Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ta bort TCS men ha kvar ABS?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069

    Ta bort TCS men ha kvar ABS?

    Hej !

    Jag har en 9000cc Aero -91 och börjar bli gansla så less på TCS som INTE går att stänga av. Tänkte nu när jag byter till Trionic 5.2 så ska TCSen bort.

    Ett alternativ är ju att byta ABS/TCS boxarna och koppla in knappen i kupen så man kan stänga av TCSn, men stängs inte ABSen också då?

    Ett annat alternativ som jag funderar på är om man bara helt enkelt inte kan plocka bort allt som har med TCSen att göra förutom boxarna då som ABSen kräver. Kan det funka?

    Sen är ju farthållaren inte vakumstyrt utan elektroniskt eftersom att jag har TCS.. Påverkas den?

    Sen EGR systemet... Inte behöver man väl ha det fungerandes? tänkte för isåfall plockar jag bort det i samma veva.

    bifogar ett par bilder från EPC:




    tack på förhand.

    mvh Isak

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Jag har fått tag på en ABS härva från 85-89. Jag har ABS/TCS/ETS från -91. nu vill jag har bort allt som har med TCS att göra och bara ha kvar ABSen.

    Vad skiljer sig i ABSen från 85-89 och den mellan 90-93?

    borde ju räcka med att byta till ABS härvan och demontera allt vad som har med nuvarande ABS/TCS/ETS att göra? boxen måste ju bytas också då.

    fast hur blir det med farthållaren då den är elektronisk nu, men är vakumstyrd på äldre?

    mvh

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    fast hur blir det med farthållaren då den är elektronisk nu, men är vakumstyrd på äldre?
    Kan iaf svara på denna....
    Eftersom farthållaren är elektronisk och styrs av världens dyraste "drive by wire" spjällhus som du kommer att ta bort vid en TCS-demontering så kommer således inte farthållaren att fungera.

    Lösningen blir isf att koppla in ett vacumsystem.....
    OM du nu besvärar dig med detta, se till att ta ett system äldre än 92 för att slippa de dåliga "årgångarna" på styrboxarna.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Surfade en sväng i EPC:s underbara värld och kunde även konstatera att ABS enheten skiljer om man har TCS eller inte.....
    Vad jag förstod var det en annan plastbehållare och en annan bromscylinder men om man måste byta "klumpen" eller inte eller om man kan lösa det endå vågar jag inte svara på.

    Du hittar uppgifterna på
    Broms 5:470
    Broms 5:500

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    hej tack för svaren JonTe.

    uppdatering igen.

    Har fått tag på en komplett ABS härva med Art.Nr 4069415. Det är en härva till 9000 90-91.

    Min nuvarande härva har Art.Nr 4066908, och är till 9000 90-91 med TCS och ABS.

    Så jag tänkte såhär... det jag antar är skillnaderna mellan dessa härvor är att den har TCS delen då och sen att farthållaren är elektroniskt styrd på TCS härvan. TROR att den är vacumstyrd på härvan med enbart ABS.

    Så om jag skaffar den härvan + ABS box och byter ut mot den härvan jag har nu + box, och demonterar allt vad som har med ETS att göra så borde det funka.

    Farthållaren styrs ju av ETSn så den kommer ju antagligen försvinna och då måste jag ju montera en vacumstyrd för att få det att funka. Men då får det bli så. Det viktiga är att få bort TCSn.

    Måste då byta spjällhus till ett vanligt då denna är för ETSn. Nog kan jag väl ta ett spjällhus från en kortmotor då? kommer ha både korttopp och kortinsug.

    Om jag lyckas med detta (som jag tror att jag gör) så kommer det sitta T5.2, enbart ABS och kanske en vacumstyrd farthållare.

    Nå vad tror ni?

    tacksam för kommentarer

    EDIT: såg i EPCn att det verkar bara finnas en typ av ABS enhet så den behöver då antagligen inte bytas, men jag får Art.Nr imorrn på boxen till ABS härvan så då får jag det bekräftat.

    mvh // Isak

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Moribound; Ventilblocket på ABS-enheten skiljer väl ändå beroende på om man har TCS eller ej? Om jag itne minns fel..

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Moribound

    EDIT: såg i EPCn att det verkar bara finnas en typ av ABS enhet så den behöver då antagligen inte bytas, men jag får Art.Nr imorrn på boxen till ABS härvan så då får jag det bekräftat.
    Och vad skrev jag i min sista post raka motsatsen...
    Titta igen, olika artikelnr

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156
    Tänkte bara låna tråden lite! Slippa starta en nya allt sådant...

    Kan man inte bara byta abs/apc lådan mot en från -93 och samtidigt köpa den där lila knappen från saab?


    Bilen jag har är en 2.3l t -91
    Nu en 9000 igen...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av apteck
    Tänkte bara låna tråden lite! Slippa starta en nya allt sådant...

    Kan man inte bara byta abs/apc lådan mot en från -93 och samtidigt köpa den där lila knappen från saab?


    Bilen jag har är en 2.3l t -91
    Jo det ska funka.

    Om inte annat går det säkert att bygga något eget även med det som sitter i -91:an. Enligt instruktionsboken räcker det med "ett lätt tryck på bromspedalen" för att inaktivera TCS

    Har för mig jag sett någon beskrivning av detta tidigare här på forumet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156
    Jag kollade med saab idag och de hadde ett kit för att fixa det som heter
    8549214 och kostade 427:-, dock visste de inte om den fungerade för -91or... kanske någon här som vet?
    Nu en 9000 igen...

Liknande ämnen

  1. två ska bort, en blir kvar, vilken?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 21:57
  2. Ny bränslepump 9000. "Vilken del skall bort/eller bli kvar"?
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 17:16
  3. Ta bort balanskretsen på 9-5 med motorn kvar i bilen?
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 22:19
  4. EGR og900, vara kvar eller ta bort?
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •