Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Byta magnetventil till T7

  1. #21

    Re: Byta magnetventil till T7

    Vilka kablar är det som ska skarvas ihop?
    "SJÄLV ÄR BÄSTE DRÄNG"

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    Re: Byta magnetventil till T7

    Gjorde den där modifikationen...funkar inte...har kollat o kollat..hittar inget fel. Hade varit bra o veta vart man kan mäta med en multimeter för att se om man e på rätt väg eller ej.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Aerocombi+ Visa inlägg
    Vilka kablar är det som ska skarvas ihop?
    Det skulle jag också vilja veta. Tre kablar ska ju bli två så två av dom måste ju sammankopplas eller alternativt att man helt enkelt bara skippar den ena.
    Det senare vore ju klart enklast eftersom att då behöver man ju bara stifta ur kontaktblecken ur den gamla trepoliga, vika undan den som inte ska användas och lägga en bit krympslang över kontaktblecket. Sen stiftar man i de två andra i ett tvåpoligt kontaktstycke. Enligt en bild på sidan 162 i "bibeln" så är det så som jag tolkar det.

    Eller?

    Sen undrar jag om en till grej...
    Jag läste nånstans att man skulle montera dit en diod för att skydda elektroniken. Hur ska denna monteras?
    Är det nån speciell diod man ska använda? 1N5404?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av EPG den 2015-01-28 klockan 10:34.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    forum.ecuproject.com/showthread.php/241-T5-boost-controlling-valve-Now-T7-valve-fitted

    Stiften i kontakten stämmer dock har jag för mig att det va andra färger på mina kablar (9-3 -98 )

    Ändra även i tryck_mat dom 3 cellerna längst mer till vänster till -0,8 då borde smattret från ventilen försvinna.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Har försökt att registrera mig på den sidan men har fortfarande inte fått tillträde. Så nej därifrån får man ingen information.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som sagt:
    * Adapterkablage eller klippa kablaget för att få ventilen på plats i motorrummet
    * Löda loss (eller sprätta bort) ett ben på en IC-krets i boxen samt löda en brygga mellan 2 punkter.
    * Löda dit BDM-kontakter (eller köp CANBUS-adapter)
    * Programmera om boxen (2 värden måste ändras)

    Sen funkar det bra :-)
    Nja, nu glider jag från ämnet, men vill ÅTERIGEN tipsa eller klargöra om saker rörande BDM-interfacet på ECU´n. (T5, T7 men EJ T8)

    I fallet T7 behöver man inte löda dit sitt BDM-interface! (Helt onödigt)

    Jag har lött många BDM-interface på T7-boxar. Säkert 20-30 st.

    Jag har lött ETT BDM-interface på en T8-box....och det var inte kul. Krävdes en halvpanna whisky och ClasOhlson USB-mikroskop. (Funkar visserligen). Men inget man gör en måndag, om man som mig, gillar lite gott på helgen.

    I fallet T5 och T7 rörande BDM-interface:.... Rådet lyder, kläm dit stiften i sället! Mycket lättare och snabbare.

    Om några vill se bilder hur detta går till, svara gärna....så visar jag.

    Jag ber Moderatorer, inkl. Bollman, om ursäkt för snedsteg i tråden.....men det är ju halt nu vintertid

    Fortsätt på ämnet nu vettja

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Trionic 5-bibeln
    Lift up pin 5 from 74HC123 shown in picture below. Chip is a monostable multivibrator which is used
    to make two PWM-signals from CPU's original one for that original two coiled valve. Pin 5 is output
    and pin 12 is inverted output (which we don't need any more). Pin 5 needs to be lifted because
    otherwise the 74HC14 driving the 74HC123 would be competing with 74HC123's output and either
    would fan out. This would result in no drive to FET at all. Alternative is to remove the HC123 from the
    board.
    The 74HC123 is used in T5 to shorten PWM pulses to 2 ms length by triggering from PWM
    signal edges. This is enough to make the thin disc inside T5 valve to fly to either end of its movement
    range. Longer pulses or plain PWM signal could eventually fry a T5 valve. So actually the T5 valve is
    not driven with PWM at all but with a kind of pulse position modulation. If this is fed to a traditional
    PWM valve nothing would happen.
    Menar de att man kan löda bort hela IC kretsen HC123 utan problem då eller?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Skrattar lite

    Snacka om att missförstå

    *Skrapa bort epoxin från ytan där lödställets punkter befinner sig på ECU´ns kretskort.

    * "Finlira" in (han-)stiften i din BDM-kontakt mot lödpunkterna på ECU-kortet och sätt sedan någon sorts klammer runt kretskort och kontaktdon. Duger med en klämma likt den man har runt plastbord och vaxdukar på utomhusmöbler.

    Lowtech rules

    In alles= sluta löd och var glad.


    Edit: Detta var ju ett komplement till Bollmans inlägg om att löda....inget annat.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Efter att ha konstaterat att min 9000 käkat ytterligare en magnetventil så gav jag upp och konverterade till T7 MV idag. Har tagit en hel del bilder på jobbet och tänkte skriva något inlägg om det senare.

    Till mitt stora förtret så blev det dock ingen större skillnad när allt var klart. Innan bytet laddade bilen enligt min graderade mätare ganska exakt 0 bar (står på typ -0.6 vid tomgång). Efter bytet går nålen kanske något över 0-sträcket men inte mycket och det känns tydligt att effekten inte alls finns där. Jag hör att magnetventilen smattrar när jag lyssnar under huven, så jag tror inte det är något fel på själva konverteringen, men för att dubbelkolla så mätte jag lite med boxen i bilen.

    På skrivbordet så fik jag typ 11Mohm mellan stift 2 och jord samt mellan 26 och jord vilket är bra. När jag mätte på MV-kontakten i bilen blev multimetern knäpp och kunde inte hitta någon skala. Det fick mig att ana oråd, så jag bestämde mig för att spänningsmäta. Döm om min förvåning när jag inser att det verkar ligga 0.2V på kanalen som nu går till magnetventilen trots att motorn är avstängd. Så ska det väl inte vara? Kan någon som har en fungerande T7 MV i sin T5-bil kolla om ni har samma fenomen?

    Nu ska det tilläggas att det mycket väl kan vara något annat som strular med min turbo också - det är fullt möjligt att WG:n är ihopkärvad eller liknande, men jag blev väldigt fundersam när det låg en konstant spänning på.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Om du laddar 0 så är det inte magnetventilens fel, då är det wastegaten som inte fungerar som den skall. Det var väl rätt vanligt på 9000 att klaffen gick av och armen inte längre styrde klaffen? Så var det på min kusins bil, den laddade inget vad man än gjorde; visade sig vara armen som var av.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Eller att armen har hoppat loss , lagade min med en silikonslangstump istället för saxpinnen som rostat sönder i hålet...
    Smattrar T7 ventilen så är allt OK med den.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om du laddar 0 så är det inte magnetventilens fel, då är det wastegaten som inte fungerar som den skall. Det var väl rätt vanligt på 9000 att klaffen gick av och armen inte längre styrde klaffen? Så var det på min kusins bil, den laddade inget vad man än gjorde; visade sig vara armen som var av.
    Jo, det är nog rätt troligt att det är något strul med WG:n. Ska kika närmare på det nästa vecka. Jag är dock lite oroad av att jag inte mäter 0V potentialskillnad i kontakten till MV när motorn är avstängd...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Liknande ämnen

  1. magnetventil till T5
    Av dst028 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 23:45
  2. elkoppling till magnetventil?
    Av -batman- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:29
  3. Magnetventil till 900 Ng
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •