Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Svårstartad efter tankning NG9-3 B284

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607

    Svårstartad efter tankning NG9-3 B284

    Har råkat ut för ett lite mystiskt problem med bilen (enligt rubrik och signatur).
    Den startar alltid påtagligt svårare direkt efter tankning än vid övriga tillfällen.

    Normalt brukar jag bara behöva hålla "nyckeln" vriden i tändläget i någon tiondels sekund, men efter tankning får jag hålla den där i flera sekunder.
    Vad kan det bero på?

    Tankar givetvis blyfri 95 enligt rekommendationen. Har prövat på flera olika mackar men ingen skillnad.
    Har även testat att prompt släppa nyckeln efter en dryg sekund oavsett vad mina öron säger och då dör bilen...
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Är det verkligen rekommenderat 95oktan? I min 9-5 Aero är det 98oktan Rekommenderat!

    I tanklocket står det 98 RON recommended... 95 RON Minimum. Om jag inte missminner mig.

    Testa och köra nästan tomt i tanken och testa 98/99(v-power) och se om det är någon skillnad.

    Kanske en programvaruuppdatering av motorn behövs?

    Annars låter det som det skulle vara någon med tankurluftning eller liknande om det finns på den här modellen?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: Svårstartad efter tankning men inte annars (9-3 sc v6)

    Enbart vid full tankning? Provat tanka halv- , kvartstank?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Är det verkligen rekommenderat 95oktan? I min 9-5 Aero är det 98oktan Rekommenderat!

    I tanklocket står det 98 RON recommended... 95 RON Minimum. Om jag inte missminner mig.
    Det är ingen övertrimmad symaskin som i 9-5...
    95 oktan rekommenderat står det på luckan på 9-3 2.8T.
    (Iaf på 250 hästarn som jag har,. Hur det är på 285 motorn vet jag inte...)

    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Kanske en programvaruuppdatering av motorn behövs?

    Annars låter det som det skulle vara någon med tankurluftning eller liknande om det finns på den här modellen?
    Intressanta teorier! Någon som kan bekräfta/dementera?
    Senast redigerat av Vfr den 2015-09-23 klockan 21:43.
    9-3 SC Aero 07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607

    Re: Svårstartad efter tankning men inte annars (9-3 sc v6)

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Enbart vid full tankning? Provat tanka halv- , kvartstank?
    Har i stort sett varje gång legat på rödmarkeringen före tankning och sen fyllt till 2/3.

    Skall testa att fylla kvarts tank nästa gång.

    På tal om det.
    Har hört någon påstå någon gång att vissa bilmodeller har två bränslepumpar, en ordinarie och en mindre för att sleva upp de sista dropparna.
    Om så är fallet även med ng9-3 (?) kanske det kunde vara ordinarie pumpen som kärvar vid övergången från att gå torrt till att åter pumpa soppa?
    9-3 SC Aero 07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Svårstartad efter tankning men inte annars (9-3 sc v6)

    Är bara en bränslepump i bilen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-04 klockan 21:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    urluftningen kan det väl vara?

    Har lite samma fenomen på gräsklipparen, drar man åt tanklocket så blir den trögstartad och går illa, släpper man lite på tanklocket så går den som normalt, alltså urluftningen till tanken.

    95 elelr 98 oktan har ingen betydelse för om bilen startar lätt eller dålig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Vad jag menade med skillnad på 95/98 var om styrdonet var optimerat för 98. (vilket det inte var i 9-3)

    Så hade jag bara en liten teori om att när blandningsfårhållandet i tanken ändrades, läs luftmängd/tryck + att bensinen kanske inte håller exakt samma kvalité med mer eller mindre olika slagg/restprodukter. + Vatten ifrån kondens i tanken.

    Att motor styrdonet behövde lite tid att beräkna nytt optimalt tändningsförhållande och därför krävde "lite tid".

    Drar du åt tanklocket så det klickar? Om det nu gör det på 9-3. Står i min instruktionsbok (ja nu är jag där igen) att man kan få problem och t.o.m Check Engine lampa om det börjar dra in tjuvluft där.


    Som sagt jag besitter ingen saabteknisk kunskap utan bara drog lite slutsatser. Bara tänkte på en teori.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960
    Det kan skapas en luftficka i fuelrailen när man fyller mkt från nästan tom tank pga de ökade vätsketrycket. Det måste lufta ur sig genom återcirkuleringen innan motorn startar. Därav får manköra längre på straten.
    Haft problem med detta på utvecklingsmotorer på jobbet!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Vad jag menade med skillnad på 95/98 var om styrdonet var optimerat för 98. (vilket det inte var i 9-3)

    Så hade jag bara en liten teori om att när blandningsfårhållandet i tanken ändrades, läs luftmängd/tryck + att bensinen kanske inte håller exakt samma kvalité med mer eller mindre olika slagg/restprodukter. + Vatten ifrån kondens i tanken.

    Att motor styrdonet behövde lite tid att beräkna nytt optimalt tändningsförhållande och därför krävde "lite tid".

    Drar du åt tanklocket så det klickar? Om det nu gör det på 9-3. Står i min instruktionsbok (ja nu är jag där igen) att man kan få problem och t.o.m Check Engine lampa om det börjar dra in tjuvluft där.


    Som sagt jag besitter ingen saabteknisk kunskap utan bara drog lite slutsatser. Bara tänkte på en teori.
    Styrsystemet beräknar inte optimalt tändläge beroende på bränsle utan plockar bara ett värde ur tändmatrisen som den sedan korrigerar mot exempelvis kylvätsketemperatur, detta oberoende vad du slår i tanken.

    Vid uppstart så används "starttändning" vilket är beroende på motorvarvtal och kylvätsketemperatur.

    Vid startögonblicket så styrs bränsletillförseln av kylvätsketemperaturen.

    Drar man inte åt tanklocket ordentligt så borde man få felmeddelande då en läckagetest utförs efter start.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Det kan skapas en luftficka i fuelrailen när man fyller mkt från nästan tom tank pga de ökade vätsketrycket. Det måste lufta ur sig genom återcirkuleringen innan motorn startar. Därav får manköra längre på straten.
    Haft problem med detta på utvecklingsmotorer på jobbet!
    Ska testa med att ha lite mer soppa kvar före tankning nästa gång och se vad som händer.
    Tusen tack för infon!

    OM det skulle visa sig att jag bara har den långa starttiden vid påfyllning från rödmarkeringen, men inte annars,
    är det att betrakta som "normalt" då eller??

    (Inte för att det känns kul direkt..)
    9-3 SC Aero 07

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Eftersom bilen är såpass ny så tycker jag du ska konsultera din Saab-Verkstad med. Kanske finns någon känd lösning.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    31

    Re: Svårstartad efter tankning men inte annars (9-3 sc v6)

    Lyfter tråden lite...
    Har samma problem med min 9-3 SC Aero 2,8 V6, -07.
    Vart det bättre med att tanka innan det blir för lite i tanken?
    Eller har saab någon åtgärd?

    (har du bilen kvar, eller har jag köpt din bil?)
    9-5 Aerokombi -04 SÅLD!
    9-3 Aero SC -07, med 20-tum! Nyförvärv!
    http://www.garaget.org/aero-henke

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Saab 9-3 V6 -06 svårstartad vid tankning.

    Har nyliggen införskaffat mig en 9-3 Aero och som rubriken lyder. När jag har tankat blir den väldigt svårstartad.
    Tuggar länge på starten innan den går igång, var på den går svajigt på tomgången och ger mig check engine tills jag rör gasen lite. Sen går den som den ska. Startar som en klocka alla andra gånger. Har fått för mig att det är när jag släpper på tanklocket. Någon backventil av något slag som inte håller trycket? Någon med liknande problem eller som vet hur det fixas? Har ingen lust att lämna in bilen på dyr verkstad om det bara är en struntsak man lätt kan fixa själv.

    Tack på förhand.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tar vid denna gamla tråd.
    Jag har också problem med att starta min 9-3 2,8T. Det är en 06:a. Den startar dock lite lättare när man inte tankar full tank, behövs 2-3 startförsök då.
    Men vid full tank tar det minst 5 startförsök innan den startar.
    Sedan går den upp i varv mellan växlingarna, manuell låda. Även vid tomgång har den ofta höga varv, dock går den ner i varv efter ett tag. Märkliga fel, kan de hänga ihop?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Varför den är svårstartad vet jag tyvärr inte, men det att den har hög tomgång - det är inte den vanliga förhöjda tomgången i början du upplever, då bilen är nystartad? Bilen skall ha något högre tomgång vid start. Min är automat och då jag lägger i D går tomgången automatiskt ner, även om den egentligen hade varat längre om jag låtit den stå i P. Kanske att den låter tomgången vara högre under den normala tiden, och eftersom du har manuell låda så upplever du det som att den "går upp i varav" mellan växlingarna. Min mc fungerar tex exakt så = helskumt att köra iväg innan den själv sjusterat ner tomgången.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-04 klockan 21:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    troligen kolkanistern eller kolkanisterventilen

    //Nettis^^

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Som någon redan varit inne på orsakas problemen efter tankning av att tankurluftningsventilen är kass (och står öppen hela tiden). Ventilen sitter lite halvtrångt i bakkant på insuget mot torpedväggen.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    V6an har ingen returledning på bränslet, då br-pumpen pwm-styrs så att rätt bränsletryck uppnås. Detta gör också systemet mycket mer känsligt om tankurluftningen inte fungerar riktigt, särskilt purge-ventilen om den inte kan sluta tätt, vilket orsakar att undertrycket i insuget suger ner undertryck i tanken, med följden att pre-set pwm till bränslepump inte räcker till för att ge motorn önskad bränslemängd. Ofta ger detta också felkod på mager bränsleblandning, och kan ses på lamdaregleringen och långtidsbränslejusteringen om det behöver jämka för mager blandning. Lossar man tanklocket när man kollar detta så vänder värdena åt andra hållet och blir fet blanding istället, pga att den står och gör allt för att uppnå rätt bränsletryck via pwm på bränslepump.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Evap ventil? B284

    Saab 9-3 aero 2006 som tjurar lite när den ska startas efter tankning. Tänkte byta Evap ventilen då det verkar vara något som kan spöka enligt andra trådar i forumet. Men var får jag tag på en sådan ? Har googlat runt lite men inte hittat någon förutom eBay

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •