Sidan 1 av 18 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 353

Ämne: Det retar du dig på i trafiken?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 306

    Det retar du dig på i trafiken?

    Som vanligt är det svårt att acceptera alla andra eftersom man själv, kör bäst, är bäst och vet bäst...

    Imorse på väg till jobbet satt jag och tänkte på alla störande trafikanter, småretar mig på alla gamla häckiga Volvos (ja imorse var det volvo) som kör med dimljus+halvljus och i sin enfald tror att det är tufft (dimljus var ju stenballt för 5 år sen, kom in i matchen... idag är det ju xenon lampor som gäller)

    Men värst av allt, imorse var det ju liiiiite dimma utanför norrköping, och hur kul är det att ligga bakom alla ärthjärnor som slår på sitt dimbakljus bara för det? de verkar inte fatta att det ska vara EXTREMA förhållanden om dessa ska på... blinkar man på dom fattar de inget alls heller...

    vad retar ni er på? sådana som mig som retar sig på andra kanske ??
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    * Folk som inte tittar i backspegeln.
    * Folk som inte planerar sin körning.

    Men allra mest:
    * Folk som kör så långt det går i en fil man vet kommer spärras av/ta slut längre fram och sen tränga sig in så långt fram som de kan. Då växer hornen rejält och jag brukar faktiskt göra mitt bästa för att de inte skall komma in igen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    det jag mest av allt retar mig på i trafiken är folk som av någon anledning inte kan blinka ur rondeller, eller blinka överhuvudtaget.
    Så svårt är det inte.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av potatis
    det jag mest av allt retar mig på i trafiken är folk som av någon anledning inte kan blinka ur rondeller, eller blinka överhuvudtaget.
    Så svårt är det inte.
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745
    Jag stör mig på folk som kör långt under hastighetsbegränsningen där det är fartkameror, jag har två st på vägen till jobbet, en på 70 och en på 90 väg. Ofta ligger det bilar på 60/80 när de passerar kamerorna.
    Blir ofta irriterad på folk som inte blinkar i rondeller, det blir så mycket lättare då.
    Sniglar som inte går ut i väggrenen är också irriterande.
    Kort och gott, alla som inte gör som jag tycker att de bör stör jag mig på för jag kör som en gud!
    //C

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av potatis
    det jag mest av allt retar mig på i trafiken är folk som av någon anledning inte kan blinka ur rondeller, eller blinka överhuvudtaget.
    Så svårt är det inte.
    Håller med!

    Stör mig på folk som inte blinkar, tittar i backspeglarna samt följer högerregeln. Grrr!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Det retar du dig på i trafiken?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Som vanligt är det svårt att acceptera alla andra eftersom man själv, kör bäst, är bäst och vet bäst...
    Nja, för mig är det tvärtom i den bemärkelsen att eftersom jag vet att jag är bäst på att bete mig i trafiken måste jag ju acceptera att mina medtrafikanter är sämre.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    helt klart stör jag mig på lyse.
    Avsaknaden av lyse, ej använder lyse(blinksers osv) och folk som inte fattar hur man ska använda olika kombinationer, dimljus osv.

    VARFÖR ingår det inte ens 1 lektion mörkerkörning när man går på körskola? många skulle behöva lära sig om vad för lampor som ska brukas och hur man gör när man bländar av.

    möte dagligen 2 bilar som har helt underbara kombinationer,
    en vit ford mondeo som kör med 1 halvlyse, 1 parkeringslyse på andra sidan och 2 felinställda dimljus som pekar åt fanders alla håll, har mött honom med samma kombo nu 3 veckor i rad.

    Möter även alltid en silverfärgad og9-3 som inte vet ett dugg om lyse, han har kapat av en sånn där ljusramp med 4st lysen och tryckt i 2 i varje dimljushål fram på bilen som extralyse, sen kör han med 1 av dessa lampor tända tillsammans med halvljuset, ser döhäftigt ut.

    Märker man inte sånna här grejer?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Lysen, parkljus, dimljus, dåliga xenon konverteringar och sådana saker stör jag mig inte så mycket på. Självklart blinkar jag på folk som kör med bara parkljus på kvällen, inget ljus alls eller heljus på dagen för att uppmärksamma dom.

    Det jag däremot retar mig nått så inni helvete på är folk som inte planerar hur dom kör.
    Tänka två steg fram och hjälpa till i trafiken för att få ett bättre flyt borde man få lära sig mer av på körskolan.
    Nej, nu får man lära sig hur man kör ECO !! Hörde att man kan kugga om man inte växlar ordentligt eller kör så att bränselmätaren går förbi ECO drive.

    Har hur många olika exempel som helst men generellt. Tänk lite extra för att göra det smidigt för andra medtrafikanter !
    Mvh Timmy

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    VARFÖR ingår det inte ens 1 lektion mörkerkörning när man går på körskola? många skulle behöva lära sig om vad för lampor som ska brukas och hur man gör när man bländar av.
    Jag körde jättemycket mörkerkörning. Kan kanske ha nått att göra med att jag tog mitt cert Nov-Jan 2000/2001 kl 07:00 - 08:00. Men ändå... körde mycket mörker
    Mvh Timmy

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Folk som kör så långt det går i en fil man vet kommer spärras av/ta slut längre fram och sen tränga sig in så långt fram som de kan. Då växer hornen rejält och jag brukar faktiskt göra mitt bästa för att de inte skall komma in igen.
    På folk som inte kan visa hänsyn och måste agera civilpolis och att visa att här kommer inte du in.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Medtraffikanter? Pfft! Mottrafikkanter!


    Folk som inte kan använda blinkers

    Folk som lägger sig i vänsterfilen två kontinenter innan vänstersväng

    Folk som väntar till sista sekund att köra av från påfartssträckan

    Folk som kör under hastighetsbegränsningen

    Folk som accelererar när de blir omkörda

    Folk som inte håller avstånd

    Folk som inte kan parkera
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Haha grabbar, lika bra ni ställer undan bilarna...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Passa dig, RZ, annars lägger jag till ambulanser på min lista och behåller dina Hirsch som vinterfälgar
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17
    Det jag stör mig mest på är nog folk som skall köra på motorvägen och lägger sig i 50 på påfartssträckan och sen accelererar till 70, därefter kör ut på motorvägen och sen tar ytterligare 10 sekunder på sig att öka till 100.
    Det är förmodligen samma människor som, när de skall AV motorvägen, bromsar ner till 70 och SEN svänger in på avfartssträckan.
    Helt livsfarligt beteende. Detta är mer regel än undantag i trakten där jag bor, hamnar alltid bakom såna här fåntrattar när jag skall ut och köra lite.
    Saab 9-3 2,0t -99

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Folk som kör så långt det går i en fil man vet kommer spärras av/ta slut längre fram och sen tränga sig in så långt fram som de kan. Då växer hornen rejält och jag brukar faktiskt göra mitt bästa för att de inte skall komma in igen.
    På folk som inte kan visa hänsyn och måste agera civilpolis och att visa att här kommer inte du in.

    //MH
    Det handlar inte om hänsyn. Står det att filen upphör om 500m så tycker jag man snällt kan gå in bilda en fil när så är möjligt. Inte att ge järnet för att hinna om så många som möjligt och tränga sig in precis där filen upphör.
    Och då talar jag inte om 2+1-väg här där traifken ändå flyter på.

    Jag kom på en annan sak också!
    Folk som tar för god tid på sig för att komma iväg vid rödljus. Är det kö och man ser att det börjar rulla längre fram kan man släppa foten från bromsen och börja rulla (i mån av plats) själv. Inte vänta tills bilen framför börjar rulla, DÅ lägger man i växel och släpper bromsen, så man skapar en lucka på 20m till nästa bil, så bara 3 bilar kommer iväg innan det blir rött igen.

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Folk som kör så långt det går i en fil man vet kommer spärras av/ta slut längre fram och sen tränga sig in så långt fram som de kan. Då växer hornen rejält och jag brukar faktiskt göra mitt bästa för att de inte skall komma in igen.
    På folk som inte kan visa hänsyn och måste agera civilpolis och att visa att här kommer inte du in.

    //MH
    Håller med Cabmange!
    Varför ska alla ligga och köa i en fil när det finns två??? Kön blir bara dubbelt så lång och spärrar dessutom tidigare avfarter.
    Vart tog blixtlåsprincipen vägen i folks medvetande?

    Andra jag retar mig på är de som blinkar VÄNSTER när de kör in i cirkulationsplatser. Vad är det för idiotisk hittepåregel? Blinka när ni ska svänga ur "rondellen" istället!

    Men de jag retar mig mest på är de som inte kan kosta på sig en handsfree till mobilen (kostar sällan mer än 150 spänn) med följd att de vinglar, kör för sakta och inte blinkar.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Ibland tänker jag, f.n den där idioten kör precis som jag brukar göra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Folk som kör så långt det går i en fil man vet kommer spärras av/ta slut längre fram och sen tränga sig in så långt fram som de kan. Då växer hornen rejält och jag brukar faktiskt göra mitt bästa för att de inte skall komma in igen.
    På folk som inte kan visa hänsyn och måste agera civilpolis och att visa att här kommer inte du in.

    //MH
    Håller med Cabmange!
    Varför ska alla ligga och köa i en fil när det finns två??? Kön blir bara dubbelt så lång och spärrar dessutom tidigare avfarter.
    Vart tog blixtlåsprincipen vägen i folks medvetande?
    Blir väl inget snabbare om fok ska köa i 2 rader för att komma igenom något som är brett nog för 1 bil, blixtlåsprincipen går ju inte ut på att han som ligger sist ska blåsa gärnet förbi hela kön och trycka sig in längst fram, skapar ju bara problem och irritation, var detta fenomen en dag på E4an, broreparation, då stog det klara och tydliga skyltar att man skulle gå ihop till ett körfält, ändå så låg det massa och försökte köra om bilar, det hela löste sig dock med en DHL lastbil som helt sonika la sig i mitten och effektivt låste omkördningsfältet, då flöt trafiken helt plötsligt mycket bättre då det ledet som var slapp bromsa för att göra luckor åt dem som höll på att köra om.

    Kön blir ju som sagt hälften så lång men dubbelt så bred.

    är ju ungefär som så roligt när amn är och handlar, står i en lång jävla kö, då öppnas en ny kassa och den F''*'an längst bak i kön som inte stått där mer än 20 sek springer förbi hela kön som väntat i 10 minuter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    687
    Bilar utan halvljus i regn, skymning osv. Spöstraff på sånt!
    Toyota Verso 1,8 -11

Liknande ämnen

  1. Hänt i trafiken.
    Av traskalle i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 02:33
  2. Maxålder på förare i trafiken?
    Av Acadian i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 00:54
  3. Signaler i trafiken
    Av Qvintus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 12:54
  4. Ta det lungt i trafiken
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 21:25
  5. Det retar du dig på i trafiken?
    Av slaktarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •