Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Koppla ur airbag passagerare, pris?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Har en 9-3 aero -06 som jag funderar på att koppla ur airbagen i för passagerarsidan. Någon som vet vad det kostar?
    9-3 aero 2,8XT

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Hittade en prisuppgift från 2005 i ett annat forum på ca 2400 för en 9-3 och ca 900 för en 9-5.
    Anledningen till att 9-3 är dyrare är att man byter säkerhetsbälte med.

    Jag betalade ca 1500 för byte på min 9-5 i år. Antar att det inte gått upp med 70% på 3 år så priserna varierar säkert en hel del.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Skulle koppla in min airbag i min og 9-3, det skulle kosta 1300kr.
    Detta var för ca 1 år sedan.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Vilken verkstad var detta?
    9-3 aero 2,8XT

  5. #5
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Nån som vet vad det kostar på en 9000 Aero -96?
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  6. #6

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Mailade Svenska Bil där jag köpte SAABen, de skall ha hutlösa 3650:- för urkoppling och byte av bälte.

    Blir till att köra barnet i baksätet!

    PS SAAB 9-3 1,8t kombi. - 07


    /Lindome

  7. #7

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    ngn som vet hur mycket det kostar på en 9-5 combi-99?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    950.- tar vi i Jönköping.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-19 klockan 13:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    27

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Jag skulle koppla ur airbag på en 9-5 -00.
    Vi hade köpt den hos saab handlaren Kronobergs bil i Växjö.
    Och skulle koppla ur den på samma ställe.

    3000SEK skulle det kosta... icke sa jag. Nu åker ungarna bak och är lika glada för det.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Volvo V40 2.0t -04

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Be dom specificera räkningen. Ett motstånd för 2kr och en halvtimme verkstan....
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-19 klockan 13:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Japp , motstånd för 3 kr och 900 för arbetet och 2000:- till chefens middag me frugan :P
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    15

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Om man vill få airbagen urkopplad på passagerarsidan, måste man gå till SAAB då? Eller kan vilken bil-berra som helst som säljer bilar och har serviceverkstad göra det?
    Mitsubishi Galant-98

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Bryr du dig överhuvudtaget om ditt barn blir ju den direkta frågan?

    Skulle du vilja placera ditt barn lutande mot en spränggranat som "berra" har desarmerat eller som tillverkaren till granaten desarmerat? Om du överhuvudtaget inte vill placera ditt barn nära en spränggranat skall du ha knottet i baksätet.

    Saab 9-5, busenkelt, tar max 10min för en erfaren mek. pris från 700-1400 är rimligt, över det är patetiskt.

    Saab 9-3SS/SC, mycket mer meck, bla. bälte skall bytas. Flertal motstånd skall monteras. Tar runt 45min för en erfaren mek. Priser från 2000-3500 är väl rimligt.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    15

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Tack för svaret davidee, även om det inte riktigt var svar på min fråga... om det nu är busenkelt att koppla ur airbagen, varför skulle jag INTE låta bil-berras mek göra jobbet? Jag antar att jag får skylla mig själv då jag uppenbarligen inte var tillräckligt specifik i min frågeställning. För koppla ur airbagen kan till och med jag göra.

    Jag försöker igen, men är lite mer precis den här gången.

    Om man vill få airbagen urkopplad, måste man göra det hos SAAB eller till SAAB knuten handlare/verkstad för att alla instanser som har något att säga till om ska tycka att det är ok om det händer något? Och då tänker jag först och främst på försäkringsbolagen och SBP.

    Eller, kan man låta en bilhandlare eller en verkstad som inte är anknutna till SAAB göra jobbet? Exempelvis bil-berras mek?
    Mitsubishi Galant-98

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Vanligtvis så gör dem ju som så att de kopplar ur airbagen och sätter dit ett motstånd, detta tänder srs lampan som de släcker.

    Själva urkopplingen och inkopplingen av motståndet kan du göra ute på parkeringen, det är väl isf när srslampan tänds som du behöver Tech2.

    Det borde ju inte kosta specielt många kronor, en halvtimmes jobb för någon som vet vad han pysslar med.
    Sen så har säkert vissa mindre seriösa bilfirmor sett detta som en chans att tjäna en extra hacka...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Sätts inte felkod när man monterar motståndet om man inte klantar sig (=har tändningen på)

    Sen skall transportstyrelsen och Saab ha underlag (=kontrakt på urkopplingen)

    Även fast det "bara" är ett motstånd som monteras så anser skulle jag att när det gäller människoliv så tar man inga risker.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    101

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Lite komiskt. När jag fick airbagen urkopplad på min passat så fick jag spec på räkningen utan att jag bad om det. Hade nog varit gladare om jag inte fått det.
    Var ngt år sedan så jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men mitt minne var att
    totalt tog de ca 800 kr vilket känndes acceptabelt. På specen stod även det klistermärke de sätter för att tala om att airbagen är urkopplad med. Det kostade 150 kr om jag inte minns fel. Det var iaf mycket dyrare än de ögglor de monterade i under stolen för att fästa barnstolen i.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-19 klockan 13:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Vad menas med att verkstaden "kopplar ur" airbagen? Menas att man tar bort krutladdning etc. eller tar man bara bort alla kablar etc.?

    Har det förekommit några incidenter där någon kudde har löst ut trots att den "ska" ha varit bortkopplad?

    Frågar eftersom jag funderar på att sätta dotterns bilbarnstol fram istället för att som nu ha den bak. Mkt lättare när man är ensam i bilen med henne.

    Förresten; är passagerarkrockkudde standard i alla 9-5 MY06? På Vagnsspecifikationen från fabrik som följer med min bil står det under Smart Airbags: "U PASS-S"

    Eller är Smart Airbags något annat???
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Vad menas med att verkstaden "kopplar ur" airbagen? Menas att man tar bort krutladdning etc. eller tar man bara bort alla kablar etc.?
    I fallet 9-3 SS/SC byts bältet med tillhörande laddning. Det är den enda airbagen som tas bort.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Koppla ur airbag passagerare, pris?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Vad menas med att verkstaden "kopplar ur" airbagen? Menas att man tar bort krutladdning etc. eller tar man bara bort alla kablar etc.?

    Har det förekommit några incidenter där någon kudde har löst ut trots att den "ska" ha varit bortkopplad?

    Frågar eftersom jag funderar på att sätta dotterns bilbarnstol fram istället för att som nu ha den bak. Mkt lättare när man är ensam i bilen med henne.

    Förresten; är passagerarkrockkudde standard i alla 9-5 MY06? På Vagnsspecifikationen från fabrik som följer med min bil står det under Smart Airbags: "U PASS-S"

    Eller är Smart Airbags något annat???
    Nej det har inte hänt något rapporterat fall där en bevisligen urkopplad airbag ändå har löst ut men visst kan man vara konspiratorisk om man vill. Jag finner det osannolikt att ett dylikt fall inte hamnat i media. Därimot finns det fall när verkstaden (tror det var VW) kopplat ur förarbagen istället för passagerarbagen. Man bör vara med själv i verkstaden och konstatera att kabeln verkligen är urkopplad.

    Smart airbags är ett lagstadgat system i USA som automatiskt stänger av airbagen när det placeras en barnstol i passagerarsätet. DET systemet hade jag inte litat på även om det inte heller där finns något dokumenterat fall. Systemet finns bara i USA och därför är din bil utan detta system. U som i utan...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Koppla ur passagerarairbag NG9-3
    Av X i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2024-03-12, 11:24
  2. Koppla ur Airbag på 9-5 -02:a??
    Av Cobolt_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:25
  3. Airbag passagerare Saab 93 Aero 01
    Av Fawedde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 19:56
  4. Koppla ur airbag på en 9-3?
    Av KNAK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •