Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Saab 9000 "Talladega" 2,3T -91 | Provkörd!

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Saab 9000 "Talladega" 2,3T -91 | Provkörd!

    Ja nu så är det väl lika bra att dra igång en projekttråd när bygget körs igång!

    Kan börja med att slänga upp några bilder på bilen som köptes utan inredning och med rasad motor.

    Här stog den och förföll när jag fick tag i den.



    Jag drog fram den en liten bit och provade att hänga dit grillen och ena blinkersen bara för att se.


    Så här såg det ut under huven.


    Nu så har jag ordnat garageplats så att jag ska kunna göra något åt det här stackars "liket".
    Som synes så sitter det talladegapaket på den och så är den sänkt, sen sitter det lite andra roliga saker som röd apc, troligtvis ett 15t aggregat, 3" downpipe osv.
    Nu så har jag äntligen lyckats att köpa denna bilen så att här ska jag då allt se till att den stackarn ska bli bil igen, börjar självklart med att byta motor i den rackarn, motorn som ska användas är denna från min 9000cs som har gått ungefär 12mil sen renovering.


    Men dags att lyfta ur motorn ur den nya 9000 då, tyvär så har jag snålat med bilder nu.
    Motorn urlyft.


    Bort med tråget för att göra mig säker på att jag hade rätt i att det var fyrans vevlager som hade gett upp.


    Sen kom jag på att jag faktiskt inte hade något mer att göra eftersom att jag har donatorbilen hemma så då provade jag att ta lite rubbing på en trasa bara.


    Eftersom att jag blev chockerad av hur lätt det var att få den blank igen så måsta jag bara prova lite över ena framskärmen med, och ja, skillnad kan man ju lugnt säga, ska bli intressant att köra den med maskin sen


    Sen visade det sig att han jag köpte bilen av hade en sån här ratt med, vet dock inte om jag ska använda den eller inte än.


    Ja och så ligger det till just nu, imorgon så ska jag försöka få på min CS på en biltrailer och dra ut den till garaget som ligger 4mil från mig och lyfta motorn ur den så att man kan lägga ner den i den svarta.
    Någon tycker säkert att det är synd att jag knycker motorn osv ur den men jag kan försöka lugna dom som tycker att det är illa och säga att den karossen redan är såld till personen som jag köpte min svarta av och den kommer bli återupplivad igen

    Planerna med den här bilen än så länge är helt enkelt att få i min motor i den, få igång den, bygga bort TCS och sen kasta i inredning osv och besikta, sen får man helt enkelt se vad som händer 17" ska självfallet på med och så ska den få sig en REJÄL genomgång med polermaskinen!

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Underbart att du räddade denna! Utbudet av fina 9000 CC på våra vägar är inte direkt stort idag, men snart blir det ytterligare en pärla på vägen!

    Kommer som vanligt att följa projektet!

    MVH

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Fin potential i den som det ser ut!
    Hoppas att motorbytet in vollar för stora problem bara!

    Lycka till!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Underbart att du räddade denna! Utbudet av fina 9000 CC på våra vägar är inte direkt stort idag, men snart blir det ytterligare en pärla på vägen!

    Kommer som vanligt att följa projektet!

    MVH
    Ja det känns då skönt att ha kommit över en sån här som stog och förföll faktiskt, tyckte ltie synd om den där den stog.
    Roligt att du kommer att följa

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Fin potential i den som det ser ut!
    Hoppas att motorbytet in vollar för stora problem bara!

    Lycka till!!
    Ja det ser verkligen ut som att det inte är något omöjligt projekt, ska nog gå att polera upp så att den blir riktigt blank och fin, synd bara på att vänster framskärm är dålig.
    Det ska ni få sen här nedan
    Tack så hemskt mycket!

    Ja och då ska jag väl ta och visa lite bilder då helt enkelt!

    Efter lite diverse omständigheter med att vagnen är så fruktansvärt smal så fick jag på bilen


    Tillverka ett provisoriskt tak för att det regnade på rätt friskt.


    En lagom stund senare så var det tomt här nere


    Sen efter diverse pulande så satt den på plats i den svarta!



    Sen fick jag något ryck och kände att grillen måsta skruvas på.


    Sen så kände jag för att pula tillbaka turbon och IC



    Ja ungefär det där är väl vad som blev gjort idag, känns rätt ok att hinna lyfta motorn ur den ena och släppa ner den i den andra plus att få dit lite annat när jag ändå har haft kaffe pauser hela tiden ungefär

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Kör hårt! Kan och kommer nog bli en fin bil, lite lik min Aero fast svart..

    Haft min pärla i tre år nu o ännu inte orkat upp med projekttråd men ska bli kul o följa dennna..

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av saab99
    Kör hårt! Kan och kommer nog bli en fin bil, lite lik min Aero fast svart..

    Haft min pärla i tre år nu o ännu inte orkat upp med projekttråd men ska bli kul o följa dennna..
    Jo då, imorgon ska jag försöka att hinna med lite saker igen, har kört ved åt morsan idag så att det har blivit lite ont om tid till skruvandet eftersom garaget ligger 4mil hemifrån.

    Riktigt fin din bil måste jag då säga!
    Härligt att det finns fler som kommer att följa detta projekt

    MVH// Mokko

    EDIT: Nu så har jag tagit ledigt onsdag och torsdag och på tisidagen är jag redan ledig så att imorgon så blir det till att sätta igång och hålla igång tre dagar, bara hoppas på att jag lyckas lura ut hur jag ska koppla om elen så att jag får bort TCS och hinner få igång bilen så att jag får provköra innan fredag
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Härligt. Lycka till.
    Alltid kul med en sådant fynd. Den är värd att räddas.

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Härligt. Lycka till.
    Alltid kul med en sådant fynd. Den är värd att räddas.
    Tack så mycket du!
    Ja det är roligt när man ramlar över fynd, dock så tog det nästan ett halvår innan jag lyckades köpa den här

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Härligt att du satsar på att rädda en CC.

    Lycka till!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Härligt att du satsar på att rädda en CC.

    Lycka till!
    Tack så hemskt mycket!

    Är det någon som har vita blinkers liggandes till en sån här så skicka gärna ett PM till mig med pris
    Imorgon/idag så körs det igång ett tre dagars skruvarpass så att jag förhoppningsvis ska få snurr på bilen, ska få tillbaka allt till motorn och drivlinan och få den på hjul igen och sen försöka att ge mig på elen hur nu det ska kopplas om och provstarta. Får se om det finns tid över för att börja på med inredningen med, den tar jag från den röde bara.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Ja nu så ska jag väl ta och bjuda på någon bild igen då, dock så har det snålats igen eftersom jag har hållt på mest med elen och försökt att lura ut hur jag ska få tomgångsmotorn, spjälllägesgivaren osv osv att fungera.

    Efter bra många timmars kopplande och funderande fram och tillbaka så började saker och ting ta form under huven.


    Sen så var det dags för 3" downpipen att ta plats med.


    Sen slutade det med att allt såg ut ungefär så här och det var dags för att provstarta rovan efter att ha mätt upp ström lite överallt och kopplat om diverse kontakter till vevaxelgivaren osv, den skarpsynte lägger märke till en ny lambda med


    Ja och sen kommer vi ju till själva provstarten då som jag självklart filmade, nu kanske man även får en liten inblick av den nästintill icke existerande inredningen.
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qA1RXJPp_gs[/youtube]

    Dock så tycker jag att det skrapar så förbannat på filmen, hörde inget konstigt i verkligheten så att det är nog min mobil som inte riktigt klarar av att fånga ljuden riktigt bara

    Men så där är statusen nu, tomgångsmotor osv fungerar alltså, succe!
    Imorgon så ska den ner på hjul igen, ska flytta över nästan allt från den röda så att jag vet att allt fungerar som det ska, får se om jag hinner lufta bromsar, koppling och kanske hinna prova att rulla lite med den redan imorgon eller om det kanske blir på torsdag, sen så är det inredningens tur som jag tycker är så förbannat tråkigt att hålla på med.
    Orginaldumpen har tackat för sig föresten, det började tjuta nått så förbannat helt plötsligt så att jag trodde att något skar, typ vattenpump, servon eller något i den stilen för att det lät nått fruktansvärt, men efter lite felsökning så kom det fram att dumpen hade tackat för sig och gått sönder, så den läre jag byta imorgon med.

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504
    Fint jobbat Dina projekttrådar är verkligen något o följa
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Fint jobbat Dina projekttrådar är verkligen något o följa
    Tack så mycket du!

    Om någon/några timmar så bär det iväg mot garaget igen, ska som sagt försöka få ner den på hjul igen och lufta bromsar osv idag, bara hålla tummarna på att jag inte glömmer bort att köpa bromsvätska på vägen nu

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Fick byta subframe va?

  15. #15
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Fick byta subframe va?
    Nej det behövdes inte, satt ju redan 2,3 i den så.

    Nu så står den på hjul igen, kommer upp lite bilder senare

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Fick byta subframe va?
    Nej det behövdes inte, satt ju redan 2,3 i den så.

    Nu så står den på hjul igen, kommer upp lite bilder senare

    MVH// Mokko
    Haha, ja då så . ( missade det )

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    fyfan villket härligt bygge.
    En fin CC med taladegapaket slår det mesta, många tummar upp för dig, kommer att följa detta projekt med spänning
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  18. #18
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av potatis
    fyfan villket härligt bygge.
    En fin CC med taladegapaket slår det mesta, många tummar upp för dig, kommer att följa detta projekt med spänning
    Tack så hemskt mycket du, härligt med lite uppskattning

    Ja men här så kommer det väl en liten updatering då, dock snål på bilder igen eftersom att jag känner att jag inte hinner med att ta en massa bilder

    Rev bort lite diverse här för att ersätta med det från den röde istället.


    Sen så var det hög tid för att släppa ner den på hjul igen


    Alldeles lagomt låg enligt min mening



    Fick även i framstolarna så att man skulle kunna provköra den lite snabbt


    Här ser man hur härligt det ser ut i instrumentpanelen, ska försöka hinna med lite där imorgon om det går.


    Sen så avslutar jag med den här bilden.


    Jag måste då säga att jag känner mig riktigt nöjd än så länge, riktigt skönt att få ha provkört bilen en sväng och höjden på den är alldeles perfekt enligt mig, fälgarna satt perfekt med så att jag är så fruktansvärt nöjd än så länge
    Imorgon så ska den då tvättas av lite lätt sen så ska förhoppningsvis den poleras lite lätt om jag hinner med, beror lite på om jag prioriterar inredningen eller utsidan först, måste även behandla stolarna för att skinnet börjar bli lite stelt.
    Men ja, så där ser det ut just nu åtminstånde och jag känner mig mer än nöjd än så länge

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Guld och svart går riktigt bra ihop, den saken är säker! Ser redan nu mycket bättre ut än vid inköp, funktionen på bilen är "lite" bättre också.

    MVH

  20. #20
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Guld och svart går riktigt bra ihop, den saken är säker! Ser redan nu mycket bättre ut än vid inköp, funktionen på bilen är "lite" bättre också.

    MVH
    Ja det kan jag inte göra annat än att hålla med om faktiskt!
    Jo då den både ser och fungerar en smula bättre nu än när jag köpte den

    Får se om det blir någon tvättning och polering idag föresten, vädret är inte direkt vad man hade kunnat önska sig här, håller tummarna på att det är bättre där jag håller till men tvivlar starkt, får bli inredningsjobb om det inte spricker upp då helt enkelt

    MVH// Mokko
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. "Pynen" Saab 900 Talladega -94
    Av BBR i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 21:45
  2. Og900 t16 "Laserblå" (Provkörd)
    Av NS i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 21:09
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •