Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tag ur nyckeln,vrid på ratten,försök igen NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607

    Tag ur nyckeln,vrid på ratten,försök igen NG9-3

    EDIT: Rubrikens namn var ursprungligen om kassa batterier, men då bilen fortfarande vägrar starta efter batteribytet ändrade jag rubrikens namn till lämpligare...

    Läs gärna mitt tredje inlägg nedan om detta!

    -----------

    Orginal-inlägget om batterier:

    Med risk för mytomanvarning med allt småstrul som varit med min bil på sistone, så verkar som att bilbatteriet är påväg att ge sig nu.

    Låter lite extremt kanske då bilen är ju bara lite över två år gammal och har ett underhållsfritt batteri.

    MEN lite av ett specialfall då den gått 12.000 mil första året (antagligen förserieexemplar och provbil) och sen bara gått sådär 250 mil under andra året, huvuddelen av tiden samlande damm hos olika bilhandlare.

    Detta borde väl kraftigt öka risken för ett dåligt batteri?
    Eller är startmotorn en hetare kandidat?

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Kan mycket väl vara batteriet. JAg bytte på en 9-5 Aero -01 efter ungefär 3 år och 7000 mil. Ett batteri är slut på mellan 2-4 år i dagens bilar.

    Taxi har om jag minns rätt bara 6 månaders garanti på ett batteri. Med dina 12k mil har din gått i trakterna av en taxi. Eventuellt kan det vara så att det har funnits utrustning i bilen som stått på "jämt" också.

    Det året bilen stått eller körts sparsamt är det säkert varit en drös människor i den och poppat med speldosan också. Sedan har bilhandlaren "snabbladdat" med sin batteridödare.

    Underhållsfritt är inte lika med evighetshållbart

    Startmotorn är att måla fan på väggen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Tack!

    Låter onekligen som att det är batteriet då.

    Ännu en fråga.
    Handlarn ville inte stå för kalaset, trots att han också ansåg att jag skulle pröva att byta batteri som första åtgärd.

    Tycker det känns lite som ett tillfälle att hänvisa till konsumentköplagens paragraf om 6 mån garanti på dolda fel vid köpet som handlarn inte kan motbevisa bortom rimlig tvivel.

    Iofs har jag märkt av symptomen först nyligen, c:a 2 månader efter bilköpet. Men det spelar väl mindre roll, särskilt med tanke på omständigheterna under de två åren före köpet, och att lagen lägger bevisbördan på handlaren...

    Eller vad anser ni? Övertolkar jag lagen nu?
    9-3 SC Aero 07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    mja, batteri räknas väl mer som slitagepryl eller? annars kanske du kunde tjata till dig ett bra pris åtminstone, annars kostar ett batteri bara 5-600kr ändå.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Har bytt batteriet nu och det gamla sjöng antagligen på sista versen, men var dessvärre inte huvudproblemet...

    Får fortsatt felmeddelandet "Tag ur nyckeln, vrid på ratten, försök igen" och bilen vägrar starta.
    (Och tro mig, har försökt _många_ gånger...)

    Någon aning om vad detta kan bero på??
    Kasst tändlås?

    Knappast heller att det nya batteriet är urladdat, 74 Ah sprillans nytt inhandlat hos den lokala Saab-handlarn. Vidare har vi försökt med startkablar innan och det var precis samma sak då...
    9-3 SC Aero 07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, kan det vara startspärren som spökar?
    Hur detta är uppbyggt på din bil vet jag inte, men på 9-5 skall man låsa och sedan tryckka på upplåsningen 5 ggr i snabb följd för att systemet skall hitta.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Det som händer om ett batteri står urladdar länge (under 12,5V) är att plyplattorna sulfaterar pga svavelsyran.
    Det bästa sätter att spara på ett batteri i en bil som ska ställas av eller stå ett tag är inte att ta ur det in i värmen i huset/lägenheten.
    Se till att det är fulladdat (12,7-12,9V) och låt det stå så svalt som möjligt.
    Kontrollera spänningen med jämna mellanrum, kanske varje vecka.
    Sjunker den ner till 12,5V så ladda upp batteriet helt och låt det stå igen.

    Att ha en "underhållsladdare" inkopplad är inte bättre utan sämre för batteriet pga att den går in och småladdar för ofta i onödan.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, kan det vara startspärren som spökar?
    Hur detta är uppbyggt på din bil vet jag inte, men på 9-5 skall man låsa och sedan tryckka på upplåsningen 5 ggr i snabb följd för att systemet skall hitta.
    O f.n.
    Någon som vet om motsvarande fenomen och knapp-sekvens förekommer på ng9-3??
    9-3 SC Aero 07

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Får fortsatt felmeddelandet "Tag ur nyckeln, vrid på ratten, försök igen" och bilen vägrar starta.
    Det där är relaterat till rattlåset som inte går ur iallafall.. Tror inte du tillåts starta bilen om inte rattlåset släppt (av naturliga skäl)

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Har du testat att göra bilen strömlös en stund igen?

    Jag ahde för kanske ett år sedan något liknande typ av fel på min SS. Min gick att starta om man först låste bilen, sen låste man upp med den "riktiga" nyckeln som sitter i fjärren (här märker man om larmet fungerar ). Efter det så startade den utan problem, men bara om man gjorde så. För att aktivera rattlåset igen måste bilen köras över 5 km/h. Efter det fungerade det fint. Nu minns jag inte varför det blev så här men bilen hade stått ett tag utan ström.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109

    Re: Tag ur nyckeln,vrid på ratten,försök igen,9-3sc

    Har liknande, fast tvärtom på min bil nu..
    Hade loss batteriet och efter de funkar inte rattlåset, klickar inte till när man kör i nyckeln men bilen går att starta.

    Ngn ide?

    Hade gärna sökt efter svar men funktionen är ju avaktiverad

    /D
    9-3SS Vector

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Tag ur nyckeln,vrid på ratten,försök igen,9-3sc

    Citat Ursprungligen postat av Evildeejay
    Har liknande, fast tvärtom på min bil nu..
    Hade loss batteriet och efter de funkar inte rattlåset, klickar inte till när man kör i nyckeln men bilen går att starta.

    Ngn ide?

    Hade gärna sökt efter svar men funktionen är ju avaktiverad

    /D
    Som jag skrev ovan så är det bara att du tar dig en sväng med bilen så fungerar det igen. Om nu inte rattlåset är aktiverat vill säga.... då blir det jobbigare.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    I helgen råkade jag ut för "Ta ur nyckel. Vrid på ratten, försök igen." på min Saab 93 2,0t biopower 2009 14.500 mil. Jag provade att låsa och låsa upp med fjärren flertalet ggr men fick hela tiden samma felmeddelande. När jag satte i nyckeln i tändningslåset klickade det till 3 ggr (från ratten någonstans?) och därefter kom felmeddelande igen. Vad jag har läst mig till är vanliga orsaker dåligt batteri, tändningslåset eller CIM. Vilospänningen på mitt batteri är bara 12,14V så jag räknar det som dåligt även om bilen startat utan problem tidigare. I fjol renoverade jag tändningslåset, körde lite oxidrens och pillade upp något kontaktbleck för bättre kontakt. Att jag varit där och pillat kan naturligtvis har gjort att det fungerar sämre nu, eller så har det bara gett upp av andra orsaker.

    Jag tänkte byta batteri och därefter kanske tändningslåset och i sista hand CIM.
    Vågar inte köra för långt hemifrån, inte så kul att bli ståendes någonstans för att bilen inte startar.

    Går det att säga vad som mest troligt är felet utifrån symtomen?
    Har några av er fått felet en gång men aldrig mer?

    /Kal
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    En orsak till det där meddelandet är också att rattlåset är "i spänn". Dvs, om du har hållit i ratten när du stängde av och tog ur nyckeln och sen släppte ratten så kan styrningen lägga rattlåset i spänn och då orkar inte rattlåset släppa. Prova att vrida ratten åt det håll det går innan du sätter i nyckeln och se om rattlåset släpper.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    OM jag minns rätt så tog jag ur nyckeln efter felmeddelande, vred på ratten, och då först gick rattlåset i. Sedan ville inte rattlåset släppa under efterkommande försök. (3 klick och felmeddelande.) När jag låste upp fysiskt med plåtnyckeln fungerade det igen. Mina funderingar nu är ju om det är tändningslåset eller CIM som felar.
    När tändningslåset krånglade i fjol fick jag ett annat meddelande i SID (kommer inte ihåg formuleringen) och felet var att rattlåset ibland inte gick i när man tog ur nyckeln.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Detta har inget med nyckelöppning i dörren att göra.

    Och är det något som kärvar så är det troligen i rattlåset SCL eller i rattstången, men jag det är fortfarande normalt beteende för om rattlåset inte lyckas låsa eller låsa upp ratten.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Man skall aldrig vrida ratten tills rattlåset går i. Då får man nämligen detta att den ligger i spänn. Så, känn på ratten och vrid tills den inte ligger i spänn mot ett ändläge, ofta får man hålla ratten i det läget, och sen stoppa i nyckeln, då kommer rattlåset släppa.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Ok, tack Bollman och Hyvens för input.
    Skulle man då kunna tro att kommunikationen mellan tändningslås och CIM fungerar och att dessa enheter fungerar? Det som händer är att bilen försöker låsa upp rattlåset (de tre klicken) men misslyckas och då ger felmeddelandet.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja kommunikationen funkar. När låset är i spänn så kan den inte släppa och därför klickar den bara.

  20. #20

    9-3 1,8t 07 - Ta ur nyckeln, vrid ratten & försök igen

    Hej!

    Håller på med min svärmors 9-3’a 1,8t och 2007.

    Bilen har stått okörd i ca 1 år och igår när vi skulle dra igång den efter att batteriet stått på laddning så gick nyckeln vrida till starten med bilen drog inte ens reläerna. Däremot så surrade det (som jag uppfattade det som från) ratten.

    Vi bytte då till ett helt nytt batteri & bytte batteri i nyckeln för att vara på den säkra sidan vad gäller krämen.

    Nyckeln tvärvägrar att vridas från ”Lock” och bilen säger bara att ta ur nyckeln, vrid på ratten och försök igen.

    Har försökt med mängder med saker men inget hjälper.

    Styrlåset är inte i aktivt i bilen och det ger inte felmeddelande om styrlåset och stanna bilen. Ratten går att vrida utan att styrlåset går i. Enda meddelandet som visas är alltså att ta ur nyckel, vrid rattten och försök igen.

    Nedan är testat utan framgång:
    * Helt nytt batteri i bil & nyckel
    * För säkerhets skull bytt säkring 1 & 2
    * Har haft på nya batteriet, därefter tagit av minuspolen i 30min sen på igen.
    * Kopplat ur SCL i fem minuter sen i igen (bilen varnar för tändlåset direkt när kontakten är ur men slocknar så fort SCL är inkopplat igen)
    * Kopplat ur ISM och satt i igen
    * Pillat fjäder på ISM åt sidan så nyckeln gick att vrida. Tändning slås på, check är ok men bilen går ej starta. Nyckeln går ej att få tillbaka till lock utan att pilla på fjädern och vrida tillbaka.
    * Pillat fjädern på ISM åt sidan, vridit nyckeln till on och sen byglat startrelät, bilen startad och körd över 30km/h (försök till kalibrering av SCL) . I detta läget ger bilen åter meddelandet att ta ur nyckeln, vrid ratten och försök igen. Alltså även när jag kör bilen!?

    Ingenting hjälper.. Börjar fundera på om det kanske är CIM som gått åt helsike eller SCL i.o.m att bilen inte låser ratten. ISM verkar ju vara vanligt att de går åt pipan men kan den ge detta felet?

    Bilen ger ju ingen information om fel utan bara att ratten skall vridas. Systemtesten visar inte heller något fel.

Liknande ämnen

  1. Startnyckelns placering 9000
    Av rob_saab900 i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •