Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Durrande ljud vid vänstersväng ? Kass drivknut?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Durrande ljud vid vänstersväng ? Kass drivknut?

    Jag har märkt ett svagt durrande/burrande ljud i vänstersvängar. Speciellt i rondeller - inte så hög fart men ändå med lite driv på hjulen.

    Frågan är då vad detta oljud kommer ifrån? Yttre drivknutar? Vänster eller höger?
    Eller är det något annat som j*vlas?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196
    Hej.. första frågan är försvinner det helt när du svänger åt höger?.. Jag kan ha fel.. men det låter mer som ett hjullager. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det hjullagret som belastas som låter.,. och om du svänge vänster, belastas höger hjullager /nav mer. Luft upp bilen och snullra och känn om det glappar och låter även lite när du snurra på hjulet.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Med risk att jag har fel så säger som donaldduc hjullager, gissar då på höger. Kan även vara något billigare men lite mer genant problem i form av lösa hjulbult. Vet av egen erfarenhet hur det låter.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Nu har jag varit ute och snurrat och ryckt i hjulen. Inte kan jag då urskilja något "malande" lagerljud. Möjligtvis något släpande från en bromskloss som ligger an kanske men inget annat.
    Kan man då utesluta dåligt hjullager?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hör du detta ljud även vid körning rakt fram vid jämn fart?
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Nej, lagren behöver vara belastade för att man skall höra om de börjar ta slut, lagren är totalt tväslut om du skulle höra att låter i dem med bilen upphissad. För att utesluta drivknutar kör långsamt i cirklar med fullt rattutslag med rutorna nere, först åt ena hållet sedan åt andra. Om du då hör ett maladen/knakande oljud från framvagnen så är det myckt troligt att det är någon drivknut som är slut.
    /Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Nej, lagren behöver vara belastade för att man skall höra om de börjar ta slut, lagren är totalt tväslut om du skulle höra att låter i dem med bilen upphissad. För att utesluta drivknutar kör långsamt i cirklar med fullt rattutslag med rutorna nere, först åt ena hållet sedan åt andra. Om du då hör ett maladen/knakande oljud från framvagnen så är det myckt troligt att det är någon drivknut som är slut.
    /Johan
    ska testa detta i helgen
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hör du detta ljud även vid körning rakt fram vid jämn fart?
    Nej
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Då är det troligen någon drivknut som hörs.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    12
    Borde inte en slut knut låta åt båda hållen, förutsatt att det är vid samma "vinkel" på ratten? Om då det börjar låta precis när man kör rakt eller åt vänster så borde det rimligen låta även åt höger?
    SAAB 9-3 SE 2.0t 1999

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Nej, den knut som får den minsta radien låter mest vid drivning.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Durrande ljud vid vänstersväng ? Problemet löst !

    Så har jag nu fixat "problemet" . Det var inte alls drivknut eller lager utan flänskopplingen på avgaset mellan katt och bakre avgas-del(½-systemet). Det som hade hänt var att flänsen i/på katalysatordelen hade spruckit, delen där ena bulthålet sitter hade ramlat bort(finns beskrivet i annan tråd). Så länge man körde rakt fram så satt delarna ihop hjälpligt men vid vänstersvängar vidgade sig skarven, den "borttappade" bulthålet satt till höger om avgasröret, och det där durrande ljudet uppstod. För att slippa skrota katten gällde det att få tag i en ersättning för den havererade flänsen. Biltema/speedparts har en lösning men jag hittade en mycket billigare fix på Autoexperten +++++ , för den som drabbas av detta.
    De hade en "klammer" som passade perfekt på rören, 60mm Dy , med en profil som klämmer ihop utkragningarna på rördelarna - endast 36 riksdaler - mycket BRA alternativ till Biltema/Speedparts-varianten.

    För den som har samma behov/problem så är Autoexpertens artikelnummer: 51-82519
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Låter när jag svänger och accelrerar, drivknut kass?
    Av Yamaha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 00:40
  2. Vad är worstcasescenario vid kass drivknut?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •