Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spekulant på og900s som dör på tomgång

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Först skall jag säga att jag har sökt och inte hittat något matnyttigt...

    Jag har sett en 900s -90 på annons som säljaren beskriver som "ett fynd", med det enda "lilla" problemet att bilen dör efter några sekunder på tomgång. Vidare beskriver han att det inte spelar någon roll om motorn är varm eller kall. Man måste, enl säljaren, hålla visst gaspådrag för att hålla igång motorn.

    Låter för mig som det är fel på tomgångsventilen, den har fastnat i stängt läge eller liknande (?).

    Men, kan det vara något annat fel, eller samverkan?

    Alla og900s har ju Lucas-system, om det spelar någon roll. Tacksam för snabb hjälp, skall åka och titta på den på torsdag.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Hej!

    Jag skulle gå över alla vacuumslangar och se så de är hela och sitter där de ska, min tomgång var inte speciellt stabil när jag köpte min 900S. Fann dock två vacuumslangar som hängde löst, satte tillbaka dem på rätt plats och tomgången stabiliserade sig.

    En defekt spjällägesgivare skulle kanske också kunna ge dessa symptomen? Fast det borde väl i och för sig ge lysande CE, men man vet aldrig...

    MVH

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    En defekt spjällägesgivare skulle kanske också kunna ge dessa symptomen? Fast det borde väl i och för sig ge lysande CE, men man vet aldrig...
    Det är väll bara två kontakter som på LH?. En för tomgången och en för fullast. Så en sådan givare blir svår att övervaka, skulle vara kortslutning mot tomgång och fullast i så fall.

    Kolla så att den är rätt justerad.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 292

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    En defekt spjällägesgivare skulle kanske också kunna ge dessa symptomen? Fast det borde väl i och för sig ge lysande CE, men man vet aldrig...
    Det är väll bara två kontakter som på LH?. En för tomgången och en för fullast. Så en sådan givare blir svår att övervaka, skulle vara kortslutning mot tomgång och fullast i så fall.

    Kolla så att den är rätt justerad.

    J.K Nilsson
    Det sitter en potentiometer i spjällägesgivaren på Lucas och inte kontakter som på LH 2.2.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Tomgångsproblemet hade jag inte backat för. Troligen tomgångsmotorn, finns ofta beggade att hitta på skrotarna, eller så är det bara nån slang. Standard fel på 900S/Lucas detta, har haft lite strul på två av mina med precis detta. Inga problem alls.

    Var bilen fin eller?
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Jodå den ser fin ut på bilderna och i verkligheten också, problemet var bara att jag inte fick tag i killen när jag väl var där, på avtalad tid. Stannade 20 min och prövde ringa lite då och då, avslagen mobil. Dessutom ,med "95%" säkerhet var bilen inte en 900s utan 900i 8v, och inte av årsmodell -90 utan en tidig 89:a.

    Btw, jag hade inte tänkt backa för tomgångsproblem, bara pruta lite ;-)

    Blocket-annonsen: http://www.blocket.se/vi/18271911.htm?ca=11_s (Regnr: OZN439)

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Grym skillnad om det är en S eller en i kan man tycka. Det _kan_ ju vara en "S", dvs avsedd för export. Utomlands hette många S trots att det inte var någon lättryckare.

  8. #8
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Det stod iaf 900i på bakluckan och skickar man regnr till vv så sägerde att det är en "900 i8"...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Om jag var i din sits skulle jag vänta på en fin 900S. Det finns sååå mycket potential i dom bilarna o rätt stor skillnad från en 900 8v...
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Citat Ursprungligen postat av manganish
    Om jag var i din sits skulle jag vänta på en fin 900S. Det finns sååå mycket potential i dom bilarna o rätt stor skillnad från en 900 8v...
    Finns ingen annan tanke heller.

  11. #11
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Har tittat på en annan 900s idag. Växlarna var lite tröga att lägga i (mest 2:an och 3:an), man fick som pröva flera gånger. Vad kan det bero på, räcker det med justering av växellänkaget?

    Kanske slamrade kamkedjan något, men var osäker därför att generatorn/vattenpumpen väsnades också. Låter kamkedjan på något speciellt sätt? (Bilen har gått ca 19000 mil.)

    Hoppas på snabb hjälp, för jag är sugen på att köpa bilen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Re: Spekulant på og900s som dör på tomgång

    Ha örat mot ventilkåpan eller nära iaf och sen ber du någon gasa lite försiktigt och se om du hör rasslande. men skulle förvåna mig om kamkedjan vart dålig efter endast 19000 mil. Det är ju lite oljud från motorn på tomgång när man öppnar huven men står man jämte bilen med stängd huv ska man ju bara höra den ljuva sången från motorn o inget oljud.

    Ja som du säkert vet är ju växellådan lite kinkiga men det kan ju ha att göra med oljan och så också. Är den seg i växellådan skulle jag nog passa mig för den. Växlarna SKA ju slinka in lätt annars är det ju något fel.

    Ha is i magen om du inte får den för ett väldigt bra pris!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Spekulant på en Saab 9-3 Aero V6 2006
    Av brainstorm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 17:04
  2. 9-5 spekulant på bil med ljud problem.
    Av Heimdal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:19
  3. Spekulant på Saab 9-5 -02,knackande motor.
    Av pxs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •