Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lite frågor om 9000 CD -90

  1. #1

    Lite frågor om 9000 CD -90

    1. Vad kostade en 9000 CD -90 med 150hk 2,3L motor utan elfönsterhissar och liknande. lilla färddatorn?

    2. Har nån en aning om vad man får betala på en skrot för stora datorn?

    3. Hur plockar man isär förardörren? vart är sidan skruvad?

    4. En slang till motorn har hoppat av, kommer från vänstra delen och går till luftinsuget(?) (första slangen över tändkassetten) vad är det för slang, vad gör den och hur får jag fast den igen?

    5. Startsvårigheter, startar problemfritt med extraström. när batteriet byttes startade den bra i ungefär en månad innan problemen var tillbaka. Batteriet får rätt laddström (engligt en verkstadssnubbe), men vad ska den ladda på och vad kan vara galet?

    i dom flesta fallen klickar det från startmotorn men bilen startar inte utan mer ström.

    6. Kan jag ha ett uthålligare batteri än tex dom 62Ah som rekommenderas?

    7. Belysningen i bagageluckan släcks inte automatiskt, vad kan vara fel och vad gör man åt det?

    8. Det hörs ett högt surrande ljud i närheten av höger framljus, låter som nån motor som går hela tiden, kan det vara motorn till strålkastaren som har gett upp? (strålkastaren pekar även onormalt mkt uppåt och varken höjdjusteringen i bilen eller den manuella fungerar).


    Finns det nån bra sida med gratis pdf filer som beskriver hur jag gör olika saker i bilen? (tex tar isär en dörr eller byta kupeluftfilter och lite annat)


    /mvh Erik


    Tänkte försöka fixa en massa småfel i sommar

  2. #2
    Kommigen.
    Vet att det finns många 9000 gurus där ute

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Kolla in klubben för just 9000:
    http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9277579.asp

    Finns många kunniga där på deras forum om det skulle vara till en hjälp sen finns det även mektips som besvarar en del av dina frågor.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567
    Dörrsida:
    Ska dra det jag kommer ihåg, med reservation för nåt misstag!

    I själv innerhandtaget sitter 2 gummipluggar. Ut med dem o bakom sitter två torx (1 i vardera)

    Vid öppningshandtaget så kan du med en liten mejsel bända bort den lilla plastprickan under handtaget. Då blottas en skruv.
    När denna e borta kan du ta bort hela den svarta plastkåpan som sitter runt öppningshandtaget o därunder sitter ytterligare 1 skruv (möjligen 2)

    Vid "kartfickan" sitter det en skruv på var sida med en liten plastplugg på. Bort med plastprylen o skruva.

    Vid dörrbelysningen:; Bort med belysningen o innanför sitter det ett tunnt plåtbleck som ska va skruvat in i dörrplåten.

    Själv har jag aldrig skruvat med 9000 utan elhissar. Räkna mer att det finns en skruv till veven som oxå döljs av någon kåpa.

    När alla dessa e borta då pillar du in fingertopparna underst på dörrsidan o "rycker" försiktigt ut dörrsidan i underkant för att få plastpluggarna att släppa. Känn sedan efter så att alla lossnat. När du är övertygad om att dessa är borta så lyfts dörrsidan uppåt för att släppa uppe vid rutan där den "bara" är dittryckt!


    OBS! Ta det försiktigt på vägen. Min beskirivning är inte 100% säker
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506
    Du har själv redan svarat på frågan angående batteriet. Det är ju lampan i bagaet som drar ut batteriet. Men hur man åtgärdar det får någon annan svara på finns säkert något enkelt fel som inte är helt ovanligt.
    9-5 Aero -02

  6. #6
    Du har själv redan svarat på frågan angående batteriet. Det är ju lampan i bagaet som drar ut batteriet. ;-) Men hur man åtgärdar det får någon annan svara på finns säkert något enkelt fel som inte är helt ovanligt.
    Nej faktiskt inte.. lampan är avstängd manuellt.

    Dörrsida:
    Ska dra det jag kommer ihåg, med reservation för nåt misstag!

    I själv innerhandtaget sitter 2 gummipluggar. Ut med dem o bakom sitter två torx (1 i vardera)

    Vid öppningshandtaget så kan du med en liten mejsel bända bort den lilla plastprickan under handtaget. Då blottas en skruv.
    När denna e borta kan du ta bort hela den svarta plastkåpan som sitter runt öppningshandtaget o därunder sitter ytterligare 1 skruv (möjligen 2)

    Vid "kartfickan" sitter det en skruv på var sida med en liten plastplugg på. Bort med plastprylen o skruva.

    Vid dörrbelysningen:; Bort med belysningen o innanför sitter det ett tunnt plåtbleck som ska va skruvat in i dörrplåten.

    Själv har jag aldrig skruvat med 9000 utan elhissar. Räkna mer att det finns en skruv till veven som oxå döljs av någon kåpa.

    När alla dessa e borta då pillar du in fingertopparna underst på dörrsidan o "rycker" försiktigt ut dörrsidan i underkant för att få plastpluggarna att släppa. Känn sedan efter så att alla lossnat. När du är övertygad om att dessa är borta så lyfts dörrsidan uppåt för att släppa uppe vid rutan där den "bara" är dittryckt!


    OBS! Ta det försiktigt på vägen. Min beskirivning är inte 100% säker
    Tackar för en bra beskrivning! och ja det sitter en plastbricka i vevens centrum. under den hittas det med största säkerhet en skruv.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Inverness/Orsa
    Inlägg
    15

    Re: Lite frågor om 9000 CD -90

    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_
    7. Belysningen i bagageluckan släcks inte automatiskt, vad kan vara fel och vad gör man åt det?
    I nyare modeller av 9000 styrs iaf belysningen av en mikrobrytare som sitter i själva låsmekanismen till bakluckan. Ta lös klädseln på bakluckan och prova om lampan slocknar när du pillar på brytaren. Kanhända att mekansimen kärvar så att låset går i lås men den rör sig inte tillräckligt mycket för att slå till brytaren. Skulle tro att lite 5.56 kan vara lösningen. Annars finns mikrobrytaren som svindyr reservdel på saab...
    Hemma: 9-3 Cab Aero V6 Aut -08
    På jobbet: SAAB 340
    Har haft: 9000 Aero Aut -96 Maptun Steg2

  8. #8
    Går larmsensorn på samma brytare?
    För larmet fungerar

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om lamdasonder på 9000
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 13:56
  2. Lite GLT frågor på 9000
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 00:45
  3. Lite frågor! ang 9000
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 13:13
  4. Lite frågor om Saab 9000
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •