Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: helljusproblem 9000 äldre varianten

  1. #1

    helljusproblem 9000 äldre varianten

    Hej Det ligger till såhär att jag har en gammal variant av saab 9000 med hejljus problem det är varianten utan relä alltså allt sitter mekaniskt i spaken.

    det jag undrar är om det finns något bra sätt att göra om systemet så att man användar sig av relä istället.
    alternativt om det finns något sätt man skulle kunna fixa det här problemet?

    Problemet med spaken jag har och alla spakar jag hittat av gammla modellen är att de är alla sunderbrända eftersom de är gjorda i plast.

    jag har sett inuti spaken att den inte är alls olik relävarianten skillnaden är bara att äldre modellen har mera plast eftersom allt går mekaniskt istället.

    tackar så mycket för svar alla ideer är välkommna.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Här är ett tips. Detta har jag gjort på MÅNGA 9k som hade det första systemet av ljusomkopplare.

    Vad du behöver:
    2 st extraljusrelän av god kvalitet. Ska palla för minst 30A. De ska ha anslutningarna med nummer 30, 85, 86 & 87.
    Gul kabel 2,5 kvadratmm, ca 1,5-2m (Eftersom det är en av originalfärgerna).
    Blå kabel 2,5 kvadratmm, ca 1,5-2m (Eftersom det är en av originalfärgerna).
    2 st "strömtjuvar" för 2,5 mm kabel (blå) för att koppla in sig på befintlig kabel.
    1,5 mm kabel, gärna olika färger, några meter.
    Kabelskor och skarvhylsor röda och blå.
    Eltejp och/eller buntband.
    En fungerande helljusomkopplare naturligtvis. (Original till årsmod 85-87)

    Helljus.
    1: Demontera spaken (215 på bilden).
    2: Klipp av den blå kabeln som går från ansl 56a på omkopplaren (215). Klipp en bit från kontaktstycket så du kommer åt att skala av och nypa dit skarvhylsor.
    3: Kabeln som kommer FRÅN omkopplaren ansluts till det nya "Extra helljusreläets anslutning 86.
    4: Från anslutning 87 på det nya relät drar du en kabel som skarvas ihop med den blå "snutten" du har kvar uppe vid omkopplaren.
    5: Anslutning 30 på nya relät skarvar du ihop med en "strömtjuv" i den gul/vita kabeln som går till anslutning 56 på omkopplaren. OBS! Nyp inte av den gul/vita. Det ska finnas spänning både till omkopplarens ansl 56 och nya reläts ansl 30 då tändningsnyckeln står i p-läge eller tändningen är på.
    6: Anslutning 85 på det nya reläet kopplar du till jord.
    Då var helljuset klart.

    Halvljus1: Spaken ha du ju borta redan.
    2: Klipp av den gula kabeln som går från ansl 56b på omkopplaren (215). Klipp en bit från kontaktstycket så du kommer åt att skala av och nypa dit skarvhylsor.
    3: Kabeln som kommer FRÅN omkopplaren ansluts till det nya "Extra halvljusreläets anslutning 86.
    4: Från anslutning 87 på det nya relät drar du en kabel som skarvas ihop med den gula "snutten" du har kvar uppe vid omkopplaren.
    5: Anslutning 30 på nya halvljusreläet kopplar du ihop med anslutning 30 på det relä du nyss monterat för helljuset.
    6: Anslutning 85 kopplar du ihop med 85 på det andra relät.

    Nu går det endast styrström över kontakten vid ratten och all belastning ligger på respektive relä.

    Viktigt: De kablar som går till anslutningarna 30 & 87 på de bägge reläna MÅSTE vara 2,5 kvadrat mm.
    Häfta ihop nystanet av kablar på ett snyggt sätt och dra dom på ett sådant sätt att de inte skaver mot någon vass plåtkant eller kan komma i kläm av rattstången.
    Placera reläna på ett bra ställe under panelen.

    Enda nackdelen med detta är att ljustutan inte fungerar om tändningsnyckeln är urtagen eller är vriden till ratttlåsläget.
    detta går att fixa till med ytterligare ett relä. Men hur viktig är den funktionen?

    Här har jag ritat in kopplingen.
    Det som är ritat med färg är de kopplingar som är aktuella.

    Edit: Ändrade på storleken på schemat.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    tackar så mycket för svaret jag ska ta och testa det hela så fort jag fått tag i material och tar mig tid till ett sådant ingrepp. mycket stort tack väldigt bra skriven instruktion

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Nåå. Funkade det till din belåtenhet?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    har inte försökt ännu varit lite lat den här helgen, ska ta och börja nästa helg så ska vi se.
    jobbat med bilen varje helg ett tag nu p.g.a besiktning så tog en helgs paus.
    jag ska säga till hur det går och tack annu en gång:

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Det finns ju en genväg och det är att köpa biltemas ljusförstärkarsats så har man hela relä/kabelbiten löst
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Det finns ju en genväg och det är att köpa biltemas ljusförstärkarsats så har man hela relä/kabelbiten löst
    Visst, det funkar väl också. Dock kommer inte ljusvarningssystemet att fungera då, eftersom den typen av reläsats är avsedd att kopplas in ute vid strålkastarna och därmed efter ljuskontrollrelät. Det kommer då att "läsa av" spolarna i ljusförstärkarsatsen då bilens ordinarie kabel som går till halv resp. helljus då används som manöver och "direkt + " sker från batteri via 30 & 87 på förstärkarrelät.
    Dock går det ju att använda Biltemas reläsats men att koppla enligt mitt schema för att komma runt det. Vet inte om det blir billigare med Biltemaprylarna än att köpa lösa reläer, någon meter kabel samt kabelskor.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. helljusproblem 9-5 -03
    Av Twilight i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 02:04
  2. Helljusproblem saab 9000 -94
    Av Lallee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 18:16
  3. Helljusproblem 9k-96.
    Av Nuno i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •