Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oljekvalitet 0% NG9-3 B207

  1. #1

    Oljekvalitet 0% NG9-3 B207

    Jag kollade i SID-inställningarna och såg att oljekvaliteten var 0% i min -05 9-3ss, vad innebär det? Är det något akut fel? Den är servad som den ska vara!

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    Citat Ursprungligen postat av Lundmark
    Jag kollade i SID-inställningarna och såg att oljekvaliteten var 0% i min -05 9-3ss, vad innebär det? Är det något akut fel? Den är servad som den ska vara!
    Neh inget fel däremot dax för service.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    kan likaväl vara att den inte vart återställd vid senaste service... både jag och mina vänner har varit med om det. ingen fara. den mäter inte oljans kvalitet. den räknar ut hur kvaliteten bör vara efter körförhållanden osv.
    Saab 9-3 SS 2.0t linearplus

  4. #4
    Tack för svaren. Hur vet man egentligen vad som gäller med service? Bilen sa åt mig för ett tag sedan i displayen, men systeminformationen i SID:en visar att det är 30 dagar kvar till service, och jag tror att handboken säger att det är 1000 mil kvar. Bilen har gått 8100 nu.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Den larmar väl antingen för att det snart gått 3000 mil eller för att det snart gått den tid det skall för att nästa service ska utföras.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    6
    den larmar och vill ha service när oljekvalitén nåt 0% eller när dagarna räknat ner till 0.
    saab 9-3ss -05 Aero

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Lundmark
    Tack för svaren. Hur vet man egentligen vad som gäller med service? Bilen sa åt mig för ett tag sedan i displayen, men systeminformationen i SID:en visar att det är 30 dagar kvar till service, och jag tror att handboken säger att det är 1000 mil kvar. Bilen har gått 8100 nu.
    Det som gäller vid service är det som står i instruktionsboken/serviceboken.

    Det bilen talar om är en "kom-ihåg-hjälp" och ingenting som känner av hur bilen egentligen mår. Den här hjälpen är ingenting som man bör ta till 100% för givet att den alltid vet när du ska serva eftersom den bland annat förutsätter att bilverkstaden du anlitar (eller du själv) också nollställer "kom-ihåg-hjälpen" och görs inte detta så kan den börja tala om att det är dags att serva även fast det kanske inte är det.

    Det bästa är att du själv tittar i servicehäftet och själv också försöker komma ihåg när nästa service ska ske och inte enbart litar på att bilen säger till dig när det är dags för service.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    Hej.
    Drar upp en gammal tråd då jag precis fick dags för service på min nyinköpta 9-3ss.
    Enligt servicebokens stämplar och det angivna service-intervallet så är det mer än 1000 mil kvar tills nästa service!
    Oljekvaliten står nu på 2% men ni menar att det spelar ingen roll?

    Sen så är ju 3000 mil mellan oljebyten lite väl långt kan tyckas:-)
    MVH
    Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Oljekvaliten står nu på 2% men ni menar att det spelar ingen roll?
    Antingen är serviceboken fejkad (inte så troligt) eller så är inte oljemätaren nollställd vid servicen (ganska troligt).

    Oljekvalitetmätaren så enkelt uppbyggd så att det i stora drag kan beskrivas som att det är en nedräknare som börjar från 100 och räknar ner till noll och det går olika fort beroende på hur du använder bilen.

    Alltså så är det ingen "sensor" som känner av hur oljan faktiskt mår utan bara en beräkning från hur kvaliteten på oljan bör vara utifrån när bilen senast servades.

    Om det med ovan nämnda aspekter spelar roll eller inte att din mätare nästan står på noll är helt upp till dig att avgöra.

    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Sen så är ju 3000 mil mellan oljebyten lite väl långt kan tyckas:-)
    Det tycker jag också. Personligen så skulle jag rekommendera att göra en mellanservice och byta olja + oljefilter var 1500,e mil utöver de ordinarie servicarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Oljekvaliten står nu på 2% men ni menar att det spelar ingen roll?
    Antingen är serviceboken fejkad (inte så troligt) eller så är inte oljemätaren nollställd vid servicen (ganska troligt).
    Det kan väl även vara så att den är nollad vid senaste service, men att bilen körts korta sträckor etc och därför beräknas oljan vara "slut" efter 2000 mil. Jag skulle passa på att byta.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Antingen är serviceboken fejkad (inte så troligt) eller så är inte oljemätaren nollställd vid servicen (ganska troligt).
    Det kan väl även vara så att den är nollad vid senaste service, men att bilen körts korta sträckor etc och därför beräknas oljan vara "slut" efter 2000 mil. Jag skulle passa på att byta.
    Kan absolut vara så också. Men det lät som ett så väldigt lågt värde så jag antog att det blev glömt att nollas vid servicen.

    Är ju dock aldrig fel att byta olja så du har helt rätt i det du säger..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Hjälp! Oljekvalitet 0% på 9-3ss!

    EDIT: Ändrar inlägget efter att ha läst på lite.
    Lutar nog att det kan vara så att den nollades på förra servicen men att den gått en del korta sträckor sedan dess (vet ju inte säkert då jag fick bilen i fredags). Nästa service är väl en huvudservice (18000)? Iaf enligt:
    http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... falleId=41
    Men serviceindikatorn indikerar på mellanservice.

    Enligt http://genuinesaab.com/psi/files/03oil-service.htm så är huvudservicearna enbart styrda av miltalet medan mellanservicarna beror på körsätt osv (får inte till miltalen i det dokumentet, verkar ju inte alls stämma med den svenska instruktionsboken).
    Så har jag förstått saken rätt att nu ska det INTE göras huvudservice utan en extra mellanservice (som inte står i handboken)? Vad som i serviceboken kallas för extra oljebyte?

    Så nästa fråga då. Om jag själv byter olja och oljefilter, går det att nolla serviceindikatorn då? Och om det går, kommer den då ur synk med 18000 mila-servicen och missar att varna för det?

    Många frågor sent på natten.
    MVH
    Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning VS Oljekvalitet
    Av LasseH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 19:19
  2. Oljekvalitet?
    Av WipeClean i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 12:49
  3. SID och oljekvalitet?
    Av inzane81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 14:30
  4. Oljekvalitet
    Av Lumberjack i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 22:03
  5. oljekvalitét 9-3ss?
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •