Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Drar mindre med 98 i tanken?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770

    Drar mindre med 98 i tanken?

    Tja!

    Detta har säkert diskuterats om förut.

    Går bilen bättre/drar mindre bränsle om man kör på 98 än 95. Kör nu 9000 aero (org) på 95. Anledningen till att jag frågar e att polaren kom 7 mil längre när han tankade 98 i sin BMW 325.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 920
    svar ja..men sök gärna i ämnet så hittar du många trådar..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340
    Jag är inte så säker på det....nu kört tre tankar med 98 i min 900 -97. Och den har inte gått särskillt snålt.
    Enligt färddatorn (med verkar stämma med snabb huvudräkning)
    Tank 1 = 10.3, dock ganska hårt kört, var tvungen att testa om det vart nått mer drag.
    Tank 2 = 9.6, normalt kört
    Tank 3 = 9.5, börja grymt snålt men sedan med lite stadstrafik så gled det upp igen.

    Ska nu köra tre tankar 95 och hålla koll så får vi se. Men som jag ser det nu så går den inte snålare med 98. Återkommer med mer och exaktare siffror om någon vecka.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Volvostad
    Inlägg
    100
    Skillnaden oktanmässigt är att det är mer energiinnehåll i bensinen ju lägre oktantal den har. Diesel har väldigt lågt oktan och det har bra mycket mer energiinnehåll än bensin. Det är också energiinnehållet som gör att vi ska åka på 98 oktan i våra turbobilar för bästa effekt. Med ett lägre okantal så får vi lägre självantändningspunkt och kan optimera tändning och bränsle effektivare. Vi behöver inte ändra tändningen lika drastiskt för att slippa självantändning och vi behöver inte öka bränslet för att sänka temperaturen. Således drar bilen mindre bensin med högre oktantal på en modern bil med knacksensor och lambdastyrning. Bränslekostnadsmässigt går det på ett ut vilket man väljer att tanka. Dock är en turbomotor anpassad för 98 oktan för att ge mest effekt.

    Detta är ganska enkelt förklarat. Sedan finns det mer ingående resonemang med flamfront osv. men det är för avancerat för mig .

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    13
    Jag märker ingen skillnad i förbrukning på min 9000. Om förbrukningen minskade så var det inte märkbart i alla fall.

    Testade på en tank på en 60 mils resa, upp 95, ner 98. Lika vikt i bilen, samma vägförhållanden och så lika hastighet som möjligt.

    /Micke
    *** 9000 CSE 2,3T -93 Aut ***

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    folk överskattar 98a jag har kört ca 3 månader med 98 märker ingen skillnad mot 95! iofs så kör jag original! kanske är någon skillnad om man kör trimmat vad vet jag!
    Sunshine

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Volvostad
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    folk överskattar 98a jag har kört ca 3 månader med 98 märker ingen skillnad mot 95! iofs så kör jag original! kanske är någon skillnad om man kör trimmat vad vet jag!
    I min instruktionsbok står det att bilen ska köras på 98 oktan. Men jag kör ju Volvo..

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Mitch
    Jag märker ingen skillnad i förbrukning på min 9000.
    Har Du ett sprut som ställer på tändningen några grader automatiskt när man tankar 98 då? Annars funkar det ju inte...
    This profile is dead...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Mitch
    Jag märker ingen skillnad i förbrukning på min 9000.
    Har Du ett sprut som ställer på tändningen några grader automatiskt när man tankar 98 då? Annars funkar det ju inte...
    Precis! Folk verkar tro att det gäller alla möjliga gamla bilar och tom motorcyklar med förgasare m.m.
    Det krävs nog ett modernt självreglerandetändsystem för att verkligen få nyttan av 98oktan förbrukningsmässigt.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    248
    Men vadå, Har ni inte hört om den där som tankade ~100oktanigt i moppen som var orginal och vipps så gick den i 120Km/h hehe
    9-5 vector -04

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    MariePeace
    Inlägg
    37
    Utan att ge mej in på kemiska krångliga saker kan man helt enkelt säga:
    Oktantalet är ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål
    utan att självantända. Högre siffra desto högre temperatur och tryck tål den. Det har ingenting med energiinnehåll att göra.
    9-3 Aero -02 steg2

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det krävs nog ett modernt självreglerandetändsystem för att verkligen få nyttan av 98oktan förbrukningsmässigt.
    M.V.H.
    Hur modernt då?


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Ja, har man Trionic så kan man ju vara lugn.
    Annars har jag faktiskt ingen aning..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Volvostad
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av PB
    Utan att ge mej in på kemiska krångliga saker kan man helt enkelt säga:
    Oktantalet är ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål
    utan att självantända. Högre siffra desto högre temperatur och tryck tål den. Det har ingenting med energiinnehåll att göra.
    Okej, jag ändrar min formulering. Du har alldeles rätt beträffande oktantalet. Samtidigt så fyller jag på med att ju enklare bränlsets molekyler är, ju högre är dess oktantal. Alltså alkoholer och gaser består av olika kolföreningar, envärdiga och flervärdiga. Metanol/metan är den enklaste, sedan kommer etan/etanol, propan/propanol osv. allt beroende på hur många molekyler ämnet har. Och ju flervärdigare dom blir, ju lägre oktantal får dom. Men samtidigt så kan man utvinna mer energi ur dom, ju lägre oktantalet blir.

    Om man tar det enkelt. En bil som går på 95-oktanig bensin kommer en viss sträcka. Kör samma bil (efter konvertering naturligtvis) på 118-oktanig etanol så kommer det krävas betydligt mer bränsle för att färdas samma sträcka.
    Så även om man inte tror det så genom att öka oktantalet på bensinen så sänker man faktist bensinens förmåga att utvinnas som energi ur motorn. Man får se skillnad på energi och motoreffekt. Även om motorns förmåga att utvinna en större effekt ökar med ett högre oktantal eftersom flampunkten kan flyttas fram, så minskar man samtidigt bränslets energi.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Volvostad
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det krävs nog ett modernt självreglerandetändsystem för att verkligen få nyttan av 98oktan förbrukningsmässigt.
    M.V.H.
    Hur modernt då?


    Mvh Jonas
    Har man knacksensor så är det ju en fördel.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    78
    Märkte stor skillnad på förbrunkning efter jag börjat tanka 98 i min Aero.

    Sjönk med ca 5-6cl milen. Kan ju givetvis vara andra faktorer som spelar in, fast jag har inte ändrat körstil och kör lika mycket stadstrafik/långkörningar.
    inget.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Det är väl så att 98 innehåller mer oktanhöjande tillsatser än 95.
    Dessa tillsatser har lägre energiinnehåll än bensinen, därför är en liter 95 mer energirikt än en liter 98.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Volvostad
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Det är väl så att 98 innehåller mer oktanhöjande tillsatser än 95.
    Dessa tillsatser har lägre energiinnehåll än bensinen, därför är en liter 95 mer energirikt än en liter 98.
    Helt korrekt!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461
    För att förvirra detta ytterligare listar jag mina resultat.

    SAAB 90 orginal med 100 hk förgasarmotor. Med 95 drog den klart märkbart mera än med 98.
    SAAB 90 med T-16 -87 motor. Ingen större skillnad i förbrukning mellan 95 och 98.
    Kawasaki ZR-7S -02 750cc luftkyld med vacuumförgasare. Ingen större skillnad i förbrukning, men jag tycker att det verkar som att den går "bättre" på 95. (Kanske hjärnan som spökar???)


    Det mest intressanta är kanske det med SAAB 90ans orginalmotor. Jag pendlade 15 mil mycket med den motorn och insåg snart att jag inte hade råd att tanka 95,,,,,,

    Har inte testat med den nuvarande T-16 motorn med DI och vatteninsprutning. Troligen behöver jag inte 98 för att hålla spikningarna borta, men tid har inte funnits för seriösa tester av spikningar och förbrukning.

    /Anders

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Toyotamannen
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det krävs nog ett modernt självreglerandetändsystem för att verkligen få nyttan av 98oktan förbrukningsmässigt.
    M.V.H.
    Hur modernt då?


    Mvh Jonas
    Har man knacksensor så är det ju en fördel.
    Fast bara för att bilen har knacksensor så betyder ju inte det automatiskt att bilen har avanserad motorstyrning som ligger och finkalibrerar tändtidpunkten konstant för att ligga så NÄRA spiknivån som möjligt
    För att på så sätt utnyttja bränslet till max.
    Eller har jag fel på denna punkten?
    Trionic reglerar ju tom individuellt tändpunkt och bränslemängd per cyl!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Bensintjuvar hål i tanken NG 900
    Av LBviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 11:00
  2. Ta ner tanken? OG9-3
    Av Oskarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 23:01
  3. Ta ner tanken 9000 91
    Av gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •