Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-3 ss/sc - E85 anpassad

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    9-3 ss/sc - E85 anpassad

    Tjenis, kommer det en E85 anpassad motorvariant för 9-3 ss/sc? I så fall när?? Med tanke på hur förmånligt det är att äga en sådan bil tror jag den kan bli en storsäljare bland tjänstebilar.

    Mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag har också sökt svar på frågan men bara fått veta att bilen ska säljas med V6...
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag har också sökt svar på frågan men bara fått veta att bilen ska säljas med V6...
    Hade ju varit riktigt nice om V6an med 250 hk helt plötsligt kom anpassade för E85 med ca 280-300 pållar, fan vad det skulle gå undan då... Vet i alla fall vad jag skulle göra (ni ser mig springa till vilken saabhandlare som helst (förutom svenska bil akalla)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    I senaste "Vi Bilägare" skriver de att Saab jobbar för att få fram en E85-motor till 9-3.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    I senaste "Vi Bilägare" skriver de att Saab jobbar för att få fram en E85-motor till 9-3.
    oh yeah, that's mine baby...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    I senaste "Vi Bilägare" skriver de att Saab jobbar för att få fram en E85-motor till 9-3.
    Bra. Då får vi hoppas tt det inte är någon 100 hästars Opelmaskin från Astra som ska ner i Saaben utan en etanolanpassning av 1,8t eller 2,0t.....eller varför inte v6:an..
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "D.J":xlhtm07b
    I senaste "Vi Bilägare" skriver de att Saab jobbar för att få fram en E85-motor till 9-3.
    Bra. Då får vi hoppas tt det inte är någon 100 hästars Opelmaskin från Astra som ska ner i Saaben utan en etanolanpassning av 1,8t eller 2,0t.....eller varför inte v6:an.. [/quote:xlhtm07b]

    Det skulle jag inte tro.
    Skulle nog mer handla om att få fram slangar och större spridare till en befintlig motor i 9-3 programmet och ny mjukvara till de så den är anpassad till E85.
    Skulle också tro att runt årsskiftet så lär den nog kanske vara här.
    Skulle tippa på att det är 1,8t som det gäller då och samma specifikationer som 2,0t i 9-5 ungefär.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Det skulle jag inte tro.
    Skulle nog mer handla om att få fram slangar och större spridare till en befintlig motor i 9-3 programmet och ny mjukvara till de så den är anpassad till E85.
    Skulle också tro att runt årsskiftet så lär den nog kanske vara här.
    Skulle tippa på att det är 1,8t som det gäller då och samma specifikationer som 2,0t i 9-5 ungefär.
    Sitter du och hittar på?
    Eller vad baserar du dina uppgifter på?
    Saab 900 2.3T Steg 3

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Det skulle jag inte tro.
    Skulle nog mer handla om att få fram slangar och större spridare till en befintlig motor i 9-3 programmet och ny mjukvara till de så den är anpassad till E85.
    Skulle också tro att runt årsskiftet så lär den nog kanske vara här.
    Skulle tippa på att det är 1,8t som det gäller då och samma specifikationer som 2,0t i 9-5 ungefär.
    Sitter du och hittar på?
    Eller vad baserar du dina uppgifter på?
    Med tanke på hur dom gjorde med 2,0t i 9-5 så är det inte så mycket som behöver ändras förutom då mjukvaran, slangar, bränslepump och spridare i stort sett.
    Det är utvecklingen av mjukvaran som tar tid så man får motorn att gå jämt och fint vilken blandning man än kör på mellan bensin och E85.
    Skulle väl tro att det är de som just nu håller på att testas och skulle inte vara allt för långt borta.
    Alla motorer som saab har går att konvertera till E85 utan större ingrepp i hårdvaran.
    Det mesta är ju i mjukvaran som måste ändras.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":zoa72tgi
    Det skulle jag inte tro.
    Skulle nog mer handla om att få fram slangar och större spridare till en befintlig motor i 9-3 programmet och ny mjukvara till de så den är anpassad till E85.
    Skulle också tro att runt årsskiftet så lär den nog kanske vara här.
    Skulle tippa på att det är 1,8t som det gäller då och samma specifikationer som 2,0t i 9-5 ungefär.
    Sitter du och hittar på?
    Eller vad baserar du dina uppgifter på?
    Med tanke på hur dom gjorde med 2,0t i 9-5 så är det inte så mycket som behöver ändras förutom då mjukvaran, slangar, bränslepump och spridare i stort sett.
    Det är utvecklingen av mjukvaran som tar tid så man får motorn att gå jämt och fint vilken blandning man än kör på mellan bensin och E85.
    Skulle väl tro att det är de som just nu håller på att testas och skulle inte vara allt för långt borta.
    Alla motorer som saab har går att konvertera till E85 utan större ingrepp i hårdvaran.
    Det mesta är ju i mjukvaran som måste ändras.[/quote:zoa72tgi]

    Jag tänkte mer på den delen att det skulle komma vid årsskiftet och att det skulle vara på 1,8t motorn.
    Saab 900 2.3T Steg 3

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    [quote=sundin]
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":pxhh3srs
    Det skulle jag inte tro.
    Skulle nog mer handla om att få fram slangar och större spridare till en befintlig motor i 9-3 programmet och ny mjukvara till de så den är anpassad till E85.
    Skulle också tro att runt årsskiftet så lär den nog kanske vara här.
    Skulle tippa på att det är 1,8t som det gäller då och samma specifikationer som 2,0t i 9-5 ungefär.
    Sitter du och hittar på?
    Eller vad baserar du dina uppgifter på?
    Med tanke på hur dom gjorde med 2,0t i 9-5 så är det inte så mycket som behöver ändras förutom då mjukvaran, slangar, bränslepump och spridare i stort sett.
    Det är utvecklingen av mjukvaran som tar tid så man får motorn att gå jämt och fint vilken blandning man än kör på mellan bensin och E85.
    Skulle väl tro att det är de som just nu håller på att testas och skulle inte vara allt för långt borta.
    Alla motorer som saab har går att konvertera till E85 utan större ingrepp i hårdvaran.
    Det mesta är ju i mjukvaran som måste ändras.
    Jag tänkte mer på den delen att det skulle komma vid årsskiftet och att det skulle vara på 1,8t motorn.[/quotexhh3srs]

    Det är mer spekulationer från min sida men jag har svårt att se att det skulle vara någon annan motor än den.
    Kan ju vara 2,0t eller 2,0T men det är ju i stort sett samma motor i grunden så skilnaden är ju vilken program vara man vill ha i den motorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    1,8t med E85 skulle sitta som en smäck. Med röda bakljus...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Baslåda anpassad för og9-3
    Av NickeLorenz i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 21:23
  2. Google anpassad sökning
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 18:31
  3. Progamvara anpassad efter tändstift, T7?
    Av Gasser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 19:55
  4. Dumpventil anpassad för trionic 7 monterad o klar
    Av fall3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 21:42
  5. [LÖST] 3" Ferrita + Racekatt, Krävs anpassad programvara?
    Av CokeMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •