Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur kör man med turbo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    12

    Hur kör man med turbo?

    Jag har rätt nyligen skaffat en 9-3:a av årsmodell 1999 med en lättrycksturbo. Efter att ha kört lite med den slog det mig att "ja just det, det är ju turbo och då går det inte att köra som med sin gamla polo."

    Min tidigare körstil har ju alltid varit att växla ner och gasa på vid en omkörning, medans nu så går det åt fanders när man försöker med det, men om man växlar ner lite tidigare och smågasar på en 3-4000 varv så går omkörningen lite bättre.

    Men vad händer sedan när man växlar? Har turbon kvar sitt tryck när man växlar vidare?

    Hur lång tid tar det innan turbon laddas upp vid olika körsätt och hur ska man egentligen köra vid t.ex. en omkörning eller vid en snabbare start från ett rödljus?

    Alla körtips för en nybliven turboägare mottages tacksamt
    SAAB 9-3 SE 2.0t 1999

  2. #2
    Polon var rätt rapp jämfört med Saaben va? Speciellt vid omkörningar? ;-)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    En lättryckare som du har finner sitt maxtryck vid fullgas innan du hinner säga krankelibrackelfnatt.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Hur kör man med turbo?

    Kör helt normalt, turbon kickar väl in vid en 3000 varv, om jag vill göra en snabb omkörning så växlar jag ner från femman till fyran tex. Men det gör jag iof med en icke turbo bil också. Jag tycker inte det är så stor skillnad, bara mer kraft under huven.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Med rätt varvtal skjuter det ju iväg fort som tusan. Dessutom laddar din lilla turbo rätt fort, så nåt större turbolagg är det väl inte!
    Det är väl först vid högre effekter som man vill bibehålla laddtryck osv.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Motorn ger ju fortfarande mer effekt vid högre varvtal så att växla ned och gasa på är fortfarande rekommendationen om man har riktigt brått (högre varv reducerar också turbofördröjningen). Eftersom turbon medger ganska bra vridmoment från strax över 2000 rpm så behöver man ju dock inte alltid växla ned, utan det kan räcka att bara gasa på.

    Angående laddtrycket så ventileras det ut vid växling, detta bland annat för att turbons varvtal inte ska hinna sjunka så mycket vid växling.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Så där väldans lång tid tar det väl ändå inte. Jag har i princip samma motor i min 9000 och jag tycker den lilla T25:an kommer ganska omedelbart. Som Saabjohan säger så är ju varvtalet avgörande, så du lär ju knappast får bättre respons av att ligga kvar på en hög växel.

    Själv kör jag med gasen i botten även vid halvstressad körning på låga varv och släpper upp lagom när trycket kommer - en gammal vana sedan jag hade min gamla 86:a med T3 turbo, där hände det inte mkt under 2.500 rpm.

    Man hinner inte tappa mkt tryck i växlingarna om man inte växlar som en kärring. På vissa T7-bilar kan det däremot vara en störande programmerad fördröjning efter växlingarna, men du har ju T5.

    Å andra sidan, om kompressorn börjar bli sliten i bladen kan man ju få lite segare spool up
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: Hur kör man med turbo?

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Kör helt normalt, turbon kickar väl in vid en 3000 varv, om jag vill göra en snabb omkörning så växlar jag ner från femman till fyran tex. Men det gör jag iof med en icke turbo bil också. Jag tycker inte det är så stor skillnad, bara mer kraft under huven.
    3000 rpm är det en ångbåtspanna vi snackar om snarare vid 1500 om inte tidigare
    Mvh
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Som jag påpekade tidigare "innan du hinner säga krankelibrackelfnatt"

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •