Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

  1. #1

    saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Hej,jag hittade denna bil på: http://www.abbottracing.com/pages/car-sales/9000.php
    Vågar man köpa?Någon som handlat av dem?Bilen kan jag få till sverige sa säljaren,men hur mycket tillkommer för reg i sverige?
    mvh Krille

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Citat Ursprungligen postat av krille26
    Hej,jag hittade denna bil på:http://www.abbottracing.com/pages/car-sales/9000.php
    Vågar man köpa?Någon som handlat av dem?Bilen kan jag få till sverige sa säljaren,men hur mycket tillkommer för reg i sverige?
    mvh Krille
    Vilken av bilarna på sidan gäller det?

    Jobbar du som tidningsbud eller brevbärare? Varför är du annars intresserad av en högerstyrd 9000?

    Edit: Såg nu att det bara var en Aero fortfarande till salu.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av krille26
    Hej,jag hittade denna bil på:http://www.abbottracing.com/pages/car-sales/9000.php
    Vågar man köpa?Någon som handlat av dem?Bilen kan jag få till sverige sa säljaren,men hur mycket tillkommer för reg i sverige?
    mvh Krille
    Vilken av bilarna på sidan gäller det?

    Jobbar du som tidningsbud eller brevbärare? Varför är du annars intresserad av en högerstyrd 9000?

    Edit: Såg nu att det bara var en Aero fortfarande till salu.

    Snygg var den i alla fall... Men vem fan kör post med en 9000 "LM", eller bryr sig om på vilken sida man kör, eller de måste va "rätt" bara för att den skall till sverige?

    Har de ingen kontaktinfo, telefonnr. så kankse du kan ringa och snacka med dem...

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Citat Ursprungligen postat av krille26
    Hej,jag hittade denna bil på: http://www.abbottracing.com/pages/car-sales/9000.php
    Vågar man köpa?Någon som handlat av dem?Bilen kan jag få till sverige sa säljaren,men hur mycket tillkommer för reg i sverige?
    mvh Krille
    Eller så köper du min istället...
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Tänk på att du, utöver registreringshandlingar och ett kvitto på affären, även måste ha ett CoC-intyg (Certiertificate of Conformity) alternativt ett tillverkarintyg från Saab för att få bilen godkänd vid registreringsbesiktningen här i Sverige.

    Bilprovningen kräver numera ett sådant intyg där uppgifter om bland annat avgasvärden och bilens yttermått (med flera andra uppgifter) finns angivna för att godkänna det vid en registreringsbesiktning.
    Följer det inte med så får du ordna ett sådant själv. Antingen genom Saabs välvilja eller genom att betala någon extra tusenlapp för dessa papper.

    Sedan bör man alltid vara försiktig att importera bilar som inte är original.
    Förvisso tror jag inte att det blir alltför svåra besvär att få just denna bil godkänd i Sverige, men man bör vara medveten om att det kan bli det. Och då gäller det att få rätt intyg från (i det här fallet) Saab som bekräftar att grejerna som sitter på är godkända och håller måttet, alternativt återställa bilen till originalutförande vid registreringsbesiktningen.
    Åter igen: Jag tror inte det blir något stort bekymmer på just denna bil, men det kan bli det.

    Utöver det får man noga överväga om det är värt kostnaden i slutändan. Jag vill mena att det garanterat inte är det, såvida inte bilen är i nyskick och du planerar att behålla den för resten av ditt liv.
    Räkna annars med en ekonomisk brakförlust i samma stund som bilen får svenska plåtar. Marknaden för högerstyrda Saabar i Sverige är i det närmaste obefintlig.
    En toppenfräsch 9000 Aero i högerstyrt utförande kanske rent av hamnar i samma prisfack som en riktig skabbig vänsterstyrd 9000 Aero ...
    Och skulle den högerstyrda 9000 Aeron sedan bara vara i bruksskick eller ännu mer illa däran ... då pratar vi inte om många korvören för den direkt ...

    Kännbart mycket pengar som bara går upp i rök (mer än vad som vore normalt), enkom på grund av den anledningen att bilen är högerstyrd.
    Jag personligen hade aldrig gett mig på att importera den bilen (eller någon annan högerstyrd Saab heller för den delen) ...
    Men det är jag det ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Hej,

    Håller fullständigt med mr. Dezent. Varför ens fundera på att plocka hem en högerstyrd bil från England? Visst, den kanske är megapedantad, men vad är det värt?

    Dessutom hade jag personligen inte tagit i en abbottrimmad bil med tång ens...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Man kanske ser utmaningen i att bygga om den till vänsterstyrd
    Vissa här på forumet, hmm , har ju en kärlek för att bygga om saker och ting och kanske ännu hellre om objektet är i ypperlig kondition.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Hej !

    Abott trimmade bilar... njaaaaa... De tillhör en grupp med högst säregna lösningar, sällan (aldrig?) i närheten av "bra".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Beror väl på lite vad man menar med trimmade bilar. Förstärka lådor, stabiliseringsstag mm har dom väl ganska bra koll på enligt vad jag hört.

    Mvh

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Abott trimmade bilar... njaaaaa... De tillhör en grupp med högst säregna lösningar, sällan (aldrig?) i närheten av "bra".
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Hej !

    NJA, de vet jag tyvärr inte om jag kan hålla med om...
    Ta t.ex. "flygplansbussningarna" till länkarmarna (9000) de gick inte att använda i "ur paketen utförande". Stålhylsan i mitten av bussningen hade en precision som var helt underkänd, oanvändbar alltså! Det var tvungen att bytas ut.
    (gäller inte EN enstaka sats, har sett "massor"...)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11

    Re: saab 9000 Aero,från Abott Racing?

    Hej alla ni som svarat på min tråd!
    Jag avstår nog denna bil efter era svar och egna funderingar.
    Lm: jo jag jobbar som brevbärare,men om jag köpt den så för fin för post jobb!
    Mange:hur många mil har din gått,samt pris?
    mr dezent: Tack för dina synp,du har helt rätt! jag tänker inte så långt som du gör!
    De första 2 ägarna var svenskar boendes i England,+ en engelskman som hade den innan abbott,fullservad fått skickat en massa dok på Mailen från säljaren.Hade jag haft mer pengar så hade jag köpt den direkt,har inte råd med en bil som inte håller måttet när den e kommen hit till sverige!
    Om någon här är intressaerade av bilen kan jag skicka er mailet med större bilder och dok? Ägaren innan Abbot använde tydligen bilen till mycket motorvägskörning,och var mycket nöjd med den
    Än en gång,tack för alla svar!
    mvh Krille

Liknande ämnen

  1. Kl racing 4 puckad sinterlamell saab 9000
    Av whiteroses i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 12:50
  2. saab 9000 llt tm racing steg 3.
    Av kdunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 08:58
  3. IC från KL Racing
    Av Gothmog II i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 23:02
  4. BTR från KL-racing
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 14:16
  5. Saab 9-3 Aero 01 byta olja Mobil 1 eller Castrol RS racing
    Av RaggaOktay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •