Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Död hastighetsmätare & trippmätare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Död hastighetsmätare & trippmätare

    Hej allihopa,

    När jag köpte bilen så fungerade hastighetsmätare, men när jag nu haft i garaget ett tag och fixat med den så är både hastighetsmätare samt trippmätaren helt döda. Allt annat fungerar fint. Någon som vet vad det kan vara?

    Mvh,

    MartinP

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Troligen ett el-fel, kolla matningen till tachometergen samt att den ger spänning ut. sitter vid vxl och ger hastighetssignal till bl.a. hastighetsmätaren. (kan provar genom att rotera den med en borrmaskin)
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167
    Kan du specificera vart vid vxl man finner den? Hur ser den ut?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Ladda turbon som den skall så finns det hastihetssignal från tachon, annars får du bara GLT.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av MartinP
    Kan du specificera vart vid vxl man finner den? Hur ser den ut?

    Den sitter i bakkant lite över mitten på lådan. Ser ut som en grå aluminiumcylinder med en sladd i mitten. Ofta beror felet på att drevet i lådan havererat.
    Modulen går att skruva loss och sära på och då hittar man en fyrkantig drivpinne som man kan prova att snurra/snärta till på med tumme/pekfinger och det ska ge utslag på H-mätaren med tändningen på.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Ok, då ska jag prova det Tackar för tipset.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Ladda turbon som den skall så finns det hastihetssignal från tachon, annars får du bara GLT.
    Oj, märkte inte att du hade skrivit tidigare. Mätaren på instrumentbrädan visar på gränsen till rött när man kör och varvar lite så jag skulle svara ja på den frågan. Vad kan det då vara? Har rivit ner instrumentbrädan och kikat på insidan för att se om något kanske är på tok, men allt såg jätte fint ut.

    Tänkte bara dubbelkolla med er, sitter tachometern på växellådan just på min modell? Har rivit ner växellådan ganska nyligen vid kopplings -byte och den enda kabel jag behövde lossa var backkontakten. WIS pratar om vänster bakhjul när jag söker på död hastighetsmätare. Vad säger ni?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Ojj.... du lossar definitivt två kablar/kontakter när du tar ner lådan på en 9000 men på 900/9-3 tar den kanske signalen från ABS systemet så det kan ju vara fel på ditt instrument bara!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Misstänker att det är något fel med kontaktstycket eller liknande vid navet bara. Bytte bakre bromsskivor nyligen så jag kanske rörde till något då. Instrumentbrädan är hursomhelst hel och fin så där kan det inte vara något. Ska ta och kika på det imorn. Tack för inlägget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Var nere och tittade idag för att ser hur det ser ut bakom det bakre vänstra hjulet och fann en sak. Locket till själva navet (som döljer drivaxelmuttern fram och hjulsensorn bak) har helt buckligt och ihåligt vilket kan ha gjort att fukt och skit dragits in och påverkat sensorn.
    Har provat att rotera på navet med hjulet på med tändningen påslagen, men det gav inga utslag på hastighetsmätaren. Rensade den med tryckluft och värme lite försiktigt med varmlufts pistol för att torka bort eventuell fukt, men det gjorde ingen skillnad. Det märkliga är dock att ECUn inte rapporterar någon felkod om detta. Om sensorn verkligen vore trasig vore så borde ju felkoden "Hjulsensor Vänster Bak, signal saknas" åtminstone dyka upp.
    WIS säger att man ska felsöka med en Hz mätare för att ta reda på om någon signal kommer fram när man roterar på hjulet, men jag har ingen sådan så då är det lite svårt. Har ni några tips om hur jag ska gå vidare?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Ingen som vet? Skulle verkligen behöva något tips. Kan det vara hjulsensorn som e trasig?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Död hastighetsmätare & trippmätare

    Bytte hjulnavet och vips! Problemet försvann. Inte nog med att hastighetsmätare börja fungera, min abs lampa slocknade den me Lustigt hur det kan bli ibland. Datorn rapporterade ingen felkod, men givaren behövde bytas ut trots allt.

Liknande ämnen

  1. Tripp- och kmmätare ur funktion OG900
    Av fred i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 11:59
  2. analog trippmätare på ng900 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •