Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

  1. #1

    Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Var inte det lättaste! Skulle in och regga min 9-3 Aero TTID -09 med 122 mil på mätaren som har fått en motoruppgradering installerad vid leverans! Med denna följde ett certifikat med alla mätdata för effekt, CO-utsläpp samt förbrukning och buller! Då jag har hört att det tidigare har varit bekymmer med dessa intyg tidigare kontaktade jag Bilprovningens Tekniska avdelning ang detta tidigare i veckan!

    Dom fick ta del i samtliga uppgifter som stod på mitt intyg och lovade att återkomma under dagen med ett svar! Så skedde också, och jag fick klartecken att intyget var ok, och att det bara var att åka in och göra en regbesiktning gällande FOP9A /Mjukvaruuppgradering!

    Sagt o gjort. Väl inne på besiktningen konstaterades att det saknades en sk "Provrapport enl bilaga 2 i 70/220/EEG" om hur certifikatet har tagits fram! Det visade sej att min ÅF hade glömt att skicka med detta så man godkände alltså inte certifikatet som Tekniska, dagarna innan hade gett klartecken till!

    I Bilprovningens handlingar står det att denna provrapport ska gälla aktuellt fordon, samt att att man inte accepterar intyg, medans i SAAB:s Besiktningsinstruktion för Hirsch motoruppgradering står det att certifikatet ska vara fordonsspecifik, samt att provrapporten ska vara fordonstypsspecifik, vilket jag tolkar som att det första intyget måste överrensstämma med bilens chassinummer, medans det senare enbart behöver gälla för ett "likvärdigt" fordon..

    Kruxet är att den provrapport som skickades med (fick den i eftermiddags av ÅF) är således från en annan bil med manuell låda, medans min bil har automat. Ska bli oerhört spännande att se vad detta slutar..

    Nästa bekymmer blev då att min bil fick underkänt och föreläggande om fullständig regbesiktning efter den 10/11, och fram till dess kan jag göra en "efterkontroll" av regbesiktningen!

    Skulle då papperna underkännas igen och det inte går att få fram nya, godkända papper har alltså min bil körförbud from 11/11! Jag försökte även att avbryta regbesiktningen, vilket inte längre är möjligt pga nya regler! Detta trots att jag påpekade att jag fått ok från tekniska som gav mej klartecken!

    Detta gjorde mej rejält irriterad och menade på att Bilprovningen/Tekniska har skuld till detta, och att jag har hamnat i kläm pga deras interna kommunikationsproblem. Detta medförde att jag kommer att göra anspråk på alla extra kostnader detta drar med sej och mer eller mindre tvingade stationschefen att skriva ett "ansökningspapper om skadestånd" där dom ersätter alla extra kostnader om dom anser sej ha gjort fel, och jag fick med mej ett sådant hem! Vägrade i princip att lämna hallen innan jag fått detta papper! Nu var det ju iofs lite oturligt att ÅF missade att skicka med provrapporten, men tekniska gav ju som sagt ok. Nu har ÅF lovat att ta extrakostander, samt lösa detta på bästa sätt!

    Alt 2 är då att återställa bilen till original, och då krävs ett ursprungsintyg från SAAB automobil för att återställa den och den blir godkänd igen. Skräckscenartiot skulle vara om SAAB vägrar att skriva ut ett sådant intyg! Ja, då blir det skroten nästa och ÅF får beställa en ny bil till mej då bilen hamnar i ett "moment 22" som inte ens går att vänta ut tidsmässigt... Nu lär ju inte det sistnämda hända, men det vore ju förskräckligt om man tvingas skrota en -09:a...

    Så ska ni in och regbesiktiga en Hirschuppgradering; -Se till att det finns både ett certifikat och en av Hirsch stämplad provrapport enl 70/220/EEC...

    Fortsättning följer nästa vecka...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Helt sjukt
    Lycka till med bilen och hoppas allt går bra

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Varför regbes man? Bara för att få Hirsch på pappret eller ?

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt

  4. #4

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Varför regbes man?
    Ja, det kan man undra!

    Med facit i hand kanske man skulle skippat det, men det finns några saker som gjorde att jag ändå valde att göra det.

    När nybilsgarantin går ut efter två år går motorgarantierna över till försäkringsbolag. Dom kräver med all säkerhet en inreggning om den ska gälla!

    Andrahandsvärdet på bilen ökar troligtvis med Hirsch inreggat, vilket ett vanligt "eftermarknandstrim" normalt sett inte gör, utan tvärtom kan sänka värdet...

    Dom genomsnittliga CO-utsläppen blir lägre, och då blir även skatten något lägre... Marginellt dock!

    Kostar "bara" 650 kr att regga den.. (Om det nu inte blir strul dvs...) Är billigare än 1 års tilläggsförsäkring på tex BSR!
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 187
    Medlem#
    6124

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Varför gjorde inte din Saab verkstad regbesiktningen, det brukar ju lösas vid uppgraderingen.

    Så sköts det i alla fall vid min Saab handlare.

    Vad säger säljaren du köpt bilen av?? Ligger ju i deras intresse att lösa detta åt dig.

    Mvh Håkan

  6. #6

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Varför gjorde inte din Saab verkstad regbesiktningen, det brukar ju lösas vid uppgraderingen.

    Så sköts det i alla fall vid min Saab handlare.

    Vad säger säljaren du köpt bilen av?? Ligger ju i deras intresse att lösa detta åt dig.

    Mvh Håkan
    Det var av praktiska och tidsmässiga skäl jag åtog mej att göra det istället, då vi inte har nån besiktningsstation närmare än fem mil bort som kan regga, och jag andå åker förbi ett par ggr i veckan!! Nu har jag full uppbackning av ÅF och kommer att få kompensation för detta.. Dom glömde ju att ge mej alla papper...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 187
    Medlem#
    6124

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Härligt att dom hjälper dig, skönt med säljare som bryr sig

    Mvh Håkan

  8. #8

    Re: Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!

    Sådärja!

    Nu är bilen reggad och klar med uppgraderingen!..

    Dom skulle bara registera samtliga data som är ändrade också. Bara hoppas att dom inte knappar in nåt fel så det påverkar skatten osv..

    Men! Det höll på att gå åt skogen denna gången också. Detta för att man på AB Svensk Bilprovning knappt vet hur man ska hantera en sådan här reggning, trots certifikat och provrapporter. Man skulle lika förbaskat börja ifrågasätta papperna, och detta var på en annan station än förra försöket där man gjorde samma sak efter femtielva telefonsamtal och 2 timmars letande.. Nu gick det lite smidigare..

    Nu kom det som väl var en annan besikningstekniker "och lade sej i ganska tidigt", som hade kollat upp dessa intyg från Hirsch vid ett annat tillfälle och sa att dom var helt ok! Den tekniker som först tog hand om min bil idag hade inte ens hört talas om att det gick att regga om med en "chiptrimmning". När han väl hade accepterat intygen tog det max 5 minuter...

    Tycker det är skrämmande att bilprovningen knappt vet vad dom sysslar med, då det tydligen bara är vissa tekniker som vet hur man ska gå tillväga! Finns alltså inga klara instruktioner hur dessa intyg ska tolkas mm...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

Liknande ämnen

  1. Hur mycket höjer Hirsch motoruppgradering bilensvärde ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 23:02
  2. Regbesiktiga 99a med T16, Nya bestämmelser?
    Av billinge saaben i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 23:42
  3. Hirsch motoruppgradering senare årsmodeller NG9-3
    Av Tripod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 14:24
  4. regbesiktiga og900 med bur från rallyimport?
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 00:40
  5. Motoruppgradering 9-3 1.8t
    Av djanas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •