Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Motorrenovering samt uppgradering 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Motorrenovering samt uppgradering 9-5

    Tjenare!
    Jag har införskaffat mej en 9000 2.3t motor som jag hade tänkt renovera för att sedan montera i min 9-5a. 9000 motorn har i dagsläget gått 27k mil och har som jag uppfattat det relativt bra komp på alla cylindrarna. (11, 11, 10, 10) Kamkedjan är ute på 12mm.

    Mina frågor är då:
    1. Vad ska jag byta?

    2. Ska jag byta kolvringarna trots bra komp? Eller är det onödigt ?

    3. Ska jag köra på T7 eller T5 Topp? Vill göra något åt den iaf, få en maskin som kan varva mer. Att T7 insuget måste modifieras mot t5 vet jag men hur mycket?

    Hur mycket jag kommer trimma vet jag inte i dagsläget men för tillfället sitter det en "Aero 06" turbo på med "Kungskobran" men ett 19t kan ju vara aktuellt framöver.

    Tacksam för svar

    Mvh Erik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Ingen som har en susning?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Ingen som har en susning?
    Det är väl för att det låter som att du inte behöver renovera den motorn alls... Säker på att den inte är renoverad nyligen, 12mm låter som någon har bytt kamkedjan för mindre än 5000 mil sedan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Byt allt... kostar ju inte så mycket om du ändå har allt löst...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Byt allt... kostar ju inte så mycket om du ändå har allt löst...
    Neeeej!!! riv inte i onödan.

    Kolla upp om överströmningsventilen till oljepumpen är repig. Om den är slät och löper lätt i loppet så har du en kanonmotor. Jag skulle i så fall nöja mig att tvätta av den riktigt, pensla på lite svart hammarlack och byta packboxarna på vevaxeln.

    Om du skall sätta i en 9000 motor i en 9-5 så måste du byta kamtansmissionskåpan och med den borta får du en bra bild över hur det ser ut på kedjedrev, linjaler och inre nedsmutsning.

    Skall du göra något åt motorn är det helrenovering som gäller. på 27' mil så är cylinderloppen säkerligen inte riktigt runda så då blir det att borra, det räcker inte att hona om du vill att det skall bli bättre än det är i dag och borrar du är det ny kolvar som gäller.

    Är loppen ovala kan du ha slitna lilländesbussningar på vevstakarna så är det att renovera stakar med att svarva och brotscha nya bussningar. När stakarna är ur är det bara dumt att inte brotscha/hona storändan på stakarna.

    Har du redan tömt blocket är det dumt att inte passa på att linehona det för att vara säker på runda lagerlägen, har man redan tagit ur veven så kan man lika gärna mäta upp rakhet och lagerlägen. Slipa om så behövs, jag hade vevtapparna ojämt så det blev att slipa, måste du slipa mycket är det omhärdning som behövs.

    Jag rev bara för att jag hade motorn (B234E) lös och började leta brister det slutade så här:

    Topplock: Tillplattning, byte ventiltätningar och slipa in ventiler= 4000:-
    Vevaxel: Slipning och strokat 0.5 mm på slaget = 2000:-
    Block: Borrat och linehonat, tyvärr inte deckat = 3500:-
    Vevstakar: Nya bussningar och honad storände: 1500:-

    Inalles 11 loppor utan lager, packningar kolvar m.m. Allt på kvitto, tyvärr gick motorsliparen bort i våras så så bra priser är svårt att få här uppe igen.

    Byta lager och ringar i en fullt fungerande motor är slöseri om man inte gör åt resten också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Ingen som har en susning?
    Det är väl för att det låter som att du inte behöver renovera den motorn alls... Säker på att den inte är renoverad nyligen, 12mm låter som någon har bytt kamkedjan för mindre än 5000 mil sedan.
    Ingen aning faktiskt, köpte den på Signalen och det enda som dom gjort är att komptesta och mäta kedjan. Ingen annan historik finns

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Ja, kamtansmissionskåpan måste ju bytas.. Men borde inte kompet påverkas om cylinderloppen är ovala?

    Nån som vet hur man enklast modifierar toppen? Passar t5 fjädrarna eller skiljer det något?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Hur tar man smidigast ur motor och låda? Upp eller ner? Kan ju vara bra och veta vid motorbytet

    Mvh

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Ska du ha en 9k motor i din 9-5 så behöver du bara sätta på oljetråget från 9-5an och toppen från 9-5an. annars är allt det andra samma. motormässigt då! sen så är det ju klart att du får flytta över generator koppling osv..
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Hur tar man smidigast ur motor och låda? Upp eller ner? Kan ju vara bra och veta vid motorbytet

    Mvh
    Jag brukar lyft ur motor och låda allt i ett. Är säkert lika smidigt neråt om man har möjlighet att höja bilen så mkt!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Ja, kamtansmissionskåpan måste ju bytas.. Men borde inte kompet påverkas om cylinderloppen är ovala?

    Nån som vet hur man enklast modifierar toppen? Passar t5 fjädrarna eller skiljer det något?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Ska du ha en 9k motor i din 9-5 så behöver du bara sätta på oljetråget från 9-5an och toppen från 9-5an. annars är allt det andra samma. motormässigt då! sen så är det ju klart att du får flytta över generator koppling osv..
    Ja, precis.. Funderar mest kring modifieringen kring motor innan man kommer dit

    Men blir det inte mindre prylar att lossa om man tar paketet uppåt?

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Om ja var i ditt läge så hade ja gjort följande. (Förutsatt att du har T7 blocket kvar?)

    Ta kolvar och stackar från T5an (så slipper du eventuellt att borra om T5blocket)
    Nya kolvringar
    Hona ur T7 blocket
    T5 packning
    Nya lager överallt
    Packboxar
    Ny Balans/kam transmission

    Sen säljer du av med det som blir över.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Om ja var i ditt läge så hade ja gjort följande. (Förutsatt att du har T7 blocket kvar?)

    Ta kolvar och stackar från T5an (så slipper du eventuellt att borra om T5blocket)
    Nya kolvringar
    Hona ur T7 blocket
    T5 packning
    Nya lager överallt
    Packboxar
    Ny Balans/kam transmission

    Sen säljer du av med det som blir över.

    Mvh
    Han vill åt 2.3L, hans nuvarande 2.0 T7 funkar ju fint.. är just volymen = byta av vev..

    Går ju lita full ut på blocket, bara byta kringutrustning o köra egentligen, finns ju dokumenterat fina värden från skrot, frågan är bara om det är dumsnålt?

    Man skall ju inte byta ngt som fungerar........

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ja skulle iaf ha byggt på T7 blocket som det ändå inte är något fel på, 27k mil är ju ändå rätt mkt.

    Sen kanske hiva i delarna som blir över i T5 blocket med nya ringar, lager etc etc och sälja vidare, kanske man kan göra sig en hacka lr iaf gå plus minus noll.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Motorrenovering samt uppgradering 9-5

    Men nuvarande motor har tagit olja och varit inne på verkstad för det (rengjort kolvringar) och mätt upp kamkedjan till 16mm och den har gått 15k. Känns som att det blir mer jobb att stoppa tillbaka prylarna i t7 blocket än att fixa t5 motorn vid sidan av och sedan byta. Har t7 topp liggandes utöver den som sitter i så det kan gå snabbt och smidigt. Men visst, t5 blocket kan ju behöva borras osv. men om inte är det väl onödigt när hela paketet är ur bilen att stoppa i samma block?

    Ingen som vet nån modifikation på t7 toppen? Var hittar man fjädrar? Passar t5?

    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Motorrenovering samt uppgradering 9-5

    Ingen som vet nån modifikation på t7 toppen? Var hittar man fjädrar? Passar t5?

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Motorrenovering samt uppgradering 9-5

    T5 kammar i T7 toppen är visst rätt populärt då sjunger den lite bättre i det övreregistret, hårdare fjädrar tror ja trollspeed kan ta fram lr om dom har på lager.

    Hör annars med Maptun om deras gat/raceportade toppar vad dom har där i och dom bör kunna ta fram det du vill ha.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 20:10
  2. Saab 9-3 SC bluetooth samt uppgradering av ljud
    Av 24-seven i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 22:16
  3. Motorrenovering 2,3
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •