Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: högtalare bak 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    högtalare bak 9000

    Hej,

    Jag har en saab 9000 cs -93 och monterade stereo, högtalare (4tum och 6x9tum) och en bas i min bil förra året.

    Tyvärr så satte jag 6x9-högtalarna i hatthyllan (sågade hål i den), eftersom att jag inte hittade någon väg in till där dom "ska" sitta i hytthyllan.

    Jag hade inga högtalare på det rätta stället innan jag satte in detta system.
    Min fråga är om jag kan få in dessa högtalare på rätt ställe? eller måste det vara saab's egna högtalare?
    Om det går, hur får jag dit dom? vet att jag letade länge men inte hittade någon lösning. För gallret är väl ingjutet? (rätt mig om jag har fel)

    Mvh,
    R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: högtalare bak 9000

    Tror man ska montera högtalarna underifrån på 9000...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: högtalare bak 9000

    okej!
    har för mig att jag provade det men att hålet var alldeles för litet.
    Passar högtalarna storleksmässigt?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: högtalare bak 9000

    Lossa på tyget som ligger under högtalarna, får skruva bort lite småsaker men ingenstörre operation, sedan så sitter dom med 6 muttrar kommer inte ihåg riktigt. Dom innersta muttrar är riktigt knepiga att komma åt. Den längst in i hörnet ligger i en ränna och behöver inte lossas helt utan bara lossas lite på. Passar helt perfekt med 6*9:or på denna platsen. När du fått bort skruvarna så är det bara att dra ut en platta som högtalaren sitter monterad i. Omvänd operation och saken är biff. kablarna kan du sedan ok du vill sätta på genom det lilla hålet under högtalaren, så gjorde jag i varje då dom var ivägen när jag skulle skruva dit den igen. Men räkna med sönderrivna armar och en hel del svordomar. Lycka till.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: högtalare bak 9000

    Citat Ursprungligen postat av rhson
    Lossa på tyget som ligger under högtalarna, får skruva bort lite småsaker men ingenstörre operation, sedan så sitter dom med 6 muttrar kommer inte ihåg riktigt. Dom innersta muttrar är riktigt knepiga att komma åt. Den längst in i hörnet ligger i en ränna och behöver inte lossas helt utan bara lossas lite på. Passar helt perfekt med 6*9:or på denna platsen. När du fått bort skruvarna så är det bara att dra ut en platta som högtalaren sitter monterad i. Omvänd operation och saken är biff. kablarna kan du sedan ok du vill sätta på genom det lilla hålet under högtalaren, så gjorde jag i varje då dom var ivägen när jag skulle skruva dit den igen. Men räkna med sönderrivna armar och en hel del svordomar. Lycka till.
    Haha, det där var ingen enkel operation vad är det för muttrar? torx?
    hur får jag bort tyget? drar? hur får jag tillbaka tyget efteråt? måste jag lima eller liknande? jag tänker på om tyger på slappt.

    Men eftersom att du redan gjort det en gång så kan du göra det på min bil också hihi

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: högtalare bak 9000

    tveksamt om jag gör om det där i första taget igen lossa på listen (torx) vid inlasningströskeln i bagaget för att få bort tyget ordentligt, lossa på uppenbara plast skruvar(skruva ett halvt varv och dra bort. Klädseln kan du bara slita utåt så kommer den lossa, klädseln kommer dessutom inte att gå sönder för dig då den är av model grov. Muttrarna...hmm vanliga muttrar tror det var storlek 12 eller 13. När du har fått dit högtalarna så är det bara montera allt., tyget trycer du bara på plats igen, har för mig att dom skulle in i någon form av skåra.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: högtalare bak 9000

    Citat Ursprungligen postat av rhson
    tveksamt om jag gör om det där i första taget igen lossa på listen (torx) vid inlasningströskeln i bagaget för att få bort tyget ordentligt, lossa på uppenbara plast skruvar(skruva ett halvt varv och dra bort. Klädseln kan du bara slita utåt så kommer den lossa, klädseln kommer dessutom inte att gå sönder för dig då den är av model grov. Muttrarna...hmm vanliga muttrar tror det var storlek 12 eller 13. När du har fått dit högtalarna så är det bara montera allt., tyget trycer du bara på plats igen, har för mig att dom skulle in i någon form av skåra.
    jasså? var det så jobbigt? :O
    Okej, du har ingen bilder på det kanske? alltså tröskeln de är den som man ser som är längst ut gatan, precis vid öppningen? vart sitter plastskruvarna?
    Det låter bra att den är av modell grov okej.
    Hur monteras högtalarna? på en platta? eller lägger man bara dit dom och skruvar fast? okej hoppas på det

    för att få en översyn så skriver jag nu detta i punkt form (så du kan rätta mig sen)

    1. lossa på tröskeln
    2. skruva på plastskruvarna
    3. dra tyget utåt
    4. lossa muttrarna
    5. dra ut plattan
    6. montera högtalarna på plattan (?)
    7. montera tillbaka tyget, skruva dit muttrar, plastskruvar och tröskel

    men, saken är den att jag inte har några högtalare där nu.
    då blir det ett annat dilemma kanske?
    jag hade endast 4 tums högtalarna fram. (snik version)

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: högtalare bak 9000

    Högtalarna skruvas fast i plattan som har(hade på min) ett utsågat hål med förborrade hål för skruvarna, men det kommer garanterat ge sig när du har kommigt så långt. Annars så låter det som att du har koll på läget, tänk bara på att du inte behöver skruva bort muttern längst in utan bara lossa på den.

    Lycka till
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: högtalare bak 9000

    Stämmer bra det såhär gjorde jag iaf.

    först drog jag bort tyget som sitter i några clips runt om.

    sedan så tog jag ringnyckel eller litet spärrskaft med 10mm storlek.

    då får man ner hela plattan där 6&9 sitter fast skruvad i plattan du skruvar lös den

    sedan tar du bort kablarna.

    sedan skruvar du dit den nya och sätter dit sladden

    skruvar dit plattan igen och trycker tillbaka tyget sedan är det klart
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    154

    Re: högtalare bak 9000

    Gjorde detta på min -93a också, men innanför tyget så sitter det 3 eller 4 muttrar som håller gallret(det ser man vilka det är) .

    Skruvar man bort dem så lossar hela gallret, sen är det bara att montera in 6*9orna och tillbaka med allt.

    Tror det tog ung 10-15min per sida demontering och montering.

    Lycka till

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: högtalare bak 9000

    tack för svaren!

    detta ska provas!

    phoenix__: ditt tips känns lättare, för att om man får bort gallret så känns det som om man kommer åt mer.

    finns plattan på alla 9000? min är lite av en snikmodell därför jag undrar.
    finns det något hål för kabeldragning? eller hur bär man sig åt?

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: högtalare bak 9000

    Jag monterade DLS 7X10-tummare på min 9000, de var gjorda för att passa i 6X9-tums hål, efter många om och men och tillverkning av en ny baffel så gick det att få dit dem, med ett jäkla ljud som följd.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: högtalare bak 9000

    Okej! baffel?

    vilken metod använde du dig av?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  14. #14

    Re: högtalare bak 9000

    Det är ett härligt projekt att få dit DLS 7x10 har gjort samma sak.

    Baffeln som jag använda var en tunn mdf skiva, kanske 5 mm. Sågade ut denna efter standard metall baffeln, men gjorde hålet efter DLS högtalaren såklart.

    Jag fick även fräsa ner högtalaren och skruvarna i underkant (där de fasta skruvarna skall igenom) för att kunna dra dit muttrarna. De fasta skruvarna var helt enkelt för korta.

    Hade nog köpt en 6x9 som passade direkt med tanke på allt extrajobb.
    Just nu: Saab 9-5 SC BioPower -06
    Tidigare: BMW 330iT M-sport -06, Porsche Boxster S -05, BMW Z4 3.0 -03, Saab 9000 A50 2,3T -98, Saab 9000 CSE 2,3i -93, BMW 320i M -03, Saab 9-3 aero -01, Saab 9000 CS 2,3T -92

  15. #15

    Re: högtalare bak 9000

    Återupptar en gammal tråd..

    Jag är också sugen på att sätta in ett par 6x9 bak i min 9000 CD -97. Tycker originalhögtalarna låter okej ändå, men jag vill ha lite mer fläsk om det går! Har fina högtalare och sub fram men för de som sitter där bak är det lite tunnt.

    Min fråga; Jag har hittat ett par riktigt gamla 6x9:or i garaget. Har aldrig hört talas om märket, Pyramid P6990. Förmodligen bara skit, tror brorsan hade de i sin första bil för en herrans massa år sedan. Är det värt att stoppa in de bak i bilen eller är originalhögtalarna bättre? Kommer att mata dem direkt från stereon, inget extra slutsteg.

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: högtalare bak 9000

    Pyramid är (eller var?) ett riktigt lågbudget märke förut. Alltså inte något vidare att hänga i granen. Å andra sidan är väl inte originalhögtalarna i de flesta fall något att jubla över heller...

    Det bästa är nog om du provar och avgör vad du tycker låter bäst.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: högtalare bak 9000

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Pyramid är (eller var?) ett riktigt lågbudget märke förut. Alltså inte något vidare att hänga i granen. Å andra sidan är väl inte originalhögtalarna i de flesta fall något att jubla över heller...

    Det bästa är nog om du provar och avgör vad du tycker låter bäst.
    Original Philips 6,5" mellanbas och 1" dome diskant (iaf 9000cd -88-94) har riktigt bra ljud och kvalité för att vara en original bilhögtalare!
    De utklassar fullständigt de 6*9" som satt i 9000cs på alla punkter enligt mig!
    Är det de Philipselementen i din -97:a så tycker jag verkligen inte att du ska byta.

    Men på slutet där så sparade man inte både här och där och just högtalarna har jag en känsla av att man köpte in nåt dyngigt sista åren..
    Om de har de så kan du alltid uppgradera till de Philips som fanns i äldre 9000CD

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: högtalare bak 9000

    Är faktiskt väldigt enkelt. Skaffa originalhögtalare från skroten(eller hämta ett par hos mig för rimlig peng), byt ut 6X9;orna som sitter där och var glad. Skruva dit skiten igen.

    Använd inte original plastlock som sitter i bilar utan fabriksmonterade högtalare. Den spricker sönder på nolltid.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Högtalare 9000
    Av varaderon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 23:09
  2. Vad för högtalare i 9000 97:a???
    Av Eddy081 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 12:06
  3. Högtalare 9000 cs -96
    Av Eazy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 18:23
  4. Högtalare i 9000 CS -92?
    Av Robert1987 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 21:34
  5. Högtalare 9000??
    Av RaLLe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 07:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •