Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Vill reda ut dehär med rattlås på min 93ss..
    Har förstått att de är lite av en barnsjukdom på -03.
    De som ploppa upp i SID först var Rattlås fel stanna på säker plats kontakta verkstad.
    Nu ett par veckor senare kom det antisladdsystem ur funktion, ABS ur funktion.
    Ibland hände det att hastighetsmätare slutar fungera även farthållaren.
    Och oftas har de bara vart att starta om bilen, så får man kontroll OK så är det bara köra sen kan de inte komma på typ 2 veckor sen rätt va de är så pluppar de upp igen.. Idag gick de så långt att alla meddelnade kom efter varann, så ja stängde av bilen o när jag skulle starta den igen var den hel död. händer inget. inte dedär klicket som blir när man stoppar i nyckeln.
    Men SID visar kontroll OK.. fattar inget..

    Räcker det att byta tändningslås som ja förstått vart lösningen på de mesta?
    Kommer bilen bara att starta snart igen eller blir det till att bogsera?..

    Väldigt tacksam för svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19
    Fick iallafall igång bilen nu, gjorde ingenting.. försökte ett par gånger fungerade inte.. sen blev jag lite smått förbannad så jag vred på nyckeln från ON till ST några gånger i snabbföljd o sen startar bilen..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Som jag ser det är det åtminstonde en enkel och billig sak att börja med. Jag bytte mitt lås själv och själva låset gick på ca 800 kr.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Som jag ser det är det åtminstonde en enkel och billig sak att börja med. Jag bytte mitt lås själv och själva låset gick på ca 800 kr.
    Jag ska lämna in den i veckan, hade du även problem med att Antispinn och antisladd lampan tände sig och varna i SID? Inga problem nu efter?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Det fel jag hade var ett mekaniskt fel som gjorde att bilen trodde att det satt en nyckel i hela tiden. Men vad jag har sett här på forumet så har det många gånger varit tändningslåset som har varit boven när bilen kör ut ett gäng felmeddelande.

    Det enda negativa med det nya låset är att det har sparats in på belysningen runt låset, lite tråkigt.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Min verkstad trodde att det var CIM det som sitter i ratten o har med antispinn antisladd rattlås osv, att göra.. Bara ett nytt CIM skulle kosta 3600:-, För att felkoderna gav CIM som fel.. men de borde det väl göra även om det var tädningslåset som var fel alltså att den ger felkod för CIM ?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Citat Ursprungligen postat av Böxx
    Min verkstad trodde att det var CIM det som sitter i ratten o har med antispinn antisladd rattlås osv, att göra.. Bara ett nytt CIM skulle kosta 3600:-, För att felkoderna gav CIM som fel.. men de borde det väl göra även om det var tädningslåset som var fel alltså att den ger felkod för CIM ?
    Min gissning är också tändlåset. Undrar egentligen hur vanligt det är att det är något annat än just tändlåset som skapar dessa bekymmer, såvitt jag vet sett så har ingen beskrivit liknande problem, där det inte varit tändningslåset.
    Nåväl, hade även jag ett jävla problem att få min verkstad att tro att det var tändningslåset som var fel. Efter mååååånga besök så bad jag dom byta låset oavsett vad dom trode - efter det så försvann alla fel.
    Tycker att det är väldigt märkligt att auktoriserade SAAB-verkstäder inte kan dethär standardfelet vid dethär laget.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Eller hur, visserligen har problemet ändrat sig lite nu för att, problemen med antispinn/sladd tänds nästan ständigt, och ofta brukar jag inte få igång bilen efter men det är bara vänta nån timme så går de igen. Hastighetsmätaren hänger sig lite titt som tätt när problemet med TCS tänds med, väldigt skumt.. men de har säkerligen med det att göra också..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Citat Ursprungligen postat av Böxx
    Eller hur, visserligen har problemet ändrat sig lite nu för att, problemen med antispinn/sladd tänds nästan ständigt, och ofta brukar jag inte få igång bilen efter men det är bara vänta nån timme så går de igen. Hastighetsmätaren hänger sig lite titt som tätt när problemet med TCS tänds med, väldigt skumt.. men de har säkerligen med det att göra också..
    Själv fick jag aldrig felmeddelanden angående just antispinn/sladd, däremot angående de flesta andra fel man kan ha. Däremot så slocknade instrumentpanelen ibland (rätt läskigt när man kör i mörker på landsväg), samt att bilen ibland vägrade starta.
    Hör med en annan verkstad innan du gör allt för dyra ingrepp.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Får ta och göra det, lessamt när det inte är uppenbara fel och när inte ens "experterna" om vi kan kalla dom så riktigt vet.

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Jag kan inte säga vad som är fel, men alla de meddelande du beskriver, ABS fel, problem med hastighetsmätare osv kan mycket väl komma om CIM saknar kontakt med I-bussen (Detta eftersom CIM är länken mellan P-bus och I-bus). Sen om det beror på att CIM läser av tändlåset fel(?) Eller om det är ledningsnätet etc, det får jag låta vara osagt..

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Nu är CIM bytt, inte helt felfritt så att säga, det går nämligen inte bara byta CIM man måste få tag i en CIM med tillhörande nyklar.. Går inte programera om nyklarna så dom passar med en annan CIM.. Hur som helst kunde dom byta CIM men problem kvarstår, förmodligen Tändningslåset nu som jag ville byta från början men blev dumförklarad efter felsökningen då dom var helt 100 på att det var CIM..
    så det kan gå! hoppas nu för gudsskull att det är det!
    Kan de kanske va fel på både tädningslås o CIM ja helt omöjligt att säga?!

  13. #13

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Ett stort tack till detta forum. Byt tändningslås!!

    Två onsdagkvällar i rad har jag fått meddelandet "Rattlåsfel...". Torsdag 1 kollades bilen av en firma i samma stad som jag bor, men de kunde inte hitta någon felkod i systemet. Torsdag 2 kollades bilen av en firma i en lite större stad i närheten av min hemstad och de kunde se felkoden. Ja! Det var inte jag som var konstig. Och de bytte då tändningslåset. (Plus att jag fick MYCKET bättre service).

    Till Firma 2 hade jag med mig utskrifter från detta forum. Om de bytte tändningslås för att jag sa att jag läst det här på Forum Saabturboclub, det vet inte jag.

    Nu väntar jag bara till nästa onsdagkväll... kommer felkoden igen?
    Tror inte det!

    /Dublin 2009

  14. #14

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Citat Ursprungligen postat av Dublin2009
    Ett stort tack till detta forum. Byt tändningslås!!

    Två onsdagkvällar i rad har jag fått meddelandet "Rattlåsfel...". Torsdag 1 kollades bilen av en firma i samma stad som jag bor, men de kunde inte hitta någon felkod i systemet. Torsdag 2 kollades bilen av en firma i en lite större stad i närheten av min hemstad och de kunde se felkoden. Ja! Det var inte jag som var konstig. Och de bytte då tändningslåset. (Plus att jag fick MYCKET bättre service).

    Till Firma 2 hade jag med mig utskrifter från detta forum. Om de bytte tändningslås för att jag sa att jag läst det här på Forum Saabturboclub, det vet inte jag.

    Nu väntar jag bara till nästa onsdagkväll... kommer felkoden igen?
    Tror inte det!

    /Dublin 2009

    Kom den tillbaka?Har samma fel på min.
    Saab 9-3 1.9TiD 16V Vector SC

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Tror även det kan vara värt uppdatera mjukvara i bcm och cim vid låsproblem... Jag har inte haft problemen i tråden men däremot att bilen inte alltid gick låsa upp med fjärren... Löstes med uppdatering av ovan system...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Problem med CIM är väldigt vanligt, man får felmeddelandet på rattlås, kan få tänd ESP-lampa, bil som vägrar starta, problem med SID och instrument osv. CIM är en låda som sitter vid ratten och har den viktiga funktionen att vara länk mellan P-buss och I-buss. Dock gissar jag att det är rattlägesgivaren som oftare går sönder och slår ut CIM. Om man får rattlåsfel kan det vara värt att prova att vrida ratten ett kvarts varv. Det funkar alltid på min varför jag är rätt säker på att felet är rattlägesgivaren. Troligen så stänger hela CIM ner om den upptäcker fel på givaren (korkat) vilket ger alla dessa märkliga problem.
    Jag har blivit lovad en trasig CIM så jag kan studera den oga, för det skulleinte förvåna mig om lösningen bara är att byta en givare för 50:- från ELFA för att få igång skiten igen.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär

    Vore intressant att veta om man kan korpiera eepromet på nåt sätt för att Virginisera en cim...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Jag har just blivit med en SS -03, som är krockad. (Främre krockkuddar smällda) den startar inte, händer inget när man vrider mot stsrtläge, jag får inte kontakt med ecm eller ABS/esp med tech2, torkarna går konstant. Sid är svart. Nu hjälper det ju inte till att den stått några år och att icm och acc-panel saknas... Men kan det vara cim som spökar på min bil med?

    //Konrad S.

Liknande ämnen

  1. Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 273
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:56
  2. Alla NG9-3 har väl rattlås?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •