Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur har hållbarheten på era steg 1 trimmade 9-5 Aero varit?

  1. #1

    Hur har hållbarheten på era steg 1 trimmade 9-5 Aero varit?

    Jag har svårt att bestämma mig. Flera röster har sagt till mig att det inte är något som helst problem att köra ett steg 1 trim från de välkända tuningfirmorna. Dom är så pass säkra och momentbegränsade att du absolut inte äventyrar hållbarheten på bitarna om du inte kör som en "idiot".
    Andra röster har sagt till mig att det är rent idiotiskt att trimma, t.o.m. med steg 1. Grejerna är inte gjorda för det nya vridmomentet. Saab fick tydligen lägga en stooooor påse pengar på att kunna höja Aeron från 250 Hk till 260 Hk. Då förstår man kanske att hoppa upp till 270+ Hk utan att göra något kanske egentligen inte är att rekommendera...
    Jag är därför nyfiken på hur era bilar har hållit efter trimningen? Är det någonting som har hänt som man skulle kunna misstänka har med trimningen att göra?

  2. #2

    ...

    Kan tyvärr inte svara på just en Aero 95:a men far min har en 2.3t ltt och är BSR steg 1 Chipad. Och den har gått som en klocka inga som helst problem!
    En motor utan Turbo, Suger...

    http://www.garaget.org/Saab_Dahlberg

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 019
    Medlem#
    1540
    jag körde min från c.a 1500 till 12000 mil utan större problem relaterade till trimmet...

    Fast jag kör ju så mesiigt
    Den ligger ute på blocket nu, så den lever fortfarande.

    Vill du virtuellt känna hur bilen går med ett Nordic Steg1, växla ner ett steg och kliv på.

    Men som sagt, jag har blivit "idiotförklarad" för att jag trodde på klockan som visade bättre acc. Och många ansåg att jag borde sova dåligt eftersom den skulle rasa närsomhelst.
    Alla vet ju att steg1 på en Aero är bortkastat.

    Så tyvärr kan jag inte rekomendera det om du vill hänga här utan glåpord. Men skiter du i det, Ring Nordic eller Maptun.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Ja skulle vilja säga att grundmotorn är grymt hållbar, det är ju bara titta på dom som är och nosar uppåt 500hk det ända dom gjort med själva grundmotorn är smiddakolvar. Speciellt på T7 motorn så är ju kolvarna den svagaste länken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    247
    Jag kör steg 1 och är helnöjd. Snart 2000 mil.
    Har dock ett litet bekymer, men som jag inte tror beror så mycket på trimmet. Den klipper av lite laddtryck när belastningen blir för hög, men bara ibland. Händer uteslutande på 4:an och 5:ans växel och vid lite högre varv.

    Nu var ju min bara en 220hk innan trimningen. Jag resonerade som så att, eftersom jag har samma HV som en Aero, som Saab själva levererar med 250hk, så kan ju inte 15hk till vara hela världen om man kör med insidan av huvudet. Däremot så är ju vridmomentsökningen betydligt värre, Från Aerons orginal 350nm till 420nm. Det är väl det man kanske ska vara lite orolig för.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 201
    Citat Ursprungligen postat av Richi
    Däremot så är ju vridmomentsökningen betydligt värre, Från Aerons orginal 350nm till 420nm. Det är väl det man kanske ska vara lite orolig för.
    En orginal Aero med manuell låda är på 370 Nm som Overboost funktion. De extra 20Nm vill Saab bara använda under max 20 sekunder innan de skall vila lite.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Precis, och att Saab vill att de extra 20 Nm endast ska kunna utnyttjas under max 20 sek gör ju att självklart att man funderar lite över hur nyttigt det egentligen är att kasta på 70 Nm extra...

    En grej som jag har förresten har funderat över med den där Overboosten, hur länge tar det efter att man kan uttnyttja den igen...?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av need4speed
    Precis, och att Saab vill att de extra 20 Nm endast ska kunna utnyttjas under max 20 sek gör ju att självklart att man funderar lite över hur nyttigt det egentligen är att kasta på 70 Nm extra...

    En grej som jag har förresten har funderat över med den där Overboosten, hur länge tar det efter att man kan uttnyttja den igen...?
    Anledningen till varför den bara går att utnyttja i 20 sekunder har inte med hållbarhet att göra vad jag har förstått utan snarare värmeutveckling. Inget om att lådan inte håller för det.

    Jag kör nu med en 9-5 aero (230 häst original) som nordic har pillat lite på så jag plockar ut närmare 300 häst och en bit över 450 nm. Har inte märkt några problem alls med att grejjerna inte håller så för steg ett bör det inte vara några problem så länge man kör med hjärnan.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Steg 1 till steg 3 på 95 AERO
    Av wozny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 20:44
  2. TIDER PÅ ERA BILAR 80-120 9-3 AERO TRIMMADE??
    Av bergo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 14:08
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Håller era Nordic steg 3 trimmade 9-5-aeros?
    Av Big Tom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •