Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Har en fråga angående transformatorer och spänningsregulatorer.

    Ska bygga lite effektpedaler till min gitarr-rigg och tänkte även bygga en gemensam spänningsregulator för att ta ut 9V till dem. Mest för att slippa ha en massa sladdar och nätadaptrar i mitt rack.
    Länk till schema på regulatorn: http://www.generalguitargadgets.com/dia ... _ps_sc.gif
    Jag tänkte ha en maxström på runt 1000mA eller lite mer.
    Behöver jag då en transformator som ger 1000mA vid 25V eller räcker det att den ger 360mA vid 25V för att jag ska kunna ta ut 1000mA vid 9V?

    Hur tänker man här? Är inte så hemma på elektronik, men håller på och lär mig. Jag antar att det kommer behövas 1000mA vid 25V från trafon, eftersom spänningsregulatorn egentligen bara skapar ett spänningsfall som gör att man alltid får 9V ut från den. Eller tänker jag fel?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Trafon måste klara den stöm du skall plocka ut. Kretsen är onödigt jobbig, finns fasta regulatorer som bara kräver några tantalkondingar mellan ref.jord o in/ut.
    Kolla på "7809" regulator, finns lite olika varianter, tål mer eller mindre ström.

    Det räcker VÄL om trafon lämnar 15 V, att ha 25 V gör bara att regulatorn blir varm i onödan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Ok, då var det som jag misstänkte.
    Anledningen till att jag kör en mer avancerad krets är för att få jämnare spänning för att minimera brum från mina pedaler. De har ju rätt hög gain vilket kan ge en del brus. Ju mindre desto bättre.
    Har dock även funderat på en lösning med LM78xx-regulator. LÄNK
    Men jag får se vad det blir. Ingen stor skillnad i kostnad.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Kom på en till fråga, lite enklare dock:
    Kan man koppla ihop minus-sidan, efter likriktining och reglering till 9V, med jorden i nätsladden (skyddsjorden), eller kommer jordfelsbrytaren gå då?
    Rimligtvis har väl minuspolen -4,5V i potential jämfört med skyddsjorden eller? Kan tillägga att trafo, regulator samt mina hembyggda effekter kommer samsas i en racklåda och den lådan kommer funka som gemensam jordpunkt för alla effekterna för att undvika "jord-loopar".

    Var kopplar jag skyddsjorden i en sådan konstruktion? Ska man skita i att jorda?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Tjo!

    Båda modellerna bör fungera hyffsat, men den andra med en fast 7809-regulator är ju onekligen enklare än en justerbar regulator.

    Angående uteffekt från transformatorn är det precis som DrBoost säger så att den måste klara samma ström som du tänkt ta ut, detta eftersom de regulatorer du tittat på är av den linjära modellen. De bränner med andra ord av all spänning du inte vill ha som värme. Därav kommer nästa probem, att bränna av 16V (25-9) i upp mot en ampere ger dig typ 16W värme, ganska så mycket med andra ord. Behövs en hyffsad kylfläns om du ska klara av det passivt. En 15V trafo ger betydligt mindre värme i regulatorn som du förstår.

    Finns klar risk att du får brum på 100Hz från kretsen också, blir det så så sätt några kondingar till på ingångs-sidan till regulatorn. Du vill inte att spänningen på ingången ska sjunka under utgångsspänningen plus dropout-spänningen på regularorn. En likriktad sinus är ju fortfarande långt ifrån stabil, och stor del av tiden är spänningen lägre än den som krävs för att få stabil utspänning från regulatorn.

    Angående jordning skall du inte koppla ihop signaljord och skyddsjord. Koppla chassit till skyddsjorden och koppla ihop signaljorden i en fin stjärna så minimerar du risken för loopar. Kan tilläggas att i och med transformatorn så är nätspänningen och den interna strömförsörjningen galvaniskt skiljda, alltså flyter din signaljord i relation till skyddsjorden. Så visst kan man koppla ihop dem, det är bara inte rätt. Jag vet ärligt talat inte om en jordfelsbrytare skulle reagera eller inte.


    Vill du göra en effektivare nätdel kan du titta på switchade konstruktioner, där slipper man flera av problemen som finns i linjära byggen. Dock är de avsevärt mer komplicerade så har du ingen erfarenhet är det antagligen lika bra att hålla sig borta från dem. Sen har jag fått intrycket av att i audio-sammanhang är det många som ogillar switchade nätdelar, anses väl att man får störningar från dem. Med hög nog switchfrekvens och väl valda komponenter bör det dock inte vara något problem. Och på en elgitarr lär det ändå inte märkas något, de låter ju ändå bara illa!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Tjo!

    Båda modellerna bör fungera hyffsat, men den andra med en fast 7809-regulator är ju onekligen enklare än en justerbar regulator.

    Angående uteffekt från transformatorn är det precis som DrBoost säger så att den måste klara samma ström som du tänkt ta ut, detta eftersom de regulatorer du tittat på är av den linjära modellen. De bränner med andra ord av all spänning du inte vill ha som värme. Därav kommer nästa probem, att bränna av 16V (25-9) i upp mot en ampere ger dig typ 16W värme, ganska så mycket med andra ord. Behövs en hyffsad kylfläns om du ska klara av det passivt. En 15V trafo ger betydligt mindre värme i regulatorn som du förstår.

    Finns klar risk att du får brum på 100Hz från kretsen också, blir det så så sätt några kondingar till på ingångs-sidan till regulatorn. Du vill inte att spänningen på ingången ska sjunka under utgångsspänningen plus dropout-spänningen på regularorn. En likriktad sinus är ju fortfarande långt ifrån stabil, och stor del av tiden är spänningen lägre än den som krävs för att få stabil utspänning från regulatorn.

    Angående jordning skall du inte koppla ihop signaljord och skyddsjord. Koppla chassit till skyddsjorden och koppla ihop signaljorden i en fin stjärna så minimerar du risken för loopar. Kan tilläggas att i och med transformatorn så är nätspänningen och den interna strömförsörjningen galvaniskt skiljda, alltså flyter din signaljord i relation till skyddsjorden. Så visst kan man koppla ihop dem, det är bara inte rätt. Jag vet ärligt talat inte om en jordfelsbrytare skulle reagera eller inte.


    Vill du göra en effektivare nätdel kan du titta på switchade konstruktioner, där slipper man flera av problemen som finns i linjära byggen. Dock är de avsevärt mer komplicerade så har du ingen erfarenhet är det antagligen lika bra att hålla sig borta från dem. Sen har jag fått intrycket av att i audio-sammanhang är det många som ogillar switchade nätdelar, anses väl att man får störningar från dem. Med hög nog switchfrekvens och väl valda komponenter bör det dock inte vara något problem. Och på en elgitarr lär det ändå inte märkas något, de låter ju ändå bara illa!
    Ok, tror jag kör på en 15V trafo, fast det verkar funka utan kylfläns vid 25V för dom som driver hemsidan jag hittade kretsen på. Förmodligen pga att man inte tar ut 1 ampere, utan ser till att ha mycket extra kapacitet.
    Det kommer sitta två kondingar på ingångssidan, en 1000uf elektrolyt och en 0,1uf metallfilm, är inte helt säker på varför man har den lilla kondingen med dock? Hur mycket mer kan behövas om jag väljer en 15V trafo tror du?
    Koppla signal-jorden i en stjärna, hur menar du då?

    Tack för svaret, DrBoost också för den delen
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Det kommer sitta två kondingar på ingångssidan, en 1000uf elektrolyt och en 0,1uf metallfilm, är inte helt säker på varför man har den lilla kondingen med dock? Hur mycket mer kan behövas om jag väljer en 15V trafo tror du?
    Tror det räcker bra med de kondingarna. Den lilla är med för att små kondingar reagerar snabbare, så väldigt små snabba spikar i förbrukningen som den stora inte klarar av tar den lilla. I det här fallet fungerar den troligtvis mest som avstörningskonding. Ha dock i åtanke att analog elektronik inte är min starkaste sida, jobbar mest bara med digitala prylar. Ska man ha en avstörningskondensator i grejjerna jag sysslar med så står det i databladet.

    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Koppla signal-jorden i en stjärna, hur menar du då?
    Koppla ihop alla (signal)jordledningar i en punkt med så litet avstånd från varandra som möjligt. Använder du exempelvis kabelskor så kopplar du alla i en och samma bult.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    [quote=Trekmeister]
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Det kommer sitta två kondingar på ingångssidan, en 1000uf elektrolyt och en 0,1uf metallfilm, är inte helt säker på varför man har den lilla kondingen med dock? Hur mycket mer kan behövas om jag väljer en 15V trafo tror du?
    Tror det räcker bra med de kondingarna. Den lilla är med för att små kondingar reagerar snabbare, så väldigt små snabba spikar i förbrukningen som den stora inte klarar av tar den lilla. I det här fallet fungerar den troligtvis mest som avstörningskonding. Ha dock i åtanke att analog elektronik inte är min starkaste sida, jobbar mest bara med digitala prylar. Ska man ha en avstörningskondensator i grejjerna jag sysslar med så står det i databladet.

    Citat Ursprungligen postat av "wesslan_theman":3ahy93ac
    Koppla signal-jorden i en stjärna, hur menar du då?
    Koppla ihop alla (signal)jordledningar i en punkt med så litet avstånd från varandra som möjligt. Använder du exempelvis kabelskor så kopplar du alla i en och samma bult.[/quote:3ahy93ac]
    Ok, vad bra. Då löser det sig nog.
    Får lägga upp en bild på skapelsen sen när den är klar,hehe.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Hej !

    Man brukar koppla en konding mellan in-jord och en konding mellan ut-jord med kortast möjliga tåtar. Med FÖRDEL har man ref. jorden på regulatorn som kopplingspunkt, detta brukar ge bäst stabilitet och minst brus. Jag brukar ta några små tantalkondingar för att stabilisera regulatorn. Parallellt med utgångsklämmorna så lägger jag en elyt på kanske 220-470 uF, en tantal på 1 uF samt en keramisk på 10 nF plus en bleederresistor för att läcka några mA (ladda ur kondingarna).

    Du SKALL INTE koppla ihop "minus" med skyddsjorden, om inte annat så får du en risk för jordslingar med på följande brum alternativt sömnlösa nätter... Låt utgången flyta.

    Använd en kylfläns, några få watt i en TO-220 kapsel blir rätt varmt, för varje 10 C du ökar tempen halveras livslängden. Behövs inte stora kylaren.

    Gammaldags linjära regulatorer är att föredra, ge mycket mindre störningar än switchade dito...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Elektronikfråga, spänningsregulator ~230V->=9V *fler fråg

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Du SKALL INTE koppla ihop "minus" med skyddsjorden, om inte annat så får du en risk för jordslingar med på följande brum alternativt sömnlösa nätter... Låt utgången flyta.

    Använd en kylfläns, några få watt i en TO-220 kapsel blir rätt varmt, för varje 10 C du ökar tempen halveras livslängden. Behövs inte stora kylaren.
    Ok. Blir att använda isolerade uttag och inte koppla ihop skyddsjord och minus för att undvika att få en jordloop mellan stärkaren och lådan genom skyddsjorden. Kan väl vara smart också att kolla så inte några andra av mina rack-enheter har signaljord och skyddsjord sammankopplade.
    Kör med kylfläns också, eftersom du säger det . Kostar knappt 3 spänn extra, så...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. 12v till 230v omvandlare?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 20:02
  2. Nackdelar med LED-lampor (230V)?
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 06:27
  3. Byta 230V-strömbrytare mot kontaktuttag?
    Av cedete i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 20:33
  4. Ng900 T startar inte (ibland) -nu värre, elektronikfråga-
    Av HELLracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 01:33
  5. 12V -> 230V (Växelriktare)
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •