Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kupefläktproblem 9000

  1. #1

    Kupefläktproblem 9000

    Hej!

    Jag har en 9000 2.3T ACC 1994,14500mil, importerad.
    Fläkten har sen i somras gnisslat då och då, ett irriterande ljud som uppkommer när acc;n står på auto. Kylningen fungerar bra.
    I augusti började fläkten helt plötsligt gå för fullt hela tiden, och det gick inte att stänga av den. Det enda sättet var att dra ut säkringen.
    Den gick för fullt ett tag, för att sedan bara gå sporadiskt.
    Det sitter ett reglerdon med 4 kylflänsar på den. Köpte ett begagnat med 6 kylflänsar, så jag fick fel men provade ändå att montera det nya. Kopplade bort batteriet som dem sa man skulle göra.
    Efter detta gick fläktet öjämt hela tiden istället, från på tomgång till full fart omväxlande. Jag trodde det var fel på reglerdonet, eller att 6-kylflänsars inte passade på 4-kylfänsars så jag lämnade tillbaka reglerdonet.
    Sen dess har inget hänt, funderar på och och tvångsköra fläkten med 12 volt och se om den går? Är det nån bra ide för att se om den funkar?
    Är det nån som har varit med om något liknande fel?

    Tacksam för hjälp
    Adam
    Adam

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Du har nog kommit på felet själv. Eller?

    Rätt styrenhet till rätt bil.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Ja, kanske skulle köpa ett som är rätt. Men vill gärna konstatera att fläkten är riktig innan jag köper ett regelerdon
    Adam

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Reglerdonet vet du ju redan var det sitter nu.
    Från det går det kablar till ett kontaktstycke och vidare till fläktmotorn.
    Sära på det och lägg - på den svarta kabeln och + på den grå, då ska fläkten snurra på med full fart.

    Btw. Tänk på att kylflänsarna på reglerdonet inte får komma åt jord, då kan det bli kaputt med reglerdonet.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Hej

    Jag råkade ut för x-akt samma på min -94:

    Detta händer, sa bilverkstaden: Fläkten börjar bli sliten o går tyngre o lättare om vartannat. Det kompenseras genom att reglerdonet släpper på mer ström o minskar om vartannat. Till slut går fläkten så tungt att ström-mängden som släpps på för att kompensera detta, får reglerdonet att haverera. Alltså: det finns risk att du kan få byta reglerdon tills hin håle löser av dig, pga att felet egentligen är en sliten fläkt. Reglerdonet med fler fingrar bör i sig funka som ersättare. Jag bytte till ett don från en nyare 9000 som hade ett till o tunnare alu-fingrar. Funkade utmärkt. Men jag bytte fläkt innan jag satte i det ny-begagnade reglerdonet. Men kopplar du 12v på fläkten kommer den troligen att snurra. Men du vet eg inte hur tungt den går.

    Mvh

  6. #6

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Hej allihopa, tack för tipsen!

    Provade att koppla 12 volt direkt till fläkten i helgen, men det hände ingenting. Så jag antar att fläktmotorn är sönder. Får skruva bort den nån dag, har bilen avställd så jag får ta det när jag hinner. Får se om det går att renovera den, eller om man behöver köpa en ny.
    Mvh Adam
    Adam

  7. #7

    Fläkten går på full fart hela tiden, går ej att stänga av

    Hej!
    Har satt i en ny fläktmotor nu och även ett nytt värmepaket i förebyggande syfte, vill inte göra om jobbet igen.
    Nu går fläkten för fullt hela tiden, så jag misstänker att reglerdonet är kass. Någon som vet om det går att renovera reglerdonet, eller måste man köpa ett nytt/begagnat?
    Går det att byta styrtransistorn i reglerdonet, och var köper man i så fall detta?
    Mvh Adam
    Adam

  8. #8

    Re: Kupefläktproblem 9000

    Hej!
    En tv/radioreparatör mätte upp att det var kortslutning i transistorn på reglerdonets kretskort. Han lödde dit en ny transistor, och vips så gick fläkten som den skulle. 160 kr för transistorn på www.bhiab.se och 200kr för ditlödningen.
    Adam

Liknande ämnen

  1. Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -99
    Av NovemberRain i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 21:43
  2. Kupefläktproblem 9-3 1.8t
    Av Ingoberra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 18:47
  3. Kupéfläktproblem OG 9-3 -00
    Av Rickard 1965 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 17:48
  4. Kupefläktproblem
    Av kamberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •