Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Ska så fort jag blivit av med min Saab beställa en ny här på kneget, jag får bilen till nettopris samt att jag skulle få lite extra stöd från försäljningschefen.
    Kom dock själv att tänka på att demobilar brukar generera ett bättre inköpspris och frågade vår säljare hur mycket extra stöd man får på en demobil och om det skulle gå att beställa min bil som demo.
    Blev väldigt förvånad då jag ser säljaren skruva på sig och svamla något om att det inte finns extra stöd på demobilar utan att de enbart får längre tid på sig att betala dem.

    Till saken hör att chefens fru precis ska köpa loss en nybeställd demobil och jag ifrågasatte då varför hon köper loss en demo?, då chefen är mer än ekonomisk av sig vore det konstigt om inte en demobil då skulle generera ett bättre pris.. fick tillbaka ett halvhjärtat skruvat svar om att bilen skulle betalas på ett speciellt sätt men att det inte gav bättre rabatt.

    Frågade varför andra firmor rear ut sina demobilar till förvånansvärt bra pris medans de reserverar sig med att skriva ex. "kan levereras om tre mån"
    Fick då till svar att det är hela marginalen de dumpar, dv.s att de skulle sälja dem till nettopris för att bli av med dem.

    Tycker det hela låter väldigt skumt och att de försöker dölja något för mig vilket känns en smula olustigt..

    Någon här som arbetar som bilförsäljare och har lite mer detaljerad insikt i branschen?, PM.a gärna mig om det gäller känsliga uppgifter,,

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Får man fråga vad nästa bil blir förnått?

    Sorry för OT
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Inga problem, det blir en C-Klasse Avantgarde kombi i vitt med AMG-paket och lite annat smått och gott.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Eftersom bilavdelningen inte verkar vilja köra med öppna kort fick jag förslaget från vår verkare att kolla med vår ekonomiansvarige som hanterar alla fakturor och betalningar av bilar mm.

    Hon är på semester men kommer imorgon, ska verkligen bli högintressant att höra vad hon har att säga

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Eftersom bilavdelningen inte verkar vilja köra med öppna kort fick jag förslaget från vår verkare att kolla med vår ekonomiansvarige som hanterar alla fakturor och betalningar av bilar mm.

    Hon är på semester men kommer imorgon, ska verkligen bli högintressant att höra vad hon har att säga
    Tror tyvär inte du kommer få så mycket ur henne även om jag hoppas jag har fel för din skull. Vi ekonomer brukar vara väldigt förtegna om vad vi berättar...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Tyvärr hade du rätt, hon visste inte sa hon, om hon i själva verket visste eller ej låter jag vara osagt men om det är så så ljög hon iaf betydligt snyggare än säljaren som flackade med blicken och febrilt försökte byta samtalsämne..

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tyvärr hade du rätt, hon visste inte sa hon, om hon i själva verket visste eller ej låter jag vara osagt men om det är så så ljög hon iaf betydligt snyggare än säljaren som flackade med blicken och febrilt försökte byta samtalsämne..
    Skulle tro att det är en kombination av båda. Hon har nog en aning, men inte insatt i detaljerna om exakt vilka alternativ det finns på de olika bilarna... Men som sagt, vi ekonomer är väldigt bra på att INTE avslöja sådanna saker
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tyvärr hade du rätt, hon visste inte sa hon, om hon i själva verket visste eller ej låter jag vara osagt men om det är så så ljög hon iaf betydligt snyggare än säljaren som flackade med blicken och febrilt försökte byta samtalsämne..

    Hade hon sagt nåt om hon vetat nåt skulle hon nog se sig om efter ett annat jobb...

    Olika handlare har olika stöd från importören, att demobilar ofta kan komma ner i priset är ju att bolaget som äger bilen får skriva av på den, man tar alltså en kostnad på bilen i företaget, och säljer sen ut den utan förlust men med kostnader tagna av bolaget som sagt
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Jag var på gång att köpa en ny bil förra hösten, en kvarvarande 9-3SC Vector 2.0t-07 och efter många turer hit och dit med priser på bilen allt eftersom tiden gick så det sista säljaren sa(som för övrigt är ägare av hela bolaget) var att jag skulle få 5k extra rabatt på bilen om vi tog den som en demobil. Jag använde bilen under 3 månader och bolaget stod som ägare på den tills jag blev ägare på den. Sen blev tyvärr inte affären av pga att vi var tvungna att lägga den summan pengar på huset som ärligt talat var vettigare för oss.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tyvärr hade du rätt, hon visste inte sa hon, om hon i själva verket visste eller ej låter jag vara osagt men om det är så så ljög hon iaf betydligt snyggare än säljaren som flackade med blicken och febrilt försökte byta samtalsämne..

    Hade hon sagt nåt om hon vetat nåt skulle hon nog se sig om efter ett annat jobb...

    Olika handlare har olika stöd från importören, att demobilar ofta kan komma ner i priset är ju att bolaget som äger bilen får skriva av på den, man tar alltså en kostnad på bilen i företaget, och säljer sen ut den utan förlust men med kostnader tagna av bolaget som sagt

    Vi är ett litet företag, alla känner alla, därför är det väldigt sällan sanningar undanhålls, det är därför det kändes lite olustigt när det var så uppenbart att säljaren ljög för mig.

    Vet att firman plockat ut demobilar till många storkunder och chefer och att göra detta genom att plocka ut pengar ur bolaget skulle knappast hålla i längden, alltså måste det finnas ett visst stöd från leverantören.

    Det är inte pengarna i sig som irriterar mig, snarare det att säljarna försöker dölja något för mig och inte kör med öppna kort.
    Vill de inte sälja en bil som demo till mig så fine!, då hade de väl kunnat säga det rakt ut istället för att försöka svamla bort det.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Inköpspriset för demobilar är lägre än vad handlaren får köpa sin "vanliga" bilar för. Detta har jag fått bekräftat i en tidigare affär. Detta var en Volvohandlare men jag skulle bli förvånad om det inte gällde alla handlare eftersom den svenska bilhandeln är så integrerad.

    Jag har av förklarliga skäl inga exakta siffror att ge men handlaren indikerade att skillnaden för honom var betydande. Diskussionen, när detta framkom, handlade om hur mkt de gör i förlust på sina demobilar när dessa säljs sedan. "Inget alls" var hans svar.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Har fått en del info från andra bilmärken, fyra märken har 10% extra på demobilar, ett märke har 8% och ett har 2%

    Tyvärr inte fått reda på vad MB har men är övertygad om att det är något iaf..
    Frågan är HUR jag ska få reda på det, det är ju inga okänsliga uppgifter precis

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Om du nu skulle få reda på det kanske det inte är så jättesmart att lägga ut den uppgiften på ett internetforum.
    Visst, jag vill jättegärna veta, men det kan kanske skada din arbetsgivare om en sådan uppgift läcker ut. Det kan isådanafall vara skäl till uppsägning av din anställning.
    Kanske är lite paranoid nu men verkligheten ser ut på det sättet.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bilförsäljares rabatt på demobilar?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Om du nu skulle få reda på det kanske det inte är så jättesmart att lägga ut den uppgiften på ett internetforum.
    Visst, jag vill jättegärna veta, men det kan kanske skada din arbetsgivare om en sådan uppgift läcker ut. Det kan isådanafall vara skäl till uppsägning av din anställning.
    Kanske är lite paranoid nu men verkligheten ser ut på det sättet.

    Jag tror de flesta förstår ATT det finns extra stöd på demobilar, så verkar det iaf. vara på de märken jag fått nys om,
    men jag kommer naturligtvis inte avslöja hur mycket om jag nu skulle få reda på det, jag har ju inte direkt avslöjat något känsligt hittils.

Liknande ämnen

  1. Rabatt hos Speedparts
    Av Kodde i forum Klubbfrågor
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2019-03-12, 09:14
  2. Rabatt hos Speedparts
    Av efji i forum Klubbfrågor
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-26, 23:08
  3. Mer effekt i test/demobilar?
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 22:25
  4. Rabatt?
    Av bigpack i forum Klubbfrågor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 09:44
  5. rabatt på ic !
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •