt in på ett par ställen pga att det då tar i karossen. Stadigt blev det iallafall, hur mycket nytta det gör vet jag inte eftersom bilen inte är färdigbyggd än.

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Jag svetsade plåtar på både över och undersidan på både övre och undre länkarmarna, gör man det får man inte gå för långt in på ett par ställen pga att det då tar i karossen. Stadigt blev det iallafall, hur mycket nytta det gör vet jag inte eftersom bilen inte är färdigbyggd än.
    Mina är också förstärkta på ovan och undersida, samt hålslagna för att eliminera vatten o annan skit. Kan inte heller säga om det gjorde någon större skillnad då det knappast var det enda som gjordes i den uppgraderingen

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Jag gör bägge delar i förstärkningen,kanske kan märka skillnad då jag kommer köra samma dämpare/fjädrar ett tag till.återkommer i ärendet.

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Lyfter tråden, hur mycket kan man boxa de övre och undre länkarmarna utan att det "tar i" någon stans? Visa gärna med bild eller skiss om ni har möjlighet.

    MVH
    Robin
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Hur boxar du Og-armar?

    Hittade bara en bild på hur jag gjort,fick ju demontera igen då min nya drivknuts bälg sprack!



    /M
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. hur fixa till lutande A-armar?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:22
  2. Lackade torkar armar och skydd m.m *Bilder* Uppd. på beg.
    Av McGilljam i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •