Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med turbotryck, 9000-95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    surahammar
    Inlägg
    52

    Problem med turbotryck, 9000-95

    vad är det som styr turbo trycket på en 9000-95?
    har kollat runt på forumet men kommer inte fram till nått...
    tex min bil laddar bara 0,4 -0,5 alltså GLT
    men vad är det som styr GLT?
    läste nånstans att om inte farthållaren funkade så gick bilen på GLT, det måste ju gå och få bilen att gå som den ska isf utan farthållaren fungera
    om det är nån som vet vad som styr trycket och vilka komponenter som är i kopplade så är jag tacksam om jag oxå kan få klarhet i det hela för nu tycker jag allt styr laddtrycket

    Edit: En tydlig rubrik ger större chans till bra svar så jag förtydligade något. Moderator /LM
    9-5 2,0T -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Hej!

    Nu är jag inte jättekunnig på just 9000 men ska försöka svara så gott jag kan.

    I 9000 styr en dator laddtrycket, denna dator går ju att chippa då så att den säger till övriga komponenter att höja laddtrycket.. enkelt förklarat.

    GLT styrs av WG stången. På GLT är WG-stången en viss längd så Wastegaten släpper förbi de mesta avgaserna o trycket är som du nämner 0.4-0.5 bar dvs ett "säkert" laddtryck där ingen dator behöver gå in o justera för eventuella spikningar.

    För att trycket ska ökas mer finns det en WG klocka som skjuter stången fram o tebax. Denna klocka styrs av Magnetventilen som i sin tur styrs av datorn i bilen!

    Det med farthållaren.. Jag TROR det är så här att när man har fartkopplaren inkopplad så går bilen bara på GLT men i ditt fall fungerar den ju inte. Men det kan ju ha med en kontakt från farthållaren som ändå säger till att den bara ska gå på GLT. Någon annan kan säkert svara bättre på det.

    men som jag förstått det hela kan många GLT fall härledas till magnetventilen.

    EDIT: har du en 9000 lättrycksturbo så går den bara på GLT hela tiden (där av LÄTTrycksturbo hehe)
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Det var en bra principförklaring som du gör över hur T5-systemet fungerar i princip.
    Regleringen av turbotrycket fungerar fullt ut även när farthållaren är aktiv, alltså inte bara GLT.
    Jag kan tillägga att MAP-sensorn är den komponent som känner av aktuellt turbotryck i insuget.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Regleringen av turbotrycket fungerar fullt ut även när farthållaren är aktiv, alltså inte bara GLT.
    Hur menar du nu? Orginalprogrammen har jag bestämt för mig ser till att bara tillåta GLT med farthållaren inkopplad liksom vid aktiverad bromspedalkontakt.

    Sambandet skulle alltså vara en defekt pedalkontakt som gör att farthållaren inte fungerar och dessutom gör att bilen enbart går på GLT.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    surahammar
    Inlägg
    52
    [
    Sambandet skulle alltså vara en defekt pedalkontakt som gör att farthållaren inte fungerar och dessutom gör att bilen enbart går på GLT.[/quote]

    har kollat på min pedalkontakt och får farthållaren inte fungera endå....undrar därför om det går och koppla bort den eller nått tycker det är synd att bilen bara ska gå till hälften bara för att den strular
    9-5 2,0T -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    54

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Trillade di på denna tråd och tycker inte att jag får någon klarhet i om farthållaren påverkar laddtrycket min fungerar inte på 9000 2,3T 93 och verkar inte vilja göra heller. Det borde nästan betyda att bilen inte går som den ska om farthållaren inte funkar vilket jag tycker låter befängt?
    Objects In Mirrors Are Japs,Beemers And Loosers And They Tend To Disappear

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Hade trasig farthållare (pedalkontakten var felet) fram tills i höstas och hade inga som helst problem med laddtryck innan jag åtgärdade felet.

    Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    E-town
    Inlägg
    17

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Kolla tryckgivaren som sitter i tryckröret.. Om du tittar ner till höger bredvid motorn på tjocka aluröret, hade det felet när jag hade bytt motor i tantens bil.
    Min larmade med check engine på givaren.

    Mvh Kim

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Citat Ursprungligen postat av xdigger
    Kolla tryckgivaren som sitter i tryckröret.. Om du tittar ner till höger bredvid motorn på tjocka aluröret, hade det felet när jag hade bytt motor i tantens bil.
    Min larmade med check engine på givaren.
    I så fall är det nog tempgivare insugningsluft du menar?

    Inte den inringade utan den till höger:
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö/Oskarshamn
    Inlägg
    228

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Lånar Tråden lite..
    Har en 9000 2.3T A50
    med liknande symtom..bilen går bara på GLT laddar inte ens in på gult

    Tidigare har jag haft Check Engine tänd men numera släckt
    Vad kan Felet vara?..är de den där Givaren som sitter vid Tryckröret som är kaput?

    "Har testat byta MagnetVentil, Ingen skillnad felet kvarstår"

    Mvh//David
    Saab 9000 Talladega-89SÅLD
    New Ride: http://www.garaget.org/?car=55632
    STCS #6245

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Här en bra tråd i FAQ: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=88691

    Massor av småfel kan leda till GLT. Det har väl till och med förekommit att boven varit olika fabrikat på glödlampor i bromsljusen.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Växjö/Oskarshamn
    Inlägg
    228

    Re: Problem med turbotryck, 9000-95

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Här en bra tråd i FAQ: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=88691

    Massor av småfel kan leda till GLT. Det har väl till och med förekommit att boven varit olika fabrikat på glödlampor i bromsljusen.
    Har Löst Mitt problem med GLT ..Wastergate stången hade hoppat av kunde med lite kraft tryck tillbaka den som tur ..så nu laddar den fullt igen

    men konstigt nog så finns de inget hål för ett sånt "klipps,säkerhetsnål" så att de ej ska kunna lossna på denna turbo

    Någon som vet nått om Td04 Mits på Aero motorn????
    Saab 9000 Talladega-89SÅLD
    New Ride: http://www.garaget.org/?car=55632
    STCS #6245

Liknande ämnen

  1. Problem med turbotryck 9-3 og
    Av moback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 18:32
  2. Problem med tomgång och turbotryck.
    Av SheRe_KhaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 11:27
  3. Turbotryck problem
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-19, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •