Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

  1. #1

    SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Hej hopp!

    Har ett problem med min kupefläkt som jag blir galen på! Har en SAAB 9000 aero-93 med acc

    Fråga 1).
    Fläkten går endast på full effekt. Har försökt att byta fläktmotstånd, två olika....fortfarande samma problem. Har testat att byta temp. givaren vid instr. panel...samma problem. Kan det möjligtvis vara ett motstånd i panelen (där man ändrar värmen i kupen)?? Testade även att byta någon givare som sitter på fläkten(med nån temp. givare intryckt i fläkten) dock kvarstår problemet? Nån som har haft något liknande problem som kan hjälpa mig???

    Fråga 2).
    Ac:n har fungerat dåligt hela tiden. När jag köpte den kylde den lite...sen har det blivit sämre och sämre och nu kyler den inte alls. Förmodlig. Fick det provtryckt så jag vet var det läcker...men vågar inte ge mig på att byta den slangen då det är rostigt som faan där. Risken är att man förstår allt helt om man försöker få bort den slangen. Är det nån som vet hur mycket tryck det är i ac systemet? Är det nån som har köpt R134a kit och har gjort det själv. Vet att det finns att köpa läckage spray men tror att läckaget är för stort att åtgärda med läckage spray!?

    Vore grymt om nån kunde hjälpa mig med det här!!

    Mvh Walle
    Med vänliga hälsningar

    Walle

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Frågan är väl egentligen hur mycket du är villig att spendera för att få ordning på AC-systemet?

    Allt går att fixa. Har själv fått fart på AC´n i min gamla 92a. Har dock lärt mig den hårda vägen vad som kan gå snett och vilka delar som bör bytas ut. Sammanfattningsvis:
    1) Kondensorn framför kylaren är en svag punkt. Går att anskaffa beg från exvis SDCC. En provtryckning bör avslöja om den läcker.
    2) Slangar/rör/kopplingar blir ofelbart dåliga efter 15-16 år - bör bytas ut rakt över.
    3) Axeltätningen i kompressorn kan vara sliten. Finns packningsats för en 5-hundring.
    4) Lagret i magnetkopplingen kan bli dåligt - finns nya fär en 3-hundring.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Angående kupefläkten, så är det med största sannolikhet kolen i motorn som är dåliga, bara att byta. Ingen ide att chansa när du ändå ska riva, så köp nytt.
    Mvh/B
    9-5 aero salomon sedan -03

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Angående kupefläkten, så är det med största sannolikhet kolen i motorn som är dåliga, bara att byta. Ingen ide att chansa när du ändå ska riva, så köp nytt.
    Mvh/B
    Är kolen i motorn slut yttrar det sig genom att motorn inte går alls eller endast sporadiskt.
    Eftersom kolen tagit slut kan ju heller ingen spänning gå till kommutatorn och inget magnetfält bildas som dra runt fäktmotorn.

    I 90% av fallen är det det elektroniska hastighetsreglerdonet till fläktmotorn som pajat. (Sitter på fram/ovansidan på fläkthuset).

    davidblue hade tydligen testat med 2 olika reglerdon. Var dom garanterat felfria? Hade dom samma artikelnummer?

    -Den "givare" på fläkthuset med tempgivare in i fläkthuset du bytte, var med största sannolikhet AC/ACC'ns frostskyddstermostat. Den har inget med fläkten att göra utan har till uppgift att slå av ac kompressorn runt 0 gr C eller om evaporatorn av någon anledning blir för kall.

    I annat fall, testa med en annan ACC panel. Se till att även dn har samma artikelnummer som din gamla. (Det finns nämligen några olika varianter).

    Ang. fylla AC själv.
    Kolla här: Dom har visst även läcktätare som t.om kan täta små mycket små) läckage även i metalldelar som kondensor, evaporator m.m http://www.carairconditioningsupplies.c ... php?cat=30
    Har själv handlat av dom och dom har bra service och snabba leveranser.
    Men innan du gör något själv bör du läsa på hur ett ac system fungerar eller ta hjälp av någon som vet.
    Det är ingen raketteknologi direkt men man bör veta vad man ska göra och varför.
    Jag vill också upplysa om att ett helt gastomt system är svårt att åtgärda med dessa "DIY products" så där får man nog gå den långa hårda och dyra vägen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Lånar lite här.

    Har också problem med fläkten i min 9000 '92.
    Jag har varit inne och kollat ACn så jag vet att den är slut. Skulle gå på 7-8000 att laga så det tänker jag inte göra.
    Men, borde man inte kunna få kall(are?) luft ur fläkten ändå? När det är varmt ute(över ca +8grader) kommer det enbart varmluft, oavsett vad jag ställer in anläggningen på för grader.
    (Jag inbillar mig även att det även är svårt att få varmluft när det är kallt ute.)
    Vad kan felet vara?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Vet inte om det är en lösning på problemen men jag har upptäckt att utetempmätaren visar tokfel (-37°C) imorse och det gör att ACC inte jobbar som den ska.
    Oavsett utetemp kyler den inte och den ger också högre fläkthastighet och mer värme än normalt..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vet inte om det är en lösning på problemen men jag har upptäckt att utetempmätaren visar tokfel (-37°C) imorse och det gör att ACC inte jobbar som den ska.
    Oavsett utetemp kyler den inte och den ger också högre fläkthastighet och mer värme än normalt..
    Min utetempmätare visar helt rätt så där är det nog inget fel. Den sista meningen stämmer i alla fall.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Lånar lite här.

    Har också problem med fläkten i min 9000 '92.
    Jag har varit inne och kollat ACn så jag vet att den är slut. Skulle gå på 7-8000 att laga så det tänker jag inte göra.
    Men, borde man inte kunna få kall(are?) luft ur fläkten ändå? När det är varmt ute(över ca +8grader) kommer det enbart varmluft, oavsett vad jag ställer in anläggningen på för grader.
    (Jag inbillar mig även att det även är svårt att få varmluft när det är kallt ute.)
    Vad kan felet vara?
    Låter som en trasig servomotor till blandluftsjället eller möjligtvis recirkulationsspjället.
    Gör en ACC kallibrering! Kan hjälpa, eller så kan du få ut en felkod. Står nog i instruktionsboken hur man gör annars har jag för mig man tryckte AUTO och VENT samtidigt och släppte knappar...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Lånar lite här.

    Har också problem med fläkten i min 9000 '92.
    Jag har varit inne och kollat ACn så jag vet att den är slut. Skulle gå på 7-8000 att laga så det tänker jag inte göra.
    Men, borde man inte kunna få kall(are?) luft ur fläkten ändå? När det är varmt ute(över ca +8grader) kommer det enbart varmluft, oavsett vad jag ställer in anläggningen på för grader.
    (Jag inbillar mig även att det även är svårt att få varmluft när det är kallt ute.)
    Vad kan felet vara?
    Låter som en trasig servomotor till blandluftsjället eller möjligtvis recirkulationsspjället.
    Gör en ACC kallibrering! Kan hjälpa, eller så kan du få ut en felkod. Står nog i instruktionsboken hur man gör annars har jag för mig man tryckte AUTO och VENT samtidigt och släppte knappar...

    M.V.H.
    Har provat att kalibrerar men det blir inget bättre. Var och hur ser jag felkoden om jag får en sån?

    Var sitter blandluftsspjället/recirkulationsspjället?

  10. #10

    Re: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Hej!

    har en 9000 2.3T ACC 1994 med liknande problem. I början gick fläkten som du säger, för fullt hela tiden. Men du går den inte alls, eller lite sporadiskt. provade att byta reglerdon, från ett med 4 kylflänsar till ett med 6 kylflänsar så jag fick fel. Då pendlade fläkten från full effekt till tomgång hela tiden.
    Verkar som det antalet kylflänsar ändrades runt 1995. Det är också olika Gm nummer på de olika reglerdonen. Vet inte om det har nån praktisk betydelse om man har 4 eller 6 kylflänsar.
    Funderar på och tvångsmata fläkten med 12 volt för att se om den fungerar då.
    Lycka till med felsökningen!
    Adam
    Adam

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Kan även flika in att när min fläktmotor la av så yttrade det sig som så att den bara gick på nära fullvarv eller inte alls.
    Koleb var slut men även rotorn/komutatorn var sopslut så det var bara att handla en NY.
    En begagnad är helt meningslöst då jobbet för att byta den igen blir för mycket.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12

    Re: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Faan va fint! Tack för all hjälp!

    Det som gäller nu är att acceptera att det inte i värt att fixa acc:n! Man vill ju inte lägga ner lika mycket pengar på acc:n som bilen är värd!

    När det gäller fläkten ska jag riva ut motorn i helgen...är det nån som vet vad nya kol i motorn kostar?

    Mvh Walle
    Med vänliga hälsningar

    Walle

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Citat Ursprungligen postat av davidblue
    Faan va fint! Tack för all hjälp!

    Det som gäller nu är att acceptera att det inte i värt att fixa acc:n! Man vill ju inte lägga ner lika mycket pengar på acc:n som bilen är värd!

    När det gäller fläkten ska jag riva ut motorn i helgen...är det nån som vet vad nya kol i motorn kostar?

    Mvh Walle

    Glöm det där med att byta kol. Finns inte ens att köpa nya på SAAB.
    Är kolen slut brukar oftast kollektorn vara så nersliten att det inte funkar ändå.
    Köp ny, eller hitta en på skroten och var glad så länge den funkar.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14

    Re: SAAB 9000 problem med kupefläkt!!!

    Tja!!

    Okey....men då drar jag till skroten nu å mekar lite! Thank you!

    Mvh Walle
    Med vänliga hälsningar

    Walle

Liknande ämnen

  1. Problem med kupefläkt Saab 9000 -94
    Av andm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:07
  2. Problem med Kupéfläkt Saab 9-5.
    Av robban85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 18:46
  3. 9000 problem med Kupefläkt och AC
    Av Lello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •