Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    46

    Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Hur ska man plocka ut den ??sitter 4 små hål i den men vad petar man in där ??
    9-5 2,3 Sport Edition -00 Maptun steg III

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av guerini
    Hur ska man plocka ut den ??sitter 4 små hål i den men vad petar man in där ??

    Lånar in mej lite oxå här...
    Sitter med samma problem jag har as1 i min 95-02 sc och jag har skaffat orginalhögtalarna till as2. kablar är framdragna i framdörrarna men inte inkopplade samt att kabel till lilla centerhögtalaren finns inte..
    Vet inte alls hur man får ut stereon så jag kan inte koppla in det själv innan..
    Tacksam för svar!! (Har inte hittat någon tråd om detta)
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Jag plockade ut min häromdagen och då använde jag mig av 4st 3tums spikar och sedan får man försöka lirka ut stereon genom att hålla i spikarna.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Okej.. Någon som vet om det går att koppla in fram dörrhögtalarna på baksidan då som en vanlig stereo..
    Är det nå problem som uppkommer om man vill byta stereon mot en annan klassisk variant som spelar mp3.. Läste i instruktionsboken till bilen om nått att stereon va unik för bilen osv osv med nå låskoder och liknande..
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Okej.. Det verkar inte va många som kan något om det här..
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Plelle
    Okej.. Det verkar inte va många som kan något om det här..
    Hallå. Bromsa in lite nu.
    Forumet genomgår just nu en ordentlig nyrenovering och ligger nere långa stunder.

    Men till din fråga om det går att montera annan stereo än originalet, så är svaret ja.
    De flesta fabrikaten av kvalitetsapparater har anläggningar av olika kaliber.
    Kan ge ett exempel: http://www.clarion.com/se/sv/products/2 ... index.html
    Finns många fler exempel på fabrikat som har maskiner i s.k. 2DIN format, men tänkte just på detta eftersom jag själv funderar på en Clarion apparat imin gamla "harv".

    Och ja, Originalstereon är knuten till just din bil. Det går alltså inte att ha 2 9-5:or bredvid varandra och skifta apparater mellan dom. de kommer inte att fungera.
    En originalstereo måste först "giftas ur" den bil den sitter i, sedan "giftas in", vilket utförs med en handhållen dator (Tech2).

    Att på din befintliga stereo koppla in dörrhögt. fram är väl möjligt.
    Men det framgår inte i ditt inlägg hur gammal din bil är eller vilket ljudsystem du har. AS1 eller AS2. Förmodligen är det väl AS1 eftersom jag TROR att dessa endast hade högtalare i ytterkant av instrumentpanelen och bak (Bakdörrar i SC och i hattylla i SS). -Jag kan ha aningen fel någonstans eftersom jag mer eller mindre tappat bort mig i alla de varianter som funnits.
    Är det en AS1 går tyvärr inte det systemet att utveckla så mycket mer, så mitt förslag är att skaffa en maskin på eftermarkanden. Clarion har bl.a maskiner som det finns möjlighet att styra med original rattkontrollerna.

    Sådär. Nu har du i alla fall fått ett svar.
    Om forumet kommer att vara stabilt den närmaste tiden kommer du förmodligen att få fler, och kanske klokare mer uttömmande svar.
    Håll till godo så länge.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Plelle
    Okej.. Det verkar inte va många som kan något om det här..
    Du kan inte koppla in dina AS2 högtalare i din AS1 huvudenhet, för det första finns det inga fler utgångar än till dom 4 högtalare du har original! Sen är det inte samma ohm på högtalarna i AS2... skiljer inte från AS1 & AS2 på v/h instrumentpanel & v/h dörrhögtalare bak, men övriga skiljer, det är alltså inte samma ohm på dom olika högtalare i AS2!

    Lättast är nog att byta till en eftermarknadsstereo & även byta till andra högtalare!

    Här har du massor av bra info ang saabs audiosystem i 9-5!

    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Tack det va väl talat
    Jo det är en sunkig gammal AS1 som jag i min 02:a SC. Jag är verkligen jätte besviken på den.. Jag fick tag i orginal högtalare från ett AS2 system som jag så nöjd ville gå ut och sätta in men kom ju inte så långt, jag hitta högtalar kabeln i fram dörrarna men dom va dessvärre inte inkopplade skruva även bort galler till mitten högtalaren i instrument brädan och där fanns inte ens kabel. jag trodde nog att det skulle vara fördraget och inkopplat i alla kablar men att det endast skulle sakna högtalare men så va det ju inte.. Men framdörrarnas kablar undrar jag lite hur långt dom är dragna om det typ endast är till kontakten i farm dörren eller ända fram till stereon..??

    För övrigt så är inte forumsrenoveringen så där jätte kul nu när man blir nerkopplad titt som tätt men det blir nog bra när det är klart.
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Bara så att du är med på att det inte är samma huvudenhet på AS1 (Clarion) & AS2/AS3! (Pioneer)

    Din har en inbyggd förstärkare, alltså kan du inte koppla in fler högtalare, AS2 & AS3 har separata förstärkare!

    Läs på sidan jag länkade till, allt finns där!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Plelle
    Okej.. Det verkar inte va många som kan något om det här..
    Du kan inte koppla in dina AS2 högtalare i din AS1 huvudenhet, för det första finns det inga fler utgångar än till dom 4 högtalare du har original! Sen är det inte samma ohm på högtalarna i AS2... skiljer inte från AS1 på dom högtalarna som du har, men övriga skiljer, det är alltså inte samma ohm på dom olika högtalare i AS2!

    Lättast är nog att byta till en eftermarknadsstereo & även byta till andra högtalare!

    Här har du massor av bra info ang saabs audiosystem i 9-5! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    Ajfan.. Va det så illa alltså... Hmm.. Ja har ju en tanke på att byta ut stereon och högtalare vart efter men detta med AS2 högtalarna va en nödlösning då ljudet är katastrofalt i bilen.. Kompisen min har AS2 system och det är ju hästlängder bättre.. Ska kolla den länken du har.. Men jag får nog börja på då att införskaffa mej saker till att byta ut hela skiten i bilen då..

    Jaja inte så mkt att göra åt saken nu då.. Tack för svaren...
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Om du ska stoppa i en eftermarknadsstereo så har saab en insats att sätta in där din nyvarande stereo sitter, så att du får ett fack för enkel din & ett prylfack istället för din original dubbel-din stereo!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om du ska stoppa i en eftermarknadsstereo så har saab en insats att sätta in där din nyvarande stereo sitter, så att du får ett fack för enkel din & ett prylfack istället för din original dubbel-din stereo!
    Jag har en sådan sats samt en sony enkel-din i min 9-5. Ser bra ut.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Har du AS1 så ligger anslutningarna till dörrhögtalarna innanför golvmattan på högersidan vid passagerarens fötter. Skulle man göra det riktigt budget skulle jag kunna tänka mig att dra dessa kablar upp till originalstereon och koppla in dem istället för bakhögtalarna (sitter i bakdörrarna). Inte för att impedansen är helt lika, men tror inte det spelar så stor roll. Det går ju tex att koppla 4ohms bilhögtalare till hemmastereon som vanligtvis använder 8ohm utan större problem.

    Men ska man bygga om är det lika bra att göra det ordentligt. Har satt i Pioneer eftermarknadsstereo, JBL GTO-327 i panelen och Infinity 6,5" i dörrarna i min bil. Panelhögtalarna drivs av stereon, 6,5"orna av ett steg i bagaget.
    Inte så avancerat, men långt mycket bättre än det AS1-system som satt i innan.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Hmm.. Funkar dom bra dom där JBL i panelen?? inte nå problem att få dit galler efter??
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av possum
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om du ska stoppa i en eftermarknadsstereo så har saab en insats att sätta in där din nyvarande stereo sitter, så att du får ett fack för enkel din & ett prylfack istället för din original dubbel-din stereo!
    Jag har en sådan sats samt en sony enkel-din i min 9-5. Ser bra ut.

    Okej.. Har du eller nån annan en bild på hur det ser ut???
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    JBL-en går hyfsat, lite trångt under högergallret men har inte kollat närmare på det, sitter lite på sniskan än. Men de skulle passa bättre än Rockfords 3,5" enligt säljaren på BRL.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Plelle
    Hmm.. Funkar dom bra dom där JBL i panelen?? inte nå problem att få dit galler efter??
    Infinity REF-3012cf passar perfekt! http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx ... roduct=366

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Plelle
    Hmm.. Funkar dom bra dom där JBL i panelen?? inte nå problem att få dit galler efter??
    Infinity REF-3012cf passar perfekt! http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx ... roduct=366

    Ja dom ser ju inte alls fel ut men satan va dyra dom var.. Hur kommer dom låta med att bli drivna av en 4x50watts stereo??
    Eller har du stegat upp dom??
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Det var väl inte farligt? Både JBL och RF kostar 600:-, ett par Trius ett par tusen. Sen finns det nått budgetmärke för 4-500, annars finns det inte så gott om 3.5"are på marknaden.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17

    Re: Hur får man ut org stereo i 9-5 ???

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Det var väl inte farligt? Både JBL och RF kostar 600:-, ett par Trius ett par tusen. Sen finns det nått budgetmärke för 4-500, annars finns det inte så gott om 3.5"are på marknaden.

    Nä det är sant.. Det är ju drygt med stålar eftersom jag kommer få bygga/köpa från fram till ända bak.. Ja men det blir nog bra tillslut..
    95 SC 2,3T -02 MapTun Bio Steg2

Liknande ämnen

  1. Vad har jag för stereo? (9-3SS -08)
    Av Garfield i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 19:33
  2. Vad är fel på min stereo?
    Av simpann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •