Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Thjoo!!

    Hade lite problem vid mappningen att bilen går lite för fett, men dom hittade inget fel.

    Några tips på vad det kan vara?

    tänkte byta alla vakumslangar (igen). Köpte Micros senast...ska man köpa andra kanske?
    Kan jag på något sett se om jag lyckats bli av med att den går för fett?

    Får ibland blinkande check engine. Men den dyker upp så sällan å slocknar av sig själv.

    Help me boys!

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Blinkade CE lampa är ajajaj, det betyder att katalysatorn kan ta skada vid just det tillfälle lampan blinkar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Blinkade CE lampa är ajajaj, det betyder att katalysatorn kan ta skada vid just det tillfälle lampan blinkar.
    ojda...hmm...brukar stänga av tändningen och startaom då...

    någon ide på vad det kan vara?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 965
    Medlem#
    6220

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Hur mår LMM?

    Inga läckage mellan snurra och spjäll, LMM och snurra?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Ett vanligt fel när bilen går fett e lamda fel, detta kan ju orsakas av flera saker trasig lamda eller att de läcker i avgassytet bytte du sytem i samband med uppgradering?
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    jag byttre avgassystem innan.
    Hade råkat montera 2 främre lambda, men det bytte dom när dom monterade motorn. Innan fick jag Lysande check engine ibland. Men då var ju lambdan fel.
    Det dom gjorde var att svetsa igen mitt gamla hål och monterade en ny lambda.
    Kan det vara det som gör det?

    Dom har provtryckt systemet och inte hittat något direkt läckage.
    Det var dock svå¨rt att få tätt mellan turbo och kobran. Kan det vara det som spökar?
    Jag körde ju denna motorn 300mil förra året utan några som helst problem.
    så känns mer som något som ska gått sönder i krashen eller så. Men inget stort för då hade ju killarna sett d när dom montera antar jag

    Låter inte som avgassystgemet läcker..har svetsat d på några ställen oxå.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    lmm borde d inte vara fel på...skickade med en extra ifall det skulle konstra. men antar Fredrik hade sett d vid mappningen om den varit fel
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Hej,

    Jag hade lite sånt där trassel på min gamla ett tag, då beroende på att de envisades med att inte vara tätt i anslutning till turbon. Har du stag mellan turbo och block eller kör du utan?

    Jag sätter en slant på anslutning mellan turbo och grenrör eller turbo och downpipe. Anslutning mellan kobra och turbo behöver du självklart se till att den är tät, men primärt för att undvika att turbon övervarvar och annat otrevligt. Visst, den kan ju suga in luft där som LMM inte har registrerat så det kan såklart vara därför den spökade.

    Om du kommer ihåg så reagerade jag lite över att din bil bottnade 630 cc, när jag vet att det fanns lite marginal på min vid senaste mappningen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag hade lite sånt där trassel på min gamla ett tag, då beroende på att de envisades med att inte vara tätt i anslutning till turbon. Har du stag mellan turbo och block eller kör du utan?

    Jag sätter en slant på anslutning mellan turbo och grenrör eller turbo och downpipe. Anslutning mellan kobra och turbo behöver du självklart se till att den är tät, men primärt för att undvika att turbon övervarvar och annat otrevligt. Visst, den kan ju suga in luft där som LMM inte har registrerat så det kan såklart vara därför den spökade.

    Om du kommer ihåg så reagerade jag lite över att din bil bottnade 630 cc, när jag vet att det fanns lite marginal på min vid senaste mappningen.

    Mvh

    KK
    Jo minns att du reagerade på det, visste ju något var fel men pojkarna på Maptun hittade inget

    Vad hade du för läckage på din?
    jag har inget stag från turbo till motorn.
    Dom provtryckte systemet och det verkar som d var tätt då. Får kanske ringa upp till dem igen och fråga.
    Hur märker man om man hittat felet?
    tex om jag tar loss dp och monterar fast igen och mellan turbo grenrör.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Hej,

    Du känner om bultarna inte sitter som de ska. Om du inte har stag till turbon så är risken stor att den skakar loss efter ett tag med läcka som följd. Vanliga bensinbilar är inte så känsliga men biopowerbilar börjar spöka direkt om man har en läcka efter turbon. Ta staget från en NG900, det passar rakt på.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Här är bilder på mot hemmagjorda stag med fästpunkter på downpipe/block turbo. Inte de bästa bilderna tyvärr.









    Annars tror jag på läckage någonstans i systemet framför allt trycksidan/ ut från turbo.

    Såhär körde jag ett tag


    MVH
    Schön
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Ska prova att dra fast allt igen och även se om jag inte kan bygga ett litet stag. borde inte vara några problem.

    Schön: ser inte vad du gjort vid lmm?
    tätat där eller något?

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Andreas,

    Som jag skrev, ett stag från en NG900 med T25 är helt bolt-on när man kör med MHI med #6 turbinhus på 9-5.

    Ingen vits att bygga nåt eget...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Ser du inte vad som hänt . Hela slangen och klämman hade krypit av anslutningen ut från LMM och tjuvade luft som inte mättes upp. Man såg inget uppifrån.

    Mitt fäste som sitter på downpipen hade börjat spricka och därmed läcka längs hela svetsfogen. Till slut hade hela fästet "veckats" av och därför förstärkte jag det med en vinkel. Detta läckage upptäcktes av en slump när staget till turbon skulle göras. Så det blev ett kombinerat stag för turbo och downpipe i blocket.

    Staget tar 30min att tillverka för en som inte har tummen mitt i handen.

    /Schön
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Ser du inte vad som hänt . Hela slangen och klämman hade krypit av anslutningen ut från LMM och tjuvade luft som inte mättes upp. Man såg inget uppifrån.

    Mitt fäste som sitter på downpipen hade börjat spricka och därmed läcka längs hela svetsfogen. Till slut hade hela fästet "veckats" av och därför förstärkte jag det med en vinkel. Detta läckage upptäcktes av en slump när staget till turbon skulle göras. Så det blev ett kombinerat stag för turbo och downpipe i blocket.

    Staget tar 30min att tillverka för en som inte har tummen mitt i handen.

    /Schön
    Hehe, ser typ inget på dina bilder. men kanske beror på Skärm inställningarna på min dator.
    Har du måtten uppskrivna någonstans?
    Eller måste jag ut å mäta
    tillverka blir inga problem, har absolut inte tummen mitt i handen, ogillar bara meka bilar
    (Bytte dämpare,fjädrar bak å montera avgas..sedan tröttna jag å körde upp resten till Maptun)

    KK: Behöver spara var enda liten krona som går nu, så får bli tillverka
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Re: Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?

    Mått hahaha nä ta fram lite plåt, rundjärn, en kap och borrmaskin sen är det bara att passa in efterhand på plats. Svetsmaskin glömde jag och en sprayburk.

    Konstigt att du inte ser bilderna annars hade de garanterat kunna hjälpa dig.

    Lycka till!

    Hälsn från Brasilien
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

Liknande ämnen

  1. Går bilen fett över 3000 rpm?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 19:05
  2. Bilen går fett (bland annat)
    Av totte1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 14:48
  3. Bilen går fett vid kallstart /9000 B202 T16
    Av Burns i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •