Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg

  1. #1

    AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 ss -03 med AS1-stereon, nu är det så att jag vill ha en lågnivå-utgång men vad jag har förstått så går det inte att få ur AS1:an? måste man uppgradera för att kunna få lågnivå eller byta stereo?
    sen så undrar jag om det finns några kablar fördraget för t.ex. steg och högtalare i AS1:an?

    tack på förhand!

    Mvh Joakim

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hej Joakim, misstänker att det är du som skrivit tråden på Gorg också om samma ämne?

    Visst kan du få en lågnivå ut på AS1an genom en hög-lågnivå omvandlare, men du kommer då inte få en signal som passar till en baslåda eftersom att den är skuren vid 120Hz. Dock så passar den bra om du ska driva ett par koaxialer eller liknande. Men för att få signal som duger till en baslåda så måste du först uppgradera till AS2 då det steget ger en signal på 20Hz och uppåt till dörrarna.

    Alternativt då så är det ett stereobyte som gäller, men det innebär mycket krångel iomed det optiska överföringssystem som sitter i din 9-3a.

    Jag är rätt så säker på att det finns kabel fördraget, och som jag sa på Gorg, stoppa in handen till vänster under förarstolen och känn efter om det finns någon kontakt där. Alternativt klicka lös den gråa plastlisten vid tröskeln och vik upp mattan för att kunna se om det ligger en kontakt gömd under mattan till vänster om stolen.


    Lycka till!

    MVH// Christoffer

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det är väl ganska osannolikt att dom skulle fördra den optiska kabeln eftersom den ring ansluten, i.e. inte speciellt lämpligt att bygla tillbaka ljuset under stolen.. ?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Det är fördraget till steg under förarstolen, sitter en kontakt i vänstra hörnet fram, i bilens färdriktning. (Borde vara till steget eftersom det är där det ska sitta)

    Men måste man inte gifta in det "nya" steget med tech-2?
    Fd: 9-3ss Steg 6
    Nu: M3 e46

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_9-3ss
    Det är fördraget till steg under förarstolen, sitter en kontakt i vänstra hörnet fram, i bilens färdriktning. (Borde vara till steget eftersom det är där det ska sitta)

    Men måste man inte gifta in det "nya" steget med tech-2?
    Jo det sitter kontakt där men har för mig att de optiska kablarna saknas.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Det är väl ganska osannolikt att dom skulle fördra den optiska kabeln eftersom den ring ansluten, i.e. inte speciellt lämpligt att bygla tillbaka ljuset under stolen.. ?

    /Henrik
    Kablarna som går till steget bak samt växlare finns ju på plats och dom är då inte ringkopplade. Så länge som man bara har en AS1a så använder nog inte huvudenheten det optiska alls skulle jag tro.

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Jo det sitter kontakt där men har för mig att de optiska kablarna saknas.
    Har Saab verkligen varit så snåla på den punkten? Verkar lite konstigt iomed att jag som har AS2 har alla kablar färdigdragna bak för AMP2an. Men det kanske är GM som haft ett finger med i leken...

  7. #7
    Kollade nu under sätet och hittade en svart sockerbit med en massa sladdar till den, såg ut som att alla utom 2 var upptagna, det var 2 runda hål med pilar åt var sitt håll, vad kan det vara?

    Då kan jag nästan anta att det är fördraget till dörrarna eftersom att det var så många kablar till sockerbiten då är det bara till att köpa ett steg då

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer

    Kablarna som går till steget bak samt växlare finns ju på plats och dom är då inte ringkopplade. Så länge som man bara har en AS1a så använder nog inte huvudenheten det optiska alls skulle jag tro.
    Cd-spelaren/Cd-växlaren i fram är MOST-kopplad så den optiska slingan finns där även på bilar med AS1

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av LindeN88
    Kollade nu under sätet och hittade en svart sockerbit med en massa sladdar till den, såg ut som att alla utom 2 var upptagna, det var 2 runda hål med pilar åt var sitt håll, vad kan det vara?
    Det är där den optiska signalen skall gå in/ut, som du alltså måste skarva in i bilens MOST-buss.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det finns heller inget AS1, AS2 eller AS3-system på ng 9-3. Manöverenheten i panelen heter ICM1, ICM2 eller ICM3 och kan kombineras med olika förstärkar/högtalar-alternativ, t.ex 150W eller 300W-system.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Det finns heller inget AS1, AS2 eller AS3-system på ng 9-3. Manöverenheten i panelen heter ICM1, ICM2 eller ICM3 och kan kombineras med olika förstärkar/högtalar-alternativ, t.ex 150W eller 300W-system.
    Ja och dom olika systemen sen heter Popular70, Premium150 och Prestige300, men AS1/2/3 är mycket enklare att skriva och dom flesta förstår ändå vad man menar. :P

  12. #12
    Aha okej det är därför det är nå pilar där :S det lät avancerat med att komma in i bus:en där? vad innebär det att jag måste göra? har möjligen fått tag i ett amp1 men vet inte om det är värt att beställa om jag ändå inte kan dra fibern själv ? =(

    Btw dem stegen jag hittade är till 06 och 07, är det samma steg som till en 03?

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Ja och dom olika systemen sen heter Popular70, Premium150 och Prestige300, men AS1/2/3 är mycket enklare att skriva och dom flesta förstår ändå vad man menar. :P
    Om du nu vet vad det egentligen heter så tycker jag det är fel att blanda in andra begrepp från og9-3 och 9-5. Det ökar bara förvirringen ännu mer. Om någon nybörjare nu läst ditt inlägg och trott att det verkligen heter AS1, AS2 och AS3 så kanske han söker på det begreppet utan att hitta rätt, eller lägger nya inlägg med samma beteckningar.

    Nej, använd rätt beteckningar och försöka hålla sig till det så blir det mycket enklare i slutändan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Ja och dom olika systemen sen heter Popular70, Premium150 och Prestige300, men AS1/2/3 är mycket enklare att skriva och dom flesta förstår ändå vad man menar. :P
    Om du nu vet vad det egentligen heter så tycker jag det är fel att blanda in andra begrepp från og9-3 och 9-5. Det ökar bara förvirringen ännu mer. Om någon nybörjare nu läst ditt inlägg och trott att det verkligen heter AS1, AS2 och AS3 så kanske han söker på det begreppet utan att hitta rätt, eller lägger nya inlägg med samma beteckningar.

    Nej, använd rätt beteckningar och försöka hålla sig till det så blir det mycket enklare i slutändan.
    AS står ju ändå bara för AudioSystem så vad spelar det för roll? så länge man vet vad det rör för bil så tycker iaf jag att det är sak samma. Förstår ditt tänk med förvirringen dock..

    Vi får skriva till saab och säga åt dom att byta tillbaka till AS1/2/3 istället för en massa krångliga namn.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  15. #15
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    AS står ju ändå bara för AudioSystem så vad spelar det för roll? så länge man vet vad det rör för bil så tycker iaf jag att det är sak samma. Förstår ditt tänk med förvirringen dock..

    Vi får skriva till saab och säga åt dom att byta tillbaka till AS1/2/3 istället för en massa krångliga namn.
    För att det finns 6st. olika kombinationer på m03-m06.
    Det finns 3st. olika huvudenheter och 3st olika högtalarsetuper.

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Precis min tanke! Eftersom det inte finns något "helt system" som motsvarar dom gamla beteckningarna så blir det bara mer förvirrande. Det blir ju en massa olika kombinationer och då är det bättre att uppge det istället för ett gammalt namn som inte längre finns, eller ens motsvaras av likadana uppsättningar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Ja och dom olika systemen sen heter Popular70, Premium150 och Prestige300, men AS1/2/3 är mycket enklare att skriva och dom flesta förstår ändå vad man menar. :P
    Om du nu vet vad det egentligen heter så tycker jag det är fel att blanda in andra begrepp från og9-3 och 9-5. Det ökar bara förvirringen ännu mer. Om någon nybörjare nu läst ditt inlägg och trott att det verkligen heter AS1, AS2 och AS3 så kanske han söker på det begreppet utan att hitta rätt, eller lägger nya inlägg med samma beteckningar.

    Nej, använd rätt beteckningar och försöka hålla sig till det så blir det mycket enklare i slutändan.
    Jag förstår ditt tänkt och ska försöka komma ihåg i fortsättningen att använda rätt namn. Dock så är det nog betydligt fler av dom nya som vet/förstår vad AS1/2/3 är, men det kan ju vara bra att lära dom rätt också.

    Men egentligen så är det ju rätt så ointressant vid såna här frågor att veta om man har en ICM1, 2 eller 3. Mer intressant är ju egentligen antalet högtalare och alltså då om man har Popular70, Premium150 eller Prestige300 eftersom det avgör till stor del hur pass man kan bygga ut systemet och vad man kan göra med det.

    Citat Ursprungligen postat av LindeN88
    Aha okej det är därför det är nå pilar där :S det lät avancerat med att komma in i bus:en där? vad innebär det att jag måste göra? har möjligen fått tag i ett amp1 men vet inte om det är värt att beställa om jag ändå inte kan dra fibern själv ? =(

    Btw dem stegen jag hittade är till 06 och 07, är det samma steg som till en 03?
    Det går att bygga om själv men då behöver du ju till att börja med fiberkablarna som är lite speciella, sen så måste du troligtvis riva en del av inredningen för att få kablarna på plats då dom är tänkta att ligga på ett speciellt sätt. Nästa steg sen är att via en TECH2 programera om bilen så den förstår att du har en Premium150 och inte en Popular70.

    Om jag nu inte minns helt fel så gick Saab ifrån fibersystemet till årsmodell 06, så förstärkaren som sitter där fungerar nog inte med en 03-05. Kan du kanske fixa en bild på den så är det lättare att avgöra om det är rätt eller fel modell.


    P.S. Kom på en sak nu, vore det inte ännu enklare att kalla dom olika ljudsystemen för P70, P150 och P300 istället för Popular70, Premium150 och Prestige300? D.S.

  18. #18

    Re: AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg

    hallå igen, har läst runt rätt mycket nu och börjar bli lite less på det här jävla MOST-grejen så ska nog köra på ett parallelt system med en single din monterad under handskfacket med en extern låda och styra med fjärrkontroll, men då måste jag börja dra om all el till en stereo, då funderar jag på vilka kablar måste en stereo ha? radio behövs inte så det behöver man inte dra.

    Mvh Joakim

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg

    För att koppla på enklast möjliga vis så drar du bara en plus och en jordkabel. Plusen delar du på till gul och röd matar kabel in i stereon, du kommer då att få lov att slå på stereon via knapp. Annars så sätter du en strömbrytare på den röda kabeln in i stereon, alternativt kopplar den till tändningspuls i bilen för att få stereon att gå igång när du slår på bilen. Utöver dom kablarna så är det inga andra som är nödvändiga för funktion, förutom högtalar och möjligtvis lågnivåkabel då...

  20. #20

    Re: AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg

    okej bra då vet jag funderar på att lägga den under förarstolen iom att alla kablar finns färdigdraget för ström och högtalare men jag funderar på om det är konstant ström dit? eller bara när stereo och bilen är igång? får väl kolla med multimeter

    känns som en lite halvdan lösning men får leva med det tills jag tar tag i att ta bort original cd-spelaren och sätter stereon dit

Liknande ämnen

  1. Ljud i 9-3 SS/SC 08-11 Hur koppla in externt slutsteg ?
    Av MRC Osse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 18:48
  2. Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?
    Av NP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 16:46
  3. Koppla in externt slutsteg m.h.a. adapter, 9-5 as2
    Av Wallgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •