Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: köpråd 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    223

    köpråd 9-5

    Jag har kollat på bilar så jag blir galen... allt från mindre bilar till volvo.. ja det mesta. Vet varken ut eller in om den ska va stor eller liten.
    Är den liten så drar den lite soppa och är billigare att äga. men aj så tråkig och osäker. Större bil säkrare och bekvämare.. men dyrare.

    Men hur som hellst så kommer jag alltid tillbaka på en Saab.. och varför köpa en volvo när jag kan köpa en saab känns det som???
    Så mkt trevligare..och känner mig mer som hemma i en saab. Inget fel om volvo men tråkigt värre med min smak.
    Jag funderar på köpa en begagnad 9-5:a sedan 2,0t.. 98-00
    Mkt bil för pengarna.. rasat i pris. säker, rymlig, bra hel o halvljus, behaglig instrumentering och stolar.
    Vad ligger förbrukningen på normalt? är de större skillnad på automat och manuell?
    vad ska jag titta på när jag kollar på bilen? vanliga fel? nån fara om den gått långt? upp emot 25000mil?

    Tack på förhand
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Flyttar tråden till "Verkstäder, försäkringar och köpråd" och önskar lycka till med bilköpet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Köp en SAAB.

    Volvon har absolut inga fördelar.
    Audi rasar sönder lika som andra bilmärken och reservdelar är SVINDYRA.
    BMW fins det en massa strul med.
    Mercedez-Benz kan du glömma då dom rostar sönder fortare än en mask käkar upp ett äpple.

    På SAAB'en
    1: Aut drar 1-2 dl mer per mil. (Men det är en underbart härlig Aisin-Warner låda i på automaten.

    2:Tidiga manuella lådor var utsatta för synkproblem och modifierdes därför, vissa bilar kan ha falliut ur SAAB's "skyddsnät på grund av ägarnas ovilja att åka till aukt verkstad för modifiering.

    3:Vevhusventilation. En väldigt allvarligt problem. Denna vevhusventilation som har givit upphov till en hel del motorhaverier, har funnits i en rad olika generationer.
    Den senaste varianten uppges slutligen säkerställa hållbarheten & funktionen på motorn.
    Alla varianter på 9-5 motorn kan utrustas med den senaste vevhusventilationen, men kan även ha någon av tidigare varianter.
    Själv kan jag inte redogöra tekniskt hur man kan avgöra vilken variant som är vilken. (Varit skrivbordsmänniska inom SAAB de senaste 10 åren).

    4:Stötdämpare bak kan du kolla om dom är oljiga utvändigt. = Byte.

    5:SID & ACC panelerna tappar pixlar. Oftast lätt och gratis åtgärdat genom att fälja dessa råd:http://remus.oru.se/zedman/acc/manual_swe.htm
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=laga+sid

    I övrigt tycker jag att 9-5 är en alldeles utmärkt bil, framförallt till vettiga pengar som begagnad
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    223
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Köp en SAAB.

    Volvon har absolut inga fördelar.
    Audi rasar sönder lika som andra bilmärken och reservdelar är SVINDYRA.
    BMW fins det en massa strul med.
    Mercedez-Benz kan du glömma då dom rostar sönder fortare än en mask käkar upp ett äpple.

    På SAAB'en
    1: Aut drar 1-2 dl mer per mil. (Men det är en underbart härlig Aisin-Warner låda i på automaten.

    2:Tidiga manuella lådor var utsatta för synkproblem och modifierdes därför, vissa bilar kan ha falliut ur SAAB's "skyddsnät på grund av ägarnas ovilja att åka till aukt verkstad för modifiering.

    3:Vevhusventilation. En väldigt allvarligt problem. Denna vevhusventilation som har givit upphov till en hel del motorhaverier, har funnits i en rad olika generationer.
    Den senaste varianten uppges slutligen säkerställa hållbarheten & funktionen på motorn.
    Alla varianter på 9-5 motorn kan utrustas med den senaste vevhusventilationen, men kan även ha någon av tidigare varianter.
    Själv kan jag inte redogöra tekniskt hur man kan avgöra vilken variant som är vilken. (Varit skrivbordsmänniska inom SAAB de senaste 10 åren).

    4:Stötdämpare bak kan du kolla om dom är oljiga utvändigt. = Byte.

    5:SID & ACC panelerna tappar pixlar. Oftast lätt och gratis åtgärdat genom att fälja dessa råd:http://remus.oru.se/zedman/acc/manual_swe.htm
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=laga+sid

    I övrigt tycker jag att 9-5 är en alldeles utmärkt bil, framförallt till vettiga pengar som begagnad
    Tack så mkt för svaret.. men var ligger förbrukningen på dom då?
    Jag är dock bra sugen på köpa en till 9000.. den drog verkligen lite till storleken. 0,7 landsväg, blandad 0,85.. aldrig över litern oavsett hur jag körde.
    Aisin-Warner säger inte mig mkt..
    Men läste nånstans att ska man välja en 9-5:a.. så ska man ha automat.. skulle vara grym. mot den halvtrista manuella lådan.
    Vevhusventilationen är en skrämmande grej som jag inte har nån aning när jag kolla på bil.. hur faan ska man veta?
    Begära papper på att den är bytt? Men ändå en bil som gått 20000mil borde väl hålla ytterligare 10000-20000mil då?? tyckas
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 -03-> 30-50k
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 18:52
  2. Köpråd max 20'
    Av kimpis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 20:33
  3. Köpråd OG 9-3
    Av Kimpaaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •