Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*

    Hejsan,

    jag har en og9-3 -99 med B204E motor, trimmad till steg 3. Det är så att bilen har träffat laddtrycksspärren några gånger på sistone, vilket borde betyda skenande laddtryck.

    Dessutom har jag pajat bromspedalkontakten, alltså den som sitter i pedalstället. Detta medför att farthållaren inte fungerar.

    Enligt WIS:
    "I följande fall kommer inget laddtryck alls att begäras (grundladdtryck):
    -När bromspedalen trycks ner och styrdonet får B+ på stift 15."

    Betyder detta att min bil bara borde ge grundladdtryck, dvs att i mitt fall är det grundladdtrycket som skenar?

    Inte så bra för motorn antar jag? Kanske kärvande wastegate?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Kan va magnetventilen som är kass.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Skenande laddtryck betyder att laddtrycket ökar okontrollerat, även fast WG är fullt öppen. Vanligen för att WG-hålet är för litet för den avgasmängd som måste evakueras för att turbinens varvtal ska sänkas och därmed laddtrycket minska. Detta sker vanligen på högre varvtal.


    När bromspedal trycks ned så går en signal till stryboxen, som säger till om att magnetventilen intar läge för enbart grundtryck. Vid grundtryck så är MV helt öppen så att reglerluft hela tiden går ned till WG vilken alltså öppnar fullt så fort reglerluften blir stor/stark nog för att orka öppna WG. Detta ska ske vid ca 0,45 bar och kallas grundtryck.

    Om så inte sker utan trycket ökar över 0,45 bar ändå ju mer varvet ökar, och inte kan justeras ned med stången till WG, så har man råkat ut för skenande laddtryck.

    Man kan i princip inte råka ut för skenande grundtryck.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42
    Tack för en bra förklaring!

    Eftersom min bromspedalgivare är sönder, så borde jag alltså få grundladdtryck när jag gasar. Då laddtrycket ökar ända in i tryckvakten så borde problemet endera vara:

    1. Wastegate öppnar inte
    eller
    2. Wastegate öppnar men kan ändå inte evakuera gaserna tillräckligt.

    Om felet beror på punkt 1, kan en defekt magnetventil hindra att wastegate öppnar sig? Borde jag ta bort magnetventilen och sätta tillbaks vakuumslangar som på orginal LTT, och prova GLT? Annars borde det väl bero på kärvande wastegate arm eller tryckklocka?

    Punkt 2 verkar mest gälla MHI agg, inte T25. Utesluter ju inte möjligheten dock. Jag kör med JT 3" DP med sportkat.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Re: Skenande laddtryck eller skenande grundladd?

    Nu har jag varit ute och provkört med laddtrycksmätare!

    Vid fullgas gick laddtrycket upp till ca. 1,5bar och vände sedan ner till 1bar, om inte tryckvakten slog till. Provade med bromspedal givare både påverkad och opåverkad, utan skillnad.

    Sedan dyker jag under huven för att koppla ur MV, då ser jag att MV:n hänger i 2 delar Delad mellan W och R anslutningarna.

    Inte konstigt att laddtrycket skenade, det fanns ju ingen förbindelse mellan kompressor delen och tryckklockan...

    Får reklamera min 2 månader gamla ScanTech magnetventil och köpa Saab original istället. Tills dess njuter jag av 154 vilda kusar Turbovin, du hade rätt!

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 04:18
  2. Skenande laddtryck??
    Av fuinho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 23:16
  3. Skenande laddtryck
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 19:42
  4. Skenande laddtryck del 2
    Av Bora i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 15:08
  5. Skenande grundladd td04HL16t #7 på b202L
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •