Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Inkoppling av tryckmätare (9-5)

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181

    Inkoppling av tryckmätare (9-5)

    Hej !

    Jag vet att det finns ungefär 200 trådar angående detta ämne men jag har inte hittat vad jag söker...

    Jag har kopplat in en graderad tryckmätare i min 9-5:a, men jag tycker den laddar lite väl mycket (!) ca: 1.4 - 1.5 Bar (20-22 PSI), enligt "min" trimfirma ska den ladda 1.2 Bar (17 - 17.5 PSI) så...Jag vete tusan om jag kopplade rätt

    Nu har jag den kopplad på den lilla 4mm slangen som sitter på avlasningsventilen.

    Eller ska jag koppla den på samma slang fast alldeles innan den går till insuget ?

    Får man någon variation om man kopplar olika ?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Den här tråden hänger jag på!

    /Rydde!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Den här tråden hänger jag på!

    /Rydde!
    Det är bra det
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Kan tillägga att jag ligger på ca: -0.9 Bar (13-14 PS) vid tomgång.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Inget supersvar kanske men jag skulle se till att ha den så nära insuget som möjligt. Känns mest rätt där på något vis.

    Blir kanske ingen skillnad men känslan säger mig att det blir mest korrekt.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Slangen ifrån avlastningsventilen går in i någon form av "makapär" och sedan är det en kort slang (ca: 2dm) som går ifrån "makapären" - > insuget.

    Kan det verkligen skilja 0.3 Bar om man kopplar t-korset efter "makapären" ?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Nä, det borde det inte göra. Speciellt inte mer laddtryck efter makapären tvärtom i så fall. Men man vet aldrig.

    Finns det inget ledigt pluggat uttag på insuget du kan använda dej av? Minns nämligen inte själv. Det borde va det optimala.

    Sen är det ju det där med laddtryck på T7.. De laddar väl i princip på tills dess att de ger önskad effekt enl program. Med "halvpissig" kringutrustning kanske det kräver mer ladd för att ge önskad effekt?

    Eller kanske ett ikke optimalt program??

    Testa med slangen närmre insuget men jag tvivlar på att det blir skilnad.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Okej, ska prova det i veckan.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Min sitter där switch´s sitter, jag har en 9-3 Aero -01 och den har stämt bra gentemot Tech2 tidigare..
    Jag har MAX -0,8 vid motorbroms och allt verkar stämma när den är kopplad där så jag tvivlar på att det är felet, den har som sagt stämt bra gentemot Tech2 tidigare även vid "maxladd", nåt som vissa verkar ha svårt att fethaja är att även trionic7 styrsystem så genereras det laddtryck även fast det styrs genom luftmassa, det bildas lik förbannat laddtryck vid dumpen, och i sverige där vi inte har så stor skillnad i luftdensitet så skall det inye skilja så mycket i "laddtryck" även om styrsystemet tillåter stora svängningar original.. Min teori är att laddtryck är av hyfsad relevans även med trionic7, speciellt med trimmade bilar...

    /Rydde!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ursäkta stavfelen, men det är gott med whiskey *ursäkta* *hick*

    /Rydde

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Slangen ifrån avlastningsventilen går in i någon form av "makapär" och sedan är det en kort slang (ca: 2dm) som går ifrån "makapären" - > insuget.

    Kan det verkligen skilja 0.3 Bar om man kopplar t-korset efter "makapären" ?
    Den skall kopplas mellan makapären och insuget annars blir det fel.
    Troligen blir inte trycket annorlunda men mätaren uppför sej på annat sätt. Min ville ligga kvar på 0 på tomgång tex så jag flyttade mitt t-kors till slangen närmare insuget.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Den skall kopplas mellan makapären och insuget annars blir det fel.
    Troligen blir inte trycket annorlunda men mätaren uppför sej på annat sätt. Min ville ligga kvar på 0 på tomgång tex så jag flyttade mitt t-kors till slangen närmare insuget.

    Mvh jocke
    Min mätare visar ca 12-14 PSI vid tomgång (minus alltså.)
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Jag har funderat lite nu på det där med högt laddtryck...

    Det var runt 22-23 grader ute enligt SID när jag kopplade in mätaren.
    Så det kanske var några tiondels Bar extra tack vare värmen ?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag har funderat lite nu på det där med högt laddtryck...

    Det var runt 22-23 grader ute enligt SID när jag kopplade in mätaren.
    Så det kanske var några tiondels Bar extra tack vare värmen ?
    Japp , det brukar bli så , men vad har du för "stabilt" laddtryck mellan 3500 - 45/5000 varv ...

    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )

    p.s Är din trimfirma maptun ?
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag har funderat lite nu på det där med högt laddtryck...

    Det var runt 22-23 grader ute enligt SID när jag kopplade in mätaren.
    Så det kanske var några tiondels Bar extra tack vare värmen ?
    Japp , det brukar bli så , men vad har du för "stabilt" laddtryck mellan 3500 - 45/5000 varv ...

    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )

    p.s Är din trimfirma maptun ?
    Hej !

    Som sagt tidigare så är det negativa trycket ca: 12-14 PSI (-0.8 till -0.95 Bar) och gasar jag till med friläge i så hoppar den upp mot 0 Bar.

    Kan ett felande justerat GLT (förspänning) orska detta ?
    Bytte turbo i samband med steg 3-montaget. (samma storlek fast ny, GT1752)

    Jag har inte kunnat kolla så mycket tryck/varv eftersom min sambo har bilen på dagarna och jag kör en skit-ford
    Men jag ska kolla trycket vid 3500-5000 rpm när jag får tillfälle (vilken växel ? 3:an ? )
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag har funderat lite nu på det där med högt laddtryck...

    Det var runt 22-23 grader ute enligt SID när jag kopplade in mätaren.
    Så det kanske var några tiondels Bar extra tack vare värmen ?
    Japp , det brukar bli så , men vad har du för "stabilt" laddtryck mellan 3500 - 45/5000 varv ...

    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )

    p.s Är din trimfirma maptun ?

    Hej !

    Som sagt tidigare så är det negativa trycket ca: 12-14 PSI (-0.8 till -0.95 Bar) och gasar jag till med friläge i så hoppar den upp mot 0 Bar.

    Kan ett felande justerat GLT (förspänning) orska detta ?
    Bytte turbo i samband med steg 3-montaget. (samma storlek fast ny, GT1752)

    Jag har inte kunnat kolla så mycket tryck/varv eftersom min sambo har bilen på dagarna och jag kör en skit-ford
    Men jag ska kolla trycket vid 3500-5000 rpm när jag får tillfälle (vilken växel ? 3:an ? )
    3:ans växel o även 4:an , så kolla vilket tryck du har där mellan det varvtalet ovan OCH när ungefär trycket börjar sänkas ...

    Enligt maptun så visade min tryckmätare ifrån speedparts en aning mer än vad TEch 2:an registrerade , men det var inte mycket ... specielt inte 0,2 bar ... men frågan är vilket vrid du ska ha o som sagt hur länge = Viken effekt du har som MAX ..

    EDIT : Föresten , min mätare är ansluten på den slang som sitter på dumpventilen .. lite långsökt , men ändå .
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    3:ans växel o även 4:an , så kolla vilket tryck du har där mellan det varvtalet ovan OCH när ungefär trycket börjar sänkas ...

    Enligt maptun så visade min tryckmätare ifrån speedparts en aning mer än vad TEch 2:an registrerade , men det var inte mycket ... specielt inte 0,2 bar ... men frågan är vilket vrid du ska ha o som sagt hur länge = Viken effekt du har som MAX ..

    EDIT : Föresten , min mätare är ansluten på den slang som sitter på dumpventilen ..
    Angående effekten så har jag inte bänkad motorn/bilen men jag har ett diagram från BSR. (röda kurvan gäller min bil)


    Ca: 240Hk/380Nm

    Jag har en Autometer Pro-Comp-mätare som är ansluten till avlastningsventilens vacuumslang.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )
    Så ska inte mätaren uppföra sig. Naturligtvis ska den visa negativa tryck på tomgång, inte 0.

    Du har nog en T7-bil och har kopplat mätaren på fel plats, troligtvis på slangen mellan avlastningsventilen och ventilen som T7 använder för att styra avlastningsventilen. Du måste koppla den på andra sidan ventilen, dvs på slangen som går till spjällhuset.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )
    Så ska inte mätaren uppföra sig. Naturligtvis ska den visa negativa tryck på tomgång, inte 0.

    Du har nog en T7-bil och har kopplat mätaren på fel plats, troligtvis på slangen mellan avlastningsventilen och ventilen som T7 använder för att styra avlastningsventilen. Du måste koppla den på andra sidan ventilen, dvs på slangen som går till spjällhuset.
    Men samtidigt så ser jag ju laddtrycket o det är väl det som räknas ... varför ska man koppla på det sätt som du skriver om det nu fungerar som min sitter ( alltså rent tekniskt "varför" ... hehe ) ??

    Gärna en schyst förklaring på för/nackdelar för respektive kopplings "punkt" ..
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Sen så ligger min på tomgång på 0:an men om man gasar till lite o sen släpper så ska den studsa ner mot - 0.8/0.9 för att sen sätta sig på 0:an ( om man nu inte gasar till igen så att säga .. )
    Så ska inte mätaren uppföra sig. Naturligtvis ska den visa negativa tryck på tomgång, inte 0.

    Du har nog en T7-bil och har kopplat mätaren på fel plats, troligtvis på slangen mellan avlastningsventilen och ventilen som T7 använder för att styra avlastningsventilen. Du måste koppla den på andra sidan ventilen, dvs på slangen som går till spjällhuset.
    Då har även jag kopplat fel, men har negativa värden vid tomgång/motorbroms.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

Liknande ämnen

  1. Fel på tryckmätare eller bil, 9-3
    Av SAAB örnie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 09:31
  2. Olika tryckmätare?!
    Av ZaKski i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 20:27
  3. Bild på VDO tryckmätare
    Av llm532 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •