Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-3 aero med dålig prestanda?

  1. #1

    9-3 aero med dålig prestanda?

    Provkörde en 9-3 2.8T aero -06 idag och den var en riktigt besvikelse. Jämfört med en 9-5 aero -02 så var den inte ens i närheten prestandamässigt. Ska det vara så? Någon som har provkört båda och kan säga om det är normalt? Det jag reagerade på var att tryckmätaren i 9-3:an aldrig laddade längre än halvvägs till rödmarkering (nålen rakt upp), så den kanske inte laddade som den skulle?

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej !

    Du har helt rätt !

    Jag upplevde 9-5 Aero org snabbare än 2.8 T V6..

    Vet verkligen inte hur dem går med chip,men i orginalt skick så var det som du skrev ovan riktigt besvikelse..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Nog ska väl turbon ladda fram till det röda på en V6a också? Nu kör jag ju trimmat så jag kommer inte ihåg, men så har det ju alltid varit tidigare.

    Däremot är det så att 6an har bättre bottenvrid och därmed känns inte effekten så tydligt. Jag upplevde också 6an som relativt trött i början, men så mycket långsammare än en 9-5 Aero tror jag inte den är.

  4. #4
    Jag hade en 900T -97 för ett tag sen, och på den var det inte ovanligt att magnetventilen gick sönder. Är det samma konstruktion på en 9-3 från 2006? Felet visade sig på min 900T precis på det viset att den bara laddade in på halva gula.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399

    Re: 9-3 aero med dålig prestanda?

    Citat Ursprungligen postat av jesper
    Provkörde en 9-3 2.8T aero -06 idag och den var en riktigt besvikelse. Jämfört med en 9-5 aero -02 så var den inte ens i närheten prestandamässigt. Ska det vara så? Någon som har provkört båda och kan säga om det är normalt? Det jag reagerade på var att tryckmätaren i 9-3:an aldrig laddade längre än halvvägs till rödmarkering (nålen rakt upp), så den kanske inte laddade som den skulle?
    Verkar vara nåt fel om mätaren bara gick till 50%.

    Jag delar inte uppfattningen att den skulle gå sämre än en 9-5 aero. När min var i original så gled jag från 9-5 Aero, inte med mycket men ändå.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-3 aero med dålig prestanda?

    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Citat Ursprungligen postat av jesper
    Provkörde en 9-3 2.8T aero -06 idag och den var en riktigt besvikelse. Jämfört med en 9-5 aero -02 så var den inte ens i närheten prestandamässigt. Ska det vara så? Någon som har provkört båda och kan säga om det är normalt? Det jag reagerade på var att tryckmätaren i 9-3:an aldrig laddade längre än halvvägs till rödmarkering (nålen rakt upp), så den kanske inte laddade som den skulle?
    Verkar vara nåt fel om mätaren bara gick till 50%.

    Jag delar inte uppfattningen att den skulle gå sämre än en 9-5 aero. När min var i original så gled jag från 9-5 Aero, inte med mycket men ändå.
    Nästa gång du glider ifrån någon bil filma gärna
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Den skall definitivt gå till det röda, ingen tvekan om det.

    OBS, se till att v6:an är varm körd innan du utvärderar prestandan...
    Det gör en markant skilnad i effekt på min.

  8. #8
    Jodå, kollade att motorn var varm innan jag tryckte på. Ska provköra en annan idag för att se om det är någon skillnad.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Det skiljer ju lite mellan olika versioner. Automat/manuell? Mycket utrustning som väger? Tunga hjul? Temperatur uteluft mm. Sedan så är upplevd acceleration något helt annat än uppmätt. En tyst bil med högt vrid på låga varv kan ju upplevas slö även när den går som den ska.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Mätaren skall definitivt ladda till det röda, ibland litelitelite förbi... Tycker definitivt inte min -07a Aero gick sämre än farsans 9-5 Aero -06, dock var min manuell och hans är automat. Dock så är det som stoffe säger att bottenvridet är bättre i 6an, samt att den drar mycket mycket jämnare i hela registret vilket leder till att turbokicken uteblir, och därav maskerar effekten väldigt effektivt. Därmed inte sagt att V6an är ngn raket...

    Tycker personligen att min St3 Aero Cabbe ger mig en "mer händelserik upplevelse" än M5an, både på gott och ont, men det skiljer ju även dryga 200hk mellan dem. Detta pga att m5an är så mycket mer civiliserad i leveransen av kraften medan Turbolaggen i Cabben är markant trots original snurra.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Mätaren skall definitivt ladda till det röda, ibland litelitelite förbi... Tycker definitivt inte min -07a Aero gick sämre än farsans 9-5 Aero -06, dock var min manuell och hans är automat. Dock så är det som stoffe säger att bottenvridet är bättre i 6an, samt att den drar mycket mycket jämnare i hela registret vilket leder till att turbokicken uteblir, och därav maskerar effekten väldigt effektivt. Därmed inte sagt att V6an är ngn raket...
    Kan inte annat än hålla med!

    Är man ute efter saab 99 turbokick så kommer man att bli besviken på v6an, ingen tvekan om det!

    Den är till och med tråkigt jämn i vridet. till man tittar på hastighetsmätaren och undrar hur det där gick till som

  12. #12

    Re: 9-3 aero med dålig prestanda?

    Ok. Tänkte bara tala om att nu har jag provkört en annan 9-3 aero -06 och den gick som den skulle Mätaren på den laddade mycket riktigt till det röda. Jag tycker nog att 9-5 aero kändes lite piggare, men det kan som några redan har påpekat mycket väl vara att man lurar sig pga av olika motorkaraktär.

    Jag åkte tillbaka till den första bilfirman som har den "trasiga" areon för att fråga om dom kunde tänka sig att kolla upp vad som är fel, säljaren jag pratade då med tyckte att vi skulle ta en provtur tillsammans för att kolla en gång till. Men vi hann inte mer än ut från parkeringen innan motorfelslampan tändes... så ja det var nog nåt general-knas med den bilen

Liknande ämnen

  1. 9-3TiD 06 Väsande ljud och dålig prestanda
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 23:10
  2. Dålig prestanda..
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 19:14
  3. Dålig prestanda 9-3 SC 1,8t Biopower -08
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 10:03
  4. Prestanda 9-3 SS Aero
    Av rs_aero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 22:26
  5. Dålig prestanda i min 9-3 SS Aero – hjälp!
    Av Aeroloket i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •