Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Impedans i saab 9-3 ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Impedans i saab 9-3 ss

    Tjo!

    Undrade lite över vad det kan vara för impedans i 6x9" högtalarna i en ss Aero -04. Det är så att jag har satt in ett par 4 ohms GAS högtalare nu och det lät sämre än orginalet, och det kan dom som har hört ljudet i en ss bekräfta att det inte är nått att hänga i granen!...Men iaf frågan är ju då om det beror på att att kanske 4ohm inte funkar utan att det måste vara 2 ohm?

    MVH Matte

    http://www.garaget.org/Saab_Blackice

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hej Matte. Tyvärr så vet jag inte vad det är för impedans på originalhögtalarna, tror dock att det är 2Ohm på dom. Men det enda som händer om du kör högtalare med högre impedans än så är att du får ut mindre med effekt ur förstärkaren. Men sen så är det ju även så att dom som sitter där original enbart spelar bas, medan dina nya kan spela fullregister men bara får en bassignal, så du kan inte räkna med att höra allt ljud från dom, tyvärr. Så, om du nu vill kunna höra mer ljud än bara bas från dina GAS 6x9or så är det ett nytt slutsteg till dom som gäller, och att ta signalen till det från antingen 4"arna i hatthyllan (dock är den signalen skuren vid 120Hz) eller från dörrhögtalarna ( den signalen är skuren vid 80Hz har jag för mig i din bil).


    Lycka till!

    MVH// Christoffer

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Hej Matte. Tyvärr så vet jag inte vad det är för impedans på originalhögtalarna, tror dock att det är 2Ohm på dom. Men det enda som händer om du kör högtalare med högre impedans än så är att du får ut mindre med effekt ur förstärkaren. Men sen så är det ju även så att dom som sitter där original enbart spelar bas, medan dina nya kan spela fullregister men bara får en bassignal, så du kan inte räkna med att höra allt ljud från dom, tyvärr. Så, om du nu vill kunna höra mer ljud än bara bas från dina GAS 6x9or så är det ett nytt slutsteg till dom som gäller, och att ta signalen till det från antingen 4"arna i hatthyllan (dock är den signalen skuren vid 120Hz) eller från dörrhögtalarna ( den signalen är skuren vid 80Hz har jag för mig i din bil).


    Lycka till!

    MVH// Christoffer

    Hej

    Jag har en baslåda i skuffen, då signalen är "stulen" från framhögtalarna. Jag var nere och testade att koppla in en av 6x9" i stället för lådan, och resultatet blev att den slog igenom redan vid väldigt låg volym!? Det borde väll egentligen funka att göra på det sättet annars??

    MVH Matte

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hmm, det låter konstigt för som sagt så bör det fungera bra ja. Med en AS3a så ska 6x9orna spela bas (ca 20-80Hz har jag för mig) & dörrarna mellanbas (80-800Hz) så signalen från 6x9orna bör vara rätt. Kan ju dock vara så att nivån är väldigt hög på dom. Men kopplade du kabel från dom direkt på basen eller kör du den genom ett slutsteg?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Hmm, det låter konstigt för som sagt så bör det fungera bra ja. Med en AS3a så ska 6x9orna spela bas (ca 20-80Hz har jag för mig) & dörrarna mellanbas (80-800Hz) så signalen från 6x9orna bör vara rätt. Kan ju dock vara så att nivån är väldigt hög på dom. Men kopplade du kabel från dom direkt på basen eller kör du den genom ett slutsteg?

    Jag kopplade ur baslådan från steget vars signal är stulen från högtalarna i fram. Testade sedan att koppla in 6x9orna istället för baslådan genom steget. Med andra ord så är det signalen från framdörrarna som skickas till 6x9orna. Hehe hoppas att du fattar mer än vad jag gör:P

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Enligt WIS är det bara dörrhögtalarna fram (6,5") som har 2 ohm impedans. Samtliga övriga högtalare har 4 ohm.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Hmm, det låter konstigt för som sagt så bör det fungera bra ja. Med en AS3a så ska 6x9orna spela bas (ca 20-80Hz har jag för mig) & dörrarna mellanbas (80-800Hz) så signalen från 6x9orna bör vara rätt. Kan ju dock vara så att nivån är väldigt hög på dom. Men kopplade du kabel från dom direkt på basen eller kör du den genom ett slutsteg?

    Jag kopplade ur baslådan från steget vars signal är stulen från högtalarna i fram. Testade sedan att koppla in 6x9orna istället för baslådan genom steget. Med andra ord så är det signalen från framdörrarna som skickas till 6x9orna. Hehe hoppas att du fattar mer än vad jag gör:P
    Ahaa, då förstår jag. Men det är inte så konstigt, om du lät gainen stå lika med 6x9orna som med basen så ska det bli så eftersom att 6x9orna är mycket mer lättdrivna, och inte tål att spelas lika lågt som en riktig bas. Testa att skruva ner gainen på steget så ska du se att 6x9orna låter bättre.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Hmm, det låter konstigt för som sagt så bör det fungera bra ja. Med en AS3a så ska 6x9orna spela bas (ca 20-80Hz har jag för mig) & dörrarna mellanbas (80-800Hz) så signalen från 6x9orna bör vara rätt. Kan ju dock vara så att nivån är väldigt hög på dom. Men kopplade du kabel från dom direkt på basen eller kör du den genom ett slutsteg?

    Jag kopplade ur baslådan från steget vars signal är stulen från högtalarna i fram. Testade sedan att koppla in 6x9orna istället för baslådan genom steget. Med andra ord så är det signalen från framdörrarna som skickas till 6x9orna. Hehe hoppas att du fattar mer än vad jag gör:P
    Ahaa, då förstår jag. Men det är inte så konstigt, om du lät gainen stå lika med 6x9orna som med basen så ska det bli så eftersom att 6x9orna är mycket mer lättdrivna, och inte tål att spelas lika lågt som en riktig bas. Testa att skruva ner gainen på steget så ska du se att 6x9orna låter bättre.

    Tjo! jag gjorde detta vid första tillfället och det lät skit ändå! skall testa med att byta ljud tack för svar:P

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    Enligt WIS är det bara dörrhögtalarna fram (6,5") som har 2 ohm impedans. Samtliga övriga högtalare har 4 ohm.

    Läste på magneten på org 6x9" högtalarna och har då för mig att det stod att det var 2 ohm..men kan ha fel tack för hjälpen vilket fall som helst!

Liknande ämnen

  1. Impedans högtalare 9-3SS
    Av Arc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 14:52
  2. Fel impedans på högtalare i 9-3SS med premium 150
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •