Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Information om navigation NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Information om navigation NG9-3

    Jag har försökt samla info från olika trådar här men får ingen bra bild av hur det ligger till med tillverkare etc på navigationen till 9-3.

    Har frågat hos min serviceverkstad men de har ingen aning eller intresse av uppdateringar etc.

    Jag har en 9-3, -05 med navigation och då undrar jag:
    Finns det olika typer av navigationssystem för den årsmodellen (kännetecken etc)?
    Vilken tillverkare är det?
    Är någon kartskiva/programvara från någon annan modell, kompatibel med denna?
    Finns det några skivor från tillverkaren av systemet som fungerar?

    Har sett att det reagerats tidigare mot sådana här frågor men känner inte att det skulle finnas ngt hinder. Om inte biltillverkaren tar fram uppdateringar så måste man som kund ställa sig dessa frågorna.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Navigation 9-3

    Citat Ursprungligen postat av djac93
    Jag har försökt samla info från olika trådar här men får ingen bra bild av hur det ligger till med tillverkare etc på navigationen till 9-3.
    Har frågat hos min serviceverkstad men de har ingen aning eller intresse av uppdateringar etc.

    Jag har en 9-3, -05 med navigation och då undrar jag:
    Finns det olika typer av navigationssystem för den årsmodellen (kännetecken etc)?
    Vilken tillverkare är det?
    Är någon kartskiva/programvara från någon annan modell, kompatibel med denna?
    Finns det några skivor från tillverkaren av systemet som fungerar?

    Har sett att det reagerats tidigare mot sådana här frågor men känner inte att det skulle finnas ngt hinder. Om inte biltillverkaren tar fram uppdateringar så måste man som kund ställa sig dessa frågorna.
    Varför skulle din serviceverkstad hålla reda på hur och vem som tillverkar skivorna och vilka som är kompatibla? Räknar du in detta för alla reservdelar?

    Biltillverkaren har inget med uppdateringarna att göra utan köps in i SDAL format från Navteq som jag tror delar databas med Teleatlas över Sverige. Samma som de flesta andra märken använder sig av i eftermarknad och in-car.

    Uppdatering finns på Saab och du kan även köpa en premunation på nya.

    Frågan kan även fortsätta i den tidigare tråden:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1678368
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Jag förstår att jag trampade på en öm tå här men svarar ändå.

    Om Saabs verkstad är återförsäljare för kartskivorna så kanske man kan förvänta sig att de ska kunna säga vilken som är den senaste och när nästa uppdatering kan förväntas?

    Om man köper en navigation för så mycket pengar som Saab tar, så hade jag förväntat mig mer uppdateringsmöjligheter än vartannat år, det är sällan jämfört med andra bilmärken. Jag kan garantera dig att Navteq uppdaterar oftare än vartannat år...

    Personligen skulle jag vilja ha tätare uppdateringar och undrar därför om man kanske kan använda mer generiska dataskivor.

    De andra frågorna ställdes i detta forumet och inte till verkstaden och avsikten var att försöka förstå om man kan komma runt det faktum att Saab inte uppdaterar så ofta.

    Som sagt vore jag tacksam för att höra om någon har erfarenhet från att använda andra kartor.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Inga ömma tår, möjliigen fingrar

    Så här ligger det till för att få mer fakta;

    Skivorna är i SDAL-format. Används av ett flertal bilmärken (vissa BMW-modeller, Mazda osv) och även av eftermarknadsmaskiner.

    Du kan således ordna en skiva som är avsedd för något annat och starta den i bilen.

    Har gått igenom de flesta maskiner på navteq hemsida och för scandinavien är det verkligen inte ofta det blir en uppdatering. Vissa kan stå som 2008 men kartversionen är från 2007. Jämför man även med tex senaste uppdateringarna av TomTom så kan man om man har otur förlora vissa nyare vägar ifall man uppgraderar kartorna online.

    Du kan även om du är riktigt duktig skapa en egen karta i SDAL format då jag har för mig att det numera är ett öppet format.

    När det gäller Saab så har de uppdateringar varannat år ifall jag har förstått det rätt. 06-skivan är egentligen en karta från 05.

    Att de inte kan svara på när nästa kommer eller liknande känns mer som att den kundmottagaren du stött på är ointresserad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Den kartskiva jag har (till min -03 SS) är -08's skiva innehållande kartdata från 2007-10.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Navigation 9-3

    Någon som vet vilken som är senaste kartuppgraderingen till 9-3 03-06? Är det skivan Hedis har?

Liknande ämnen

  1. Information om T7 MAF
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:22
  2. LMM Information T7 9-3
    Av senator1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 15:20
  3. Information sökes!
    Av DavidGoden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 13:30
  4. Requesting DI information
    Av keithg i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •