Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorproblem vid runt 3000 varv. OG9-3 T5/B204

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69

    Motorproblem vid runt 3000 varv. OG9-3 T5/B204

    Detta gäller min 9-3 utav 98års modell.

    När jag skulle köra från jobbet innan så märkte jag att bilen började sacka lite vid runt 3000 varv, fick köra "lugnt" till butiken jag skulle handla i, när jag sedan efter ca 30min kör därifrån så kommer jag några 100m innan bilen börjar sacka rejält och knappt går framåt trots gaspådrag, kommer som tur är över på andra sidan och in på en parkeringsficka där bilen dör.

    Kollar lite slangar och så i motorutrymmet men ser inget som är löst, inte lätt att se vad som är fel för någon som inte kan ett jota om motorer heller för den delen...

    När jag sedan försöker starta så går motorn runt precis som vanligt utan några missljud eller något men den startar inte överhuvudtaget.

    Efter ett tag så går den igång och går hur fint och jämt som helst på tomgång och även när jag varvar upp märker jag inget konstigt.

    Kör därifrån och märker då efter några 100m och lite högre varv att den börjar sacka igen...

    Kom som tur var hem tillslut.

    Någon som vet vad som kan vara fel? Varför går bilen sönder när den står still? Hade tankar på startspärren men då borde ju inte bilen startat alls. Tankarna på startspärren kom för att jag inte kunde öppna bagaget innan jag körde från jobbet och fick öppna det inifrån kupen och centrallåset gick inte riktigt som det skulle heller. Men som sagt då borde ju inte bilen starta alls.

    *Edit* kan tillägga att CE lampan är släckt och i läge 2 med nyckeln så blinkas det inget heller.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Hej!

    Enkelt att testa är att provbyt tändkassetten....Kolla upp tändstiften så de är friska och alla vakumslangar så de inte är trasiga

    Andra vanliga fel är bränslepump och vevaxelgivare.

    Lycka till!
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Tycker det låter bränslerelaterat. Filter eller pump skulle jag tippa. Börja i så fall med flitret som är billigast och enklast att byta. Om det inte skulle vara det så skadar det inte att byta, då det ofta är en eftersatt servicepunkt på många bilar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69
    Tack för svaren,

    Men om det vore bränslerelaterat då borde väl även bilen hacka och dö under tomgång efter en stund eller?
    Har inte testat starta den sedan jag kom hem igår men får testa den sen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69
    Okej nu har jag varit ute och kollat lite mer, får se om någon blir klokare nu.

    Hade bilen på tomgång i säkert minst 30 minuter med gaspådrag emellanåt upp till 3-4k varv utan att något hackade.
    Dock hörde jag när fläkt och allt var avstängt ett litet knackande från motorutrymmet, väldigt svårt att lokalisera men någonstans till vänster i motorutrymmet (Sett framifrån) verkade det komma ifrån, detta kanske är något som alltid varit där för det räckte att fläktsystemet var igång lite så hördes det inte.

    Sen gav jag mig iväg på en provtur i störtskurar och hagel och kom på att jag glömt mobilen så hopades innerligt inte på o bli stående någonstans.

    Men iallafall så gick bilen normalt när jag "gubbakörde" men när man drar på lite mer så..

    1an verkar man kunna gasa på bra mycket varv med utan att den sackar.
    2an så börjar den sacka mellan 2200 och 3000 varv och då menar jag att bilen hoppar fram som en groda (typ).
    Men om jag när den börjar sacka växlar upp till 3an då så är allt frid och fröjd till just samma varvtal ungefär då får jag växla upp till 4an för att slippa det.
    Det roliga är att om jag från sack2an växlar till 3an och sen ner igen så verkar jag kunna köra på högre varv än innan.
    jag testade aldrig 5an dock då det skulle gått lite väl fort där jag höll till.

    Först alltså tomgångkörning i ca 30min och sen 1.8 mils körning med blandat resultat utan att bilen dog bara jag växlade upp såfort den började hacka.

    Är det fortfarande kassetten och bränslepumpen som låter som bovarna i dramat?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185
    Det kan också vara som så att någon av ljuddämparna är igensatta och att du får för högt mottryck.....
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69

    Motorproblem vid runt 3000 varv. (Löst)

    Igår gick bilen "normalt" till/från jobbet idag däremot så tvärdog den helt plötsligt i ca 70km/h på väg till jobbet, lagom paff man blev då...

    Blev till att bogsera den till SAAB och de kollade och fixade den under dagen, det var som nämdes här bensinpumpen som havererat och den byttes till den nätta summan av lite över 5000:- . Där rök de vinterdäcken

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Motorproblem vid runt 3000 varv. (Löst)

    Citat Ursprungligen postat av Berner
    Igår gick bilen "normalt" till/från jobbet idag däremot så tvärdog den helt plötsligt i ca 70km/h på väg till jobbet, lagom paff man blev då...

    Blev till att bogsera den till SAAB och de kollade och fixade den under dagen, det var som nämdes här bensinpumpen som havererat och den byttes till den nätta summan av lite över 5000:- . Där rök de vinterdäcken
    Synd att du lät den bogseras till märkesverkstad. En originalpump kostar klart under tusenlappen på Speedparts (med rabatt), och den byter man ju själv, så hade du haft över 4.000 kr kvar till däck sedan.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936
    Min soppapump gav upp förra året, köpte en pump på biltema och böt själv och den håller fortfarande.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69
    Jo men när den dog och jag var påväg till jobbet så bara gav jag upp...
    Visste ju inte exakt vad som var fel men hade ju kollat upp priserna hos SP och Mekonomen på soppapump innan och tänkte att om det nu är den så kan det inte kosta så mycket om de byter den.

    Nu gjorde det ju dock det, pumpen tog SAAB 2544,61:- + moms för sjukt mycket enligt mig. Skall så mycket som möjligt undvika de i framtiden när man ser vilka priser de tar ut, hur mycket i kvalitet kan det skilja på SAABs och SPs pumpar egenteligen så att det motiverar en höjning på 1000:-...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Berner
    Jo men när den dog och jag var påväg till jobbet så bara gav jag upp...
    Visste ju inte exakt vad som var fel men hade ju kollat upp priserna hos SP och Mekonomen på soppapump innan och tänkte att om det nu är den så kan det inte kosta så mycket om de byter den.

    Nu gjorde det ju dock det, pumpen tog SAAB 2544,61:- + moms för sjukt mycket enligt mig. Skall så mycket som möjligt undvika de i framtiden när man ser vilka priser de tar ut, hur mycket i kvalitet kan det skilja på SAABs och SPs pumpar egenteligen så att det motiverar en höjning på 1000:-...
    Tror att Saab bytte hela pumparmaturen, lättast så.
    Det tar trots allt 10 minuter längre att byta pumpen i armaturen.

    Syns bra i Sebastians FAQ-tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=228670
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    69
    Jo men "Bränslepump komplett" kostar 1590:- på SP, mer komplett kan de ju knappast bli och SAAB tog aningen mer än så.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ojämn/ryckig gång < 3000 varv och vid acceleration
    Av kboortz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 14:36
  2. [LÖST] Rycker vid 3000 varv OG9-5
    Av SAntonAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 23:37
  3. [LÖST] Sackar vid 3000 varv OG9-3 B205E
    Av Svart i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 18:13
  4. Varvtalet pendlar mellan 3000-4000 varv när den e varm??
    Av Micke89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 17:02
  5. Hur lösa tvekan vid acceleration mellan 2000 och 3000 varv??
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 19:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •