Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Datakabel mellan laptop och bilen

  1. #1

    Datakabel mellan laptop och bilen

    Hej
    Är det någon som vet hur man kopplar ihop sin dator med bilen och vilka programvaror som finns att köpa.
    Bilen är en 9-3 -02.

    mvh Thomas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Allt Du behöver finns på www.scantool.net
    (Du behöver ett ISO-interface)

    M.v.h.
    This profile is dead...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Fungerar den till min 9000 -90 med?

    Är det nån som har erfarenhet utav progget?

    MVH Oscar

    EDIT: Såg att den inte supportade min bil Finns det inget annat program som fungerar till min sort ???
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av sondell
    EDIT: Såg att den inte supportade min bil Finns det inget annat program som fungerar till min sort ???
    Det är ingen som gjort några framsteg där ännu, tyvärr.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Jag beställde ett sådant kitt från digimoto (USA) i fredags, idag kom den fram! ska bli lite spännande att testa alla grejor.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jag beställde ett sådant kitt från digimoto (USA) i fredags, idag kom den fram! ska bli lite spännande att testa alla grejor.

    Mvh Martin
    Du får ju gärna berätta om den!!! Vad hardu för bil ??

    MVH OscaR
    Saab ng900 SE 2.0T -97

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Det är en 9-3 T5, vet inte om detta passar till din bil.
    '

    Mvh martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Har grejorna från Scantool. Funkade bra på min 9-3 TID -00, 0ch lika bra på min 9-5:a -04.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Vad gör ni när ni kopplar in datorn i bilens system? Ändrar färgen på instrumentbelysningen, kollar däcktrycket eller e det för att kunna leka "fast and furious" så man kan spela tetris med datorn i passagerarsätet medans man kör ett 402meters race på tre minuter?

    "Vanliga" lekmän ska väl inte knappa runt i motorstyrsystemet och ändra, bränsle/laddtryck tändinställningar etc? Kan inte det sluta illa?

    Så jag vill ju veta om det e nått jag kan ha ANVÄNDNING av till seriöst mekande? Då måste man ju köpa...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    "Vanliga" lekmän ska väl inte knappa runt i motorstyrsystemet och ändra, bränsle/laddtryck tändinställningar etc?
    Det vanliga OBD2-protokollet medger inte att man gör några sådana ändringar i motorstyrningen.
    Det man gör med t.ex. scantools grejer är avläsning/radering av fekoder och avläsning av insugstemp, kylvattentemp, bränsleblandning, tändvinkel, genomlupen luftmassa, spjälläge, hastighet på bilen, motorns varvtal o.s.v.


    Sedan kan man ju om man vill t.ex. i realtid logga tändvinkel mot varvtal och spjälläge (eller genomlupen luft) för att "spionera" lite på vad trimfirman har gjort...



    Så var det med det...



    M.v.h.
    This profile is dead...

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    "Vanliga" lekmän ska väl inte knappa runt i motorstyrsystemet och ändra, bränsle/laddtryck tändinställningar etc?
    Det vanliga OBD2-protokollet medger inte att man gör några sådana ändringar i motorstyrningen.
    Det man gör med t.ex. scantools grejer är avläsning/radering av fekoder och avläsning av insugstemp, kylvattentemp, bränsleblandning, tändvinkel, genomlupen luftmassa, spjälläge, hastighet på bilen, motorns varvtal o.s.v.


    Sedan kan man ju om man vill t.ex. i realtid logga tändvinkel mot varvtal och spjälläge (eller genomlupen luft) för att "spionera" lite på vad trimfirman har gjort...



    Så var det med det...



    M.v.h.
    Då låter det heltklart som nått man har lite användnng för ändå.
    Misstänkte att ändrngar programvaran inte var att föredra, oj vad mycket
    kul man skulle få läsa här på forumet då...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    242
    Mina erfarenheter av ScanTools (DigiMoto) OBD2-inteface är att det inte funkar så bra på alla bilar.

    Att lådan har OBD2-gränssnitt och att bilen har det betyder inte att dom förstår varandra. Min teori är att bilen måste ha stöd för EOBD2 för att det skall funka med ScanTool lådan och EODB2 har alla bilar tillverkade fr.o.m. januari 2001.

    Igentligen är det väl inte när bilen är tillverkad utan när bilens "programvara" är tillverkad eller om den har stöd för EOBD2.

    Jag har provat min ScanTool låda på följande bilar och MISSLYCKATS:

    Saab 9-5 -00 (min bil )
    Opel Corsa -99
    VW Golf -95

    ..och har provat min ScanTool låda på följande bilar och LYCKATS:

    Saab 9-5 -02
    Volvo V70 -03

    Samtliga bilar ovan har ODB2 enligt ISO standarden och borde funka enligt ScanTools uppgifter men jag är inte så säker på att det som dom skriver är hela sanningen.

    Vill gärna ha synpunkter på mina spekulationer för att lära mig mera.

    Skulle vara intressant om dom som har erfarenhet av ScanTool skriver vilka bilar det funkar på resp. inte funkar på.

    /Tomas

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    "Vanliga" lekmän ska väl inte knappa runt i motorstyrsystemet och ändra, bränsle/laddtryck tändinställningar etc?
    Det vanliga OBD2-protokollet medger inte att man gör några sådana ändringar i motorstyrningen.
    Det man gör med t.ex. scantools grejer är avläsning/radering av fekoder och avläsning av insugstemp, kylvattentemp, bränsleblandning, tändvinkel, genomlupen luftmassa, spjälläge, hastighet på bilen, motorns varvtal o.s.v.


    Sedan kan man ju om man vill t.ex. i realtid logga tändvinkel mot varvtal och spjälläge (eller genomlupen luft) för att "spionera" lite på vad trimfirman har gjort...



    Så var det med det...



    M.v.h.
    Då låter det heltklart som nått man har lite användnng för ändå.
    Misstänkte att ändrngar programvaran inte var att föredra, oj vad mycket
    kul man skulle få läsa här på forumet då...
    Sen kan det juh va lite kul o få veta hur skiten funkar, jag menar alla kan väl vrida på en startnyckel o få bilen o rulla, men sen finns det ju dom som bara är LITE intresserade av hur deras 300 000 kronors investering egentligen fungerar, och då kan datorn komma till hjälp. Många (som jag) är kanske bara väldigt impade av detta tekniska underverk, jag menar: Tänk att kunna koppla in en dator!!! och få alla värden från sensorer och annat mojs. Säger bara COOOLT SATAN!
    Scantools grejer medger ju bara avläsning samt radering av felkoder, så det är kanske tur att man själv inte sitter på en Tech-II, för då kanske man hade ställt till det rejält för sig.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Mina erfarenheter av ScanTools (DigiMoto) OBD2-inteface är att det inte funkar så bra på alla bilar.

    Att lådan har OBD2-gränssnitt och att bilen har det betyder inte att dom förstår varandra. Min teori är att bilen måste ha stöd för EOBD2 för att det skall funka med ScanTool lådan och EODB2 har alla bilar tillverkade fr.o.m. januari 2001.

    Igentligen är det väl inte när bilen är tillverkad utan när bilens "programvara" är tillverkad eller om den har stöd för EOBD2.

    Jag har provat min ScanTool låda på följande bilar och MISSLYCKATS:

    Saab 9-5 -00 (min bil )
    Opel Corsa -99
    VW Golf -95

    ..och har provat min ScanTool låda på följande bilar och LYCKATS:

    Saab 9-5 -02
    Volvo V70 -03

    Samtliga bilar ovan har ODB2 enligt ISO standarden och borde funka enligt ScanTools uppgifter men jag är inte så säker på att det som dom skriver är hela sanningen.

    Vill gärna ha synpunkter på mina spekulationer för att lära mig mera.

    Skulle vara intressant om dom som har erfarenhet av ScanTool skriver vilka bilar det funkar på resp. inte funkar på.

    /Tomas
    På min 9-3 -00, så funkade det. Fick dock bara fram vissa värden genom att stänga av andra funktioner i Scantools mjukvara. Varför vet jag inte.
    Vässa värden kom inte alls upp, men det kan ju ofs ha att göra med att det var en Diesel...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Mina erfarenheter av ScanTools (DigiMoto) OBD2-inteface är att det inte funkar så bra på alla bilar.

    Att lådan har OBD2-gränssnitt och att bilen har det betyder inte att dom förstår varandra. Min teori är att bilen måste ha stöd för EOBD2 för att det skall funka med ScanTool lådan och EODB2 har alla bilar tillverkade fr.o.m. januari 2001.

    Igentligen är det väl inte när bilen är tillverkad utan när bilens "programvara" är tillverkad eller om den har stöd för EOBD2.

    Jag har provat min ScanTool låda på följande bilar och MISSLYCKATS:

    Saab 9-5 -00 (min bil )
    Opel Corsa -99
    VW Golf -95

    ..och har provat min ScanTool låda på följande bilar och LYCKATS:

    Saab 9-5 -02
    Volvo V70 -03

    Samtliga bilar ovan har ODB2 enligt ISO standarden och borde funka enligt ScanTools uppgifter men jag är inte så säker på att det som dom skriver är hela sanningen.

    Vill gärna ha synpunkter på mina spekulationer för att lära mig mera.

    Skulle vara intressant om dom som har erfarenhet av ScanTool skriver vilka bilar det funkar på resp. inte funkar på.

    /Tomas
    Hej!

    Har också testat på en 9-5 00:a & inte fått det att funka, vet att verkstaden där den bilen lämnades inte heller fick kontakt med sin utrustning, vet inte vad de använde för grejor.
    Däremot funkar Scantool-grejorna hyfsat till min 9000 -97:a. Använder medföljande programmet Digimoto. Dock hänger sig utrustningen ibland, då kan det ibland hjälpa att starta om programmet men ibland måste man lossa kabeln mellan bil & interface. Tänker testa mer med OBD II logger & diverse andra program jag tagit hem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Själva OBD standarden dvs. ISO9142, KWP2000 och KWPonCAN mm stödjer mer än bara avläsning av felkoder och realtids värden.

    Man kan göra adaptioner dvs. justera värden inom ett visst intervall, men man kan även ladda ner eller ladda upp mjukvara från ECU'n. Detta är dock mer komplicerat än att begära felkoder eller läsa realtidvärden.
    Största skillnaden är att man vid mjukvaru uppdatering använder fysisk adress istället för funktionell som är vanligast vid data avläsning och att man använder seed/key nycklar.

    Honken

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    26
    Ok, förutsatt att detta funkar, vilket det verkar göra på min 9-5 -02, så är detta den perfekta utökningen av min CarPC! Men vad är det jag ska köpa? Om jag köper ett ElmScan ISO Scan Tool ($99.95), klarar jag mig då, dvs kan jag läsa av hastighet och annat godis då? Det verkar som mjukvaran är gratis från deras hemsida, eller är jag helt ute och cyklar?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Jag köpte mitt ElmScan kit från http://www.penoren.com/ (Svensk återförsäljare) för att slippa allt ev. krångel med garantier, tull, moms och så vidare (det skiljer ju bara 200:- i pris vilket motsvarar momsen).

    Visst är det nästan ett måste i en carputer, och det är även till det min är tänkt att användas. Mjukvaran som är gratis är väl inget under av användarvänlighet, men den går ju att använda.
    Det finns ju komreciella mjukvaror ~$40 som är lite snyggare och mer överskådliga...
    Sedan så jobbas det ju på en skin-bar ODBII mjukvara på mp3car.com

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. Bilen växlar mellan att dra åt höger och vänster
    Av Semb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 17:59
  2. Monterad Laptop i bilen vid bankörning! Tillåtet?
    Av HP i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 15:43
  3. Bilen dör mellan växlingarna
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 22:33
  4. Bilen guppar i bak mellan 90 och 110kmt.
    Av 9kltt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •