Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: SAAB 9-3 NAVIGATION

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28

    SAAB 9-3 NAVIGATION

    Hej!
    Hur håller ni era navigatorer uppdaterade? Min är från 03-04 och givetvis hopplöst ouppdaterad. Kan inte vara meningen att man skall köpa en ny skiva för 3500+ varje halvår för att kunna använda sin navigator.
    Saab 9-3 AERO -04

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag fick tag i en MY06 skiva (har en 9-3 SS MY04), men jag sitter i samma sits som dig för den är också gammal, det är jädrigt surt. Kanske att jag köper en skiva om ett par år när det verkligen skiljer mycket, idag är det väl bara att gilla läget..

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28
    Ja, kasst. Man kan ju tycka att om någon pyntar runt 20 för en nav så borde fria uppdateringar ingå. Som att köpa Windows men att få betala för uppdateringarna..
    Saab 9-3 AERO -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Om man resonerar som så, att uppdateringar borde ingå om man köper en pryl för en 20a (vilket jag också tycker låter rimligt!) så år det ju alltid att hitta inte fullt så dyra/lagliga uppdateringr på vissa sidor här på internet...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28
    inte till 9-3..
    Saab 9-3 AERO -04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    810
    Citat Ursprungligen postat av Zapp
    Om man resonerar som så, att uppdateringar borde ingå om man köper en pryl för en 20a (vilket jag också tycker låter rimligt!) så år det ju alltid att hitta inte fullt så dyra/lagliga uppdateringr på vissa sidor här på internet...
    det e bara till att skicka pm
    SAAB 9000 Aero -95
    SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower -08
    SAAB 900 T16-90 (Delägare med farsan)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Vilken version är den senaste till en 9-3, -05?

    Jag frågade på verkstaden och de sa att det kommer kanske ngn uppdatering senare..

    Helt otroligt att Saab har den "Sell and forget"-inställningen
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av djac93
    Vilken version är den senaste till en 9-3, -05?

    Jag frågade på verkstaden och de sa att det kommer kanske ngn uppdatering senare..

    Helt otroligt att Saab har den "Sell and forget"-inställningen
    Problemet är att Saab inte styr helt när nya kartor finns att tillgå. Man använder sig till SS/SC MY03-06 av Navteq-kartor. Det är inte säkert att dessa kastar ut uppgraderingar närhelst.

    Uppdateringar kommer som jag har förstått det vartannat år på hösten. Nästa utgåva kommer således troligen ut 2009-09.

    Varför ska Saab stå för gratis uppgraderingar när de får betala för skivorna. Om du köper en annan Navigator så räknar du alltså med att få obegränsat antal uppdateringar?

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Nä, det är väl klart att dom ska ta betalt, men det kunde ju vara lite rimliga summor. Snackade med en kille på Volvos avdelning för tillbehör om just samma sak. Problemet är att Navteq som levererar kartorna tar saftigt betalt för dom och som alla vet så ska alla led ha sin del av kakan, något som gör slutprodukten allt för dyr.
    Dock låg dom i förhandling med Navteq om detta med hänsyn till alla billiga navigatorer som säljs på marknaden med gratis uppgraderingar. Får väl se vad som händer framöver.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Börjar bli lite irriterad på min navi nu. Är inte så sugen att fixa ny karta, för det är ändå så ful "design" på det.

    Kan man inte fixa en slags ny programvara så det blir lite mer modernt och mer likt moderna navigatorer. Känns så dumt att köra runt med 7" skärmen men inte kunna använda den till fullo, och ännu mer tar det emot att köpa en extern navigator som är uppdaterad och fräsch för samma peng som att få nya kartor till den interna.

    Hur ser programvaran ut i-07orna och uppåt? Skulle det vara en omöjlighet att få den programvaran?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    810

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Hur ser programvaran ut i-07orna och uppåt? Skulle det vara en omöjlighet att få den programvaran?
    Japp det e omöjligt . Helt annan navigator och system.
    MVH Andy
    SAAB 9000 Aero -95
    SAAB 9-3 SC Vector 2.0t BioPower -08
    SAAB 900 T16-90 (Delägare med farsan)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Citat Ursprungligen postat av ICE T8
    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Hur ser programvaran ut i-07orna och uppåt? Skulle det vara en omöjlighet att få den programvaran?
    Japp det e omöjligt . Helt annan navigator och system.
    MVH Andy
    Sketans!

    Nu kan jag inget om detta, men det kanske kan gå att bara slänga ut den gamla programvaran och få in en eftermarknadsgrej? Bara att att någon ska kunna det och göra det. Borde ju gå, men mer jobb än förtjänst kanske...

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Citat Ursprungligen postat av ICE T8
    Japp det e omöjligt . Helt annan navigator och system.
    MVH Andy
    Sketans!

    Nu kan jag inget om detta, men det kanske kan gå att bara slänga ut den gamla programvaran och få in en eftermarknadsgrej? Bara att att någon ska kunna det och göra det. Borde ju gå, men mer jobb än förtjänst kanske...
    Nej det går knappast, du får nog skaffa dig en lös navigator. Personligen gillar jag den enkla designen på 9-3SS MY03-06.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Hej Jag er ny her på Forum :-)

    Undrade om nogon har nyt i denne sag. har selv köpt en Saab 9-3 2,8t Aero. Den har et 06 karta, men kan det stemme at det er det mest updaterade ?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Har för mig att den senaste kartan är från 2008 men det beror lite på vilken tillverkare det är på navigatorn såklart.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Och stillings signatur ger ju inte mycket ledtråd i den frågan då det står "06/07" på 9-3:an. Det betyder att det kan vara antingen gamla ljudsystem på MY06 eller nya ljudsystemet på MY07. Vilket är det egentligen?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Kanske jeg skal skrive om det i signaturen :-) det er en 06, men tillvärket slut 06, så att en bilhandlere vil annoncere den som en 07er :-)

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Till den nya versionen av navigation 07->, vilken är den senaste versionen där?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  19. #19

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Jag kan se at produktions månaden er 2006 / 11 första reg dato 2006-12-19. Det er vel en 07 model eller hur ?
    Då går det kanske at hitta ett 2008 kort ?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Re: SAAB 9-3 NAVIGATION

    Nu bevisar man väl sin dumhet men är MY07- navin uppdaterbar på nåt sätt? Körde i somras på en väg som troligtvis är byggd efter att navi skivan tillverkades. Iaf var inte vägen med på kartan till att börja med. Sen när jag kört "ute i skogen" ett tag enligt kartan så stod det nånting med söker ny rutt, då kom vägen jag körde på upp helt plötsligt. Hur kommer det sig att det blev så tror ni?

Liknande ämnen

  1. Eftermontera Densonavigation OG9-5 2006-2010
    Av ahlis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2021-03-06, 14:51
  2. Är navigation i en beg. NG9-3 -03/-04 en för eller nackdel
    Av MaMa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 17:21
  3. Saab Navigation 9-5 -01
    Av Tor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •